trulta_ Skrevet 17. mai 2011 Forfatter #3381 Skrevet 17. mai 2011 Det er vel litt urovekkende? Eller var han med som rådgiver og ikke som "klient"? Den tenkte jeg ikke på engang, han var ikke klienten nei. Tror kanskje ikkje han hadde kunne hatt en sånn jobb da.
Kamikatze Skrevet 17. mai 2011 #3382 Skrevet 17. mai 2011 Gratulerer med dagen trulta_! Ble det noe bunsd, eller?
Hoppetaujenta Skrevet 17. mai 2011 #3383 Skrevet 17. mai 2011 (endret) Men jeg har endelig musikk-anal Dette var sterke nyheter, men jeg skjønner hvorfor du hopper så ekstatisk... Endret 17. mai 2011 av Margareth
trulta_ Skrevet 17. mai 2011 Forfatter #3384 Skrevet 17. mai 2011 Gratulerer med dagen trulta_! Ble det noe bunsd, eller? Takk i like måte. Droppa bunaden min i år også. Brukte du din? Dette var sterke nyheter, men jeg skjønner hvorfor du hopper så ekstatisk...
Kamikatze Skrevet 17. mai 2011 #3385 Skrevet 17. mai 2011 Jeg har ikke bunad. Men burde kanskje ta kontakt med husflidlaget her i byen, og se om det ikke kan la seg gjøre å få sydd en. Ellers har jeg litt lyst på en 1600-tallsuniform. Men ull kan bli strabasiøst på de syttendemaiene hvor det ikke regner eller snør... Bør sannsynligvis kjøpe meg ny symaskin før jeg tenker på slike prosjekter. Den gamle lugger. Kunne sparket meg selv i leggen over å ha kvittet meg med de gamle maskinene med håndsveiv. Hele fire stykker, gjennom tidens løp. To av dem var Singer, som hadde en policy om å destruere alle innbyttemaskinene. Derfor er det færre av dem ute i verden, enn det ellers ville vært. Ellers kunne det vært litt raft med et superheltantrekk, med kappe og KG på bringa... :gjeiper:
The Kitten Skrevet 20. mai 2011 #3386 Skrevet 20. mai 2011 Jeg brukte bunaden min. Den har bestemoren min sydd og brodert til meg.
trulta_ Skrevet 21. mai 2011 Forfatter #3387 Skrevet 21. mai 2011 Så kjekt, hvilken bunad har du? Jeg har bolsøybunaden, med blå vest.
The Kitten Skrevet 21. mai 2011 #3389 Skrevet 21. mai 2011 Så kjekt, hvilken bunad har du? Jeg har bolsøybunaden, med blå vest. Så fin den var. Jeg har Mørkeblå bergensbunad den finnes i Hvit også.
trulta_ Skrevet 21. mai 2011 Forfatter #3390 Skrevet 21. mai 2011 Så fin den var Takk Så fin den var. Jeg har Mørkeblå bergensbunad den finnes i Hvit også. Så fin din var, har nok sett den i hvit. Min bunad finnes også med rød vest, det er vel kanskje det mest vanlige. Mamma har rød vest, men det er vel mer vanlig å lage den med blå vest nå.
mia83 Skrevet 21. mai 2011 #3391 Skrevet 21. mai 2011 Jeg har veldig lyst på trønderbunaden jeg. I blått!
Hoppetaujenta Skrevet 25. mai 2011 #3392 Skrevet 25. mai 2011 (endret) ...jeg har fått meg ny avatar-bunad! Endret 25. mai 2011 av Margareth
Kamikatze Skrevet 25. mai 2011 #3394 Skrevet 25. mai 2011 Hahaha! Skitt, det tenkte jeg jo ikke på til syttendes. - Avatarbunadifisering! Hehe! Går litt svanger med tanken på å sy min egen. Mannsbunadene er jo enkle med at det er lite broderi. Men så gjelder det å velge rett da. Jeg kan etter fødsel bruke enten bergens- eller fanabunaden. Er ikke så veldig glad i designet til bergensbunaden, egentlig. Den virker ikke som en autentisk habitt for byborgere mellom år 1700 og 1800. Etter slekt kan jeg bruke nordlands eller sunnhordlandsbunaden. Hvis hardangerbunaden også gjelder for øyriket like ved, er det to favoritter. Fana og Hardanger. Ser også at de har en mer lokal variant her jeg bor, som legger seg inntil den lokale kvinnskapen som et flagrende kjærtegn. Er usikker om den kommer i manneutgave. Får snakke med tuppene fra husfliden, og høre hva de har å berette. Ellers så burde jeg jo som innflyttet brakkvannssame hatt en stilig kofte og en lang lang kniv. Pokker. Akkurat nå skjønte jeg hvordan kvinner har det i klesforretninger. Det er ennå et stykke igjen til jeg forstår hvordan dere liker det... :gjeiper:
mia83 Skrevet 25. mai 2011 #3395 Skrevet 25. mai 2011 Vet du prisen på herrebunader da? Er de like dyre som damebunadene?
Kamikatze Skrevet 25. mai 2011 #3396 Skrevet 25. mai 2011 (endret) Tror de må være bra mye rimeligere, men ikke allverdens. Beror vel mye på om en syr selv, eller kjøper fedig etter mål. Rart det der. Betale titusenvis av kroner for noen plagg en knapt kan rense. Da er cowboybunad billigere. Jeans og T-skjorte (og en Stetson for spesielt interesserte). Hadde vært litt gøy å bypasset hele husfliden, kjøpt stoff, og tråklet i vei. Jeg kan ikke tro det blir så mye under tjue lakser med sølv, uansett. Men jeg er litt skuffet etter at jeg begynte å sette meg litt inn i sånne der bunadsgreier. Før trodde jeg det var snakk om gjenopplivede folkedrakter - altså tro kopier (eller replica) av gamle drakter, rekonstruert etter maleri, arkeologi og spredte loftsfunn. Men mange av dem (sånn som bergenbunaden for eksempel) er jo bare oppdiktede drakter, basert på en og annen detalj fra fortiden. En slags nasjonalromantisk motebølge. Sånn sett så steg festdrakten litt i anseelse kontra bunaden. Men det finnes jo folkedrakter da, også blant bunadene, om jeg ikke er helt på jordet. Og folkedraktene skal være tidstypiske og autentiske. Ja til klesarkeologi og tradisjonsgjenoppliving. Endret 25. mai 2011 av Kamikatze
The Kitten Skrevet 26. mai 2011 #3400 Skrevet 26. mai 2011 Mamma er faktisk derfra, men hun er ikke oppvokst der.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå