Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #1 Skrevet 30. november 2009 Må man følge de ønskene folk har til jul (eller bursdager for den delen)? I utgangspunktet liker jeg å gi bort noe som jeg vet mottakeren ønsker seg, så jeg pleier alltid å spørre etter ønskeliste. Det er ikke alltid jeg gir nøyaktig det som står der, men jeg får som regel en pekepinn på hva som ønskes. Problemet nå er jo at ingen har noen ønsker lenger... Eller de ønsker seg ting jeg ikke har lyst til å gi bort. Bakgrunnen for min "frustrasjon" her er en nevø i tenårene som har kommet opp med to ønsker (penger og dataspill). Penger gir jeg ikke til jul av prinsipp (kan til nød strekke meg til et gavekort beregnet til noe spesielt), og når det gjelder dataspill så synes jeg han sitter nok foran PC'n. Når det gjelder andre ting som kunne vært fornuftig å gi bort (som f.eks. klær) så uttrykkes det stadig fra den familien at nei det kjøper de så billig selv i syden at det er det ikke noe vits i å kjøpe. Gleden ved å gi bort noe blir borte når det skal dikteres så veldig hva man kan gi og alt annet mottas ikke med stor glede. Dagens hjertesukk...!
Gjest Spinell Skrevet 30. november 2009 #2 Skrevet 30. november 2009 Jeg skjønner hjertesukket ditt! Det er ikke noe gøy når både mottakeren og foreldrene bidrar til diktering av gavene. Det beste er jo å gi bort en gave mottakeren ønsker seg samtidig som man kan "moralsk forsvare" gaven. Hvis dette ikke lar seg gjøre, tror jeg at jeg ville vippet mot å gi noe mottakeren ønsker seg. I ditt tilfelle ville jeg nok kjøpt et gavekort på den butikken han vanligvis kjøper dataspill.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #3 Skrevet 30. november 2009 Skjønner godt at du blir frustert. I min familie opererer vi med ønskelister dersom noen har noe spesielt de ønsker seg. Det gjelder da særlig de voksne som gjerne allerede har alt og som kan slenge ut ønsker om at i år ønsker de seg et nytt vaffeljern og et par gode sett sengetøy (f.eks.) Men vi dikterer ikke. Blir like glad om noen har funnet noe fint utenfor ønskelisten min som på ønskelisten. Og folk som bare skal ha helt spesielle ting, irriterer meg veldig, må jeg innrømme... (spesielt dersom det også kun er en eller to ting de vil ha - gjerne langt utenfor min økonomi eller prinsipper om det jeg mener er sundt - ref. tidsforbruk foran pc og slikt...)
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #4 Skrevet 30. november 2009 ØNSKElister er ikke KRAVlister. Det er en hjelp for å handle, men absolutt ingenting man kan kreve. Skal man diktere hva andre skal kjøpe får man la være å få gaver, mener jeg.
Gjest TS Skrevet 30. november 2009 #5 Skrevet 30. november 2009 ØNSKElister er ikke KRAVlister. Det er en hjelp for å handle, men absolutt ingenting man kan kreve. Skal man diktere hva andre skal kjøpe får man la være å få gaver, mener jeg. Jeg er jo veldig klar over at det kun er ønsker, men jeg vet samtidig at dersom jeg ikke kjøper noe fra listen så får jeg spørsmål rett etter jul om hvor det er kjøpt slik at det kan byttes... Nå er det ikke slik hver gang, det bare føles sånn... Kan være enig i at dersom man aldri liker det man får så burde det være det samme med hele gavemaset, men da jeg luftet muligheten for å gi "gave med mening" (en geit e.l.) her inne i fjor, fikk jeg en del pepper for det også.
kamela Skrevet 1. desember 2009 #6 Skrevet 1. desember 2009 Skjønner godt at du ikke har lyst til å følge lista når den kun inneholder 2 ting. Kjøp en boxer eller to fra Bjørn Borg
Yummy_Mummy Skrevet 1. desember 2009 #7 Skrevet 1. desember 2009 Hva med å gi et brettspill til hele familien? Det er koselig å samle seg alle sammen rundt både i jula og ellers. Også er det borte fra datamaskina!
The Kitten Skrevet 1. desember 2009 #8 Skrevet 1. desember 2009 Jeg synes ikke man må følge ønskelister, men å gi noe annet enn det som er på listen av prinsipp, synes jeg blir feil.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2009 #9 Skrevet 1. desember 2009 Jeg synes ikke man må følge ønskelister, men å gi noe annet enn det som er på listen av prinsipp, synes jeg blir feil. Hvorfor blir det feil? Jeg har gitt klar beskjed i mange år om at jeg ikke gir bort penger i julegave. Jeg mener at dersom man ikke klarer å finne på noe å ønske seg til jul, så man heller bare skal bytte penger, kan man heller la være å gi gave til hverandre. Til bursdag derimot kan jeg lempe mer på prinsippet om å gi penger siden man sjelden har bursdag samme dag, så det blir ikke like tydelig at man bytter penger. Samtidig synes jeg det er trist at en tenåring ikke klarer å komme opp med noen ønsker. Vel, han kom jo opp med 2; pengene var beregnet til bursdagen han har i disse dager og dataspillet skulle være til jul.
Gjest TS Skrevet 1. desember 2009 #10 Skrevet 1. desember 2009 Jeg glemte visst å skrive TS på forrige innlegg.
MissStiles Skrevet 1. desember 2009 #11 Skrevet 1. desember 2009 Jeg synes det er greit å gi og få ønskelister. Ikke alltid at jeg følger den. Men jeg føler at jeg kjenner familie og venner så jeg håper jeg er flink til å finne gaver selvom de ikke står på lista. En gang fikk jeg faktisk kritikk for å IKKE ha fulgt ønskelista til ei venninne. Hun ønsket seg bare gavekort. Ikke noe annet. Jeg kjøpte et brettspill til henne og typen. Det falt ikke i smak. Men etter å ha spilt det med noen venner, fikk jeg spørsmål om hvor jeg hadde kjøpt det. Så da var det vel greit allikevel..
Fun Light Skrevet 3. desember 2009 #12 Skrevet 3. desember 2009 JEg har tenkt det samme i forhold til tantebarn.. Jeg spør om ønmskeliste og får det, men ettersom årene har gått så har ønskene blitt færra og lista har kun bestått av dyre ting. Jeg har ikke mulighet til å følge lista når billigste tingen er t-skjorte i et spesifikt merke som koster 4-500 kroner..!! Jeg syns det er trist at barn på 13-14 år ikke har ønsker i flere prisklasser eller tenker litt over hva ting koster. Jeg har derfor bestemt meg for å slutte og spørre etter ønsker, og gir heller noe jeg har råd til og som jeg håper de får glede av. Føler litt på det når jeg får en ønskeliste og ikke følger den, men det er sant som det sies her; det er ønsker og ikke krav!
Gjest TS Skrevet 4. desember 2009 #13 Skrevet 4. desember 2009 Nå er i hvert fall gavene kjøpt til de to nevøene mine. Han som kom med den meget korte ønskelisten får ikke det som står der (vel, han får penger i bursdagsgave, så det blir en halv "seier" til ham). Data spillene han øsnket seg har høyere aldersgrense enn han er, så jeg bruker det som argument for meg selv sammen med at jeg ikke har lyst til å gi ham mer "sløvende" tidsfordriv. Så han får klær. Mener selv jeg fant noe som er fint og som passer stilen hans, så da gjenstår det å høre reaksjonen. Storebror kom med mer utfyllende ønskeliste, så han får noe fra listen sin. Neste år er jeg fristet å gjøre som Fun Light, ikke spørre etter ønskeliste. Eller så vurderer jeg å si at vi gjør som på min manns side - ingen tante/onkelbarn får gaver etter konfirmasjonen.
Fun Light Skrevet 4. desember 2009 #14 Skrevet 4. desember 2009 Neste år er jeg fristet å gjøre som Fun Light, ikke spørre etter ønskeliste. Eller så vurderer jeg å si at vi gjør som på min manns side - ingen tante/onkelbarn får gaver etter konfirmasjonen. Ja ikke sant, DET er jo også en interessant diskusjon, hvor lenge skal man gi gaver til disse barna? Så lenge de bor hjemme? Når passer det å slutte? Vi gir fortsatt til min manns onkelbarn som er 21 år.. Jul er en ting, men bursdag?! Beklager, skal ikke kuppe tråden med dette. Bare en tanke!
Gjest TS Skrevet 4. desember 2009 #15 Skrevet 4. desember 2009 Ja ikke sant, DET er jo også en interessant diskusjon, hvor lenge skal man gi gaver til disse barna? Så lenge de bor hjemme? Når passer det å slutte? Vi gir fortsatt til min manns onkelbarn som er 21 år.. Jul er en ting, men bursdag?! Beklager, skal ikke kuppe tråden med dette. Bare en tanke! Helt i orden å diskutere dette også her. Det går jo litt på det samme temaet som jeg begynte med; ingen ønsker seg noe lenger så hvorfor skal vi kjøpe gaver da? Som sagt er det en enkel regel på min manns side om at etter konfirmasjonen er det slutt på gaver (jul og bursdag) fra tanter og onkler. Det lempes riktignok litt på dette når man inviteres i selskap og man kommer dit... Men jeg tror ingen av "barna" reagerer på at noen da får, mens ikke andre som ikke har selskap. På min manns side er det 7 stk., mens det på min side bare er to. Derfor har vi fortsatt etter konfirmasjonen. Slutter jeg neste år, blir det jo urettferdig for minstemann som går glipp av tre år med gaver som broren har fått. Men det er jo minstemann som er problemet å finne til. Tror jeg skal avvente reaskjonen på årets gave og gjøre en vurdering etter det...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå