Gå til innhold

Hjelp til å formatere en data med Windows XP

Anbefalte innlegg

Skrevet

Familiedataen hos mamma er gruuusomt treig. Jeg opplevde akkurat å vente i over 10 minutter på at den skulle bli ferdig med å logge seg på brukeren min. Altså ikke skru seg på, men logge seg på.

Den er mange år gammel og er aldri blitt formatert, så jeg tenker at det burde fikse mesteparten av problemene.

Men, de aner ikke hvor Windows XP-CD'en er. Så jeg lurer på om det går an og f.eks. kjøpe naboens XP-CD og bruke den, om de har gått over til Vista? Eller blir CD-ene "låst" til dataen de brukes til første gang?

Det er forresten en HP stasjonær data.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, er ikke låst til dataen. Med cd'en følger en KEY, den må du passe på så du får med. Passordet til å bruke cd'en

Skrevet

Spørs jo om det er OEM eller ikke, hvis det er OEM kan det være låst til X antall poeng, ett hovedkort bytte er verdt 8 poeng f.eks, så skal ikke nødvendigvis ta det for god fisk at det vil funke.

Skrevet

Har fått tak i serienummeret til XP-versjonen som er på dataen nå, via et program jeg fikk anbefalt av noen. Så den biten er i hvert fall på plass.

Spørs jo om det er OEM eller ikke, hvis det er OEM kan det være låst til X antall poeng, ett hovedkort bytte er verdt 8 poeng f.eks, så skal ikke nødvendigvis ta det for god fisk at det vil funke.

OEM? :unsure:

Skrevet
Har fått tak i serienummeret til XP-versjonen som er på dataen nå, via et program jeg fikk anbefalt av noen. Så den biten er i hvert fall på plass.

Produktnøkkelen skulle stått på er klistremerke maskinen (eller under hvis det er en laptop), for butikken plikter å feste merket på maskinen før de selger den. Unntaket er hvis XP ble kjøpt separat i ettertid, men det er vel ikke så veldig sannsynlig hvis ikke maskinen er ganske gammel.

OEM? :unsure:

OEM står for "Original Equipment Manufacturer", og en OEM-versjon er en spesiallisens som er knyttet (juridisk) til den fysiske PCen. Den er billigere enn en fullversjon (kalt "retail"). I tillegg har Microsoft noe de kaller OEM-SLP (System Locked Preinstall), og der ER versjonen låst til maskinvaren.

Har du en OEM-nøkkel, må du ha en OEM-CD. OEM-nøkkelen vil ikke bli godtatt av en "retail"-CD (og omvendt).

Hvis jeg var deg, ville jeg kontaktet et datafirma som selger HP-PCer og forklart situasjonen. Med litt flaks får du en CD som passer din maskin hvis du bare spør pent. (Hadde funket på meg... :sjenert:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...