Gå til innhold

"Snehvit og de syv dverger" må forbys

Anbefalte innlegg

Skrevet
:lete: Dette beskriver forhåpentligvis hva jeg mener om saken.
Skrevet
Det er helt greit å bruke ordet "dverg", så lenge du bruker det om dverger, og ikke mennesker! Nei, en dverg er ikke et menneske. Det er et vesen fra mytologi og sagn. At kortvokste mennesker blir fornærmet over å bli kalt dvert, er derfor ikke så fryktelig rart.

Og hele denne diskusjonen er bare idiotisk. Det er INGEN som har sagt at ordet "dverg" ikke kan brukes om dverger i eventyr. For dvergene i eventyrene er jo faktisk dverger, ikke kortvokste!

Er du så sikker på at dverger i eventyrene var fantasifigurer og ikke hadde utgangspunkt i kortvokste? Tror nok du tar feil her, jeg. Kortvokste ble i riktig gamle dager sett på som merkelige, rare vesen og jeg er temmelig sikker på at dvergene i "Snehvit og de syv dverger" har sitt opphav i kortvokste mennesker.

Skrevet
Er du så sikker på at dverger i eventyrene var fantasifigurer og ikke hadde utgangspunkt i kortvokste? Tror nok du tar feil her, jeg. Kortvokste ble i riktig gamle dager sett på som merkelige, rare vesen og jeg er temmelig sikker på at dvergene i "Snehvit og de syv dverger" har sitt opphav i kortvokste mennesker.

Les litt norrøn mytologi, så ser du ;) Dvergene er mytologiske vesener.

Tidligere trodde man at kortvokste mennesker var et resultat av at menneskebabyer var blitt byttet ut med dvergebabyer. Altså at de kortvokste slett ikke var mennesker, men byttinger. Det er derfor de kortvokste før ble kalt dverger. Etter hvert sluttet man å tro dette, men ordbruken hang igjen. Samma greia med barn med downs syndrom, de trodde man også var byttinger.

Dvergene i Snehvit er antageligvis kortvokste mennesker, ja, som blir feilaktig omtalt som dverger. Dette eventyret er et kunsteventyr, ikke et folkeeventyr. At de kortvokste menneskene i dette eventyret blir kalt dverger er fordi det ble skrevet på en tid hvor denne ordbruken hang igjen. Dvergene i norrøne tekster og i folkeeventyr er faktiske dverger, ikke mennesker.

Skrevet
Så er vi igang igjen. Denne gangen er det foreningen for de kortvokste som vil ha slutt på at de kalles dverger.

Det var korttenkt...

Skrevet
http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=577629

Kanskje en ide å få med linken.

Det fremgår klart av denne linken, at det som bør forbys, er Anna Anka-oppslag i pressen. Selv om mannen hennes er strålende fornøyd, så kan hun jo ikke åpne kjeften i andre sammenhenger uten at noen tar seg nær av det.

Gjest Gjest_Snefrid_*
Skrevet
Det fremgår klart av denne linken, at det som bør forbys, er Anna Anka-oppslag i pressen. Selv om mannen hennes er strålende fornøyd, så kan hun jo ikke åpne kjeften i andre sammenhenger uten at noen tar seg nær av det.

Lurer på om Sverige kommer til å forby salg av Kalle Anka. De burde i alle fall endret navnet på den stakkars anda. :kjefte:

Gjest Gjest_Snefrid_*
Skrevet
Helt genial!!!!!!!!!!!! Snehvit som neger er en genistrek. Er det ikke noe lignende Disney prøver på nå med den nye prinsessefilmen?

Hvem er prinsen som kysser Snehvit da?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Så er vi igang igjen. Denne gangen er det foreningen for de kortvokste som vil ha slutt på at de kalles dverger.

Eventyret "Snehvit og de syv dverger" må omskrives, og sangen sangen "Nisser og dverger" bør forbys!

Hørte jeg kjente toner fra "Vesle Hoa" og negerdebatten?

Klart Snehvit og de syv dverger må forbys!

Spesielt med tanke på Snehvit: her skal ingen være hvite mer nei.

Man burde vel finne et mer inkluderende navn på damen + gi henne litt mer brunfarge i ansiktet.

Nå er det jo slik at Snehvit ved en feil fra Disney fikk sort hår, hun skulle vært blond, men det skjedde noe med fargene da filmen ble laget, så sånn sett er vi jo et stykke på vei.

Skrevet
Klart Snehvit og de syv dverger må forbys!

Spesielt med tanke på Snehvit: her skal ingen være hvite mer nei.

Man burde vel finne et mer inkluderende navn på damen + gi henne litt mer brunfarge i ansiktet.

Nå er det jo slik at Snehvit ved en feil fra Disney fikk sort hår, hun skulle vært blond, men det skjedde noe med fargene da filmen ble laget, så sånn sett er vi jo et stykke på vei.

Tja - "Svarthvit og de syv småvokste (Men like verdifulle) menneskene" har ikke helt den samme klangen...

Skrevet

Negeren i starten av filmen vel, han med dominobrikkene i kjeften. Den er kåret av amerikanske tegnefilmeksperter til den 21. beste tegnefilmen gjennom tidene.

Gjest Gjest_Lilla_*
Skrevet

Jeg oppfatter ikke at Anna Anka snakker om kortvokste i denne artikkelen, og omtaler dem som dverger.

"- Vi leier inn en nisse som har med seg en dverg som gjør kunster og leker med barna, sier Anna."

Nisse = Eventyrfigur

Dverg = Eventyrfigur

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet

Jeg trodde faktisk at "dverg" var et stuerent ord som betegner de som er under 150 cm jeg - og da de som man ser at ikke bare er lave, men som har litt annerledes proporsjoner på kroppen. (normal størrelse på hodet, mens resten av kroppen er mindre).

Å bare være lav trodde jeg var betegnet som kortvokst.

Men stemmer ikke dette da...?

Annonse
Skrevet
"Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv". Om noen blir såret av å bli kalt noe, hvorfor skal du da insistere på å kalle dem dette? Flertallet har ikke dysleksi. Skal vi ikke-dyslektikere fortsette å kalle dyslektikerne evneveike og dumme?

Når noe faktisk er feil å kalle noen, hvorfor skal vi da kalle dem det? De kortvokste er ikke dverger, og dyslektikerne er ikke (nødvendigvis ;)) dumme. Så hvorfor ikke bruke det rette ordet, i stedet for å insistere på å bruke galt ord, som i tillegg sårer folk?

Men jeg kaller jo ingen kortvokste for dverger, jeg kaller dvergene i eventyret om Snehvit og de syv dvergene for dverger. Jeg svarte på det første innlegget i denne tråden og ikke noe annet ;)

Skrevet
Det er helt greit å bruke ordet "dverg", så lenge du bruker det om dverger, og ikke mennesker! Nei, en dverg er ikke et menneske. Det er et vesen fra mytologi og sagn. At kortvokste mennesker blir fornærmet over å bli kalt dvert, er derfor ikke så fryktelig rart.

Og hele denne diskusjonen er bare idiotisk. Det er INGEN som har sagt at ordet "dverg" ikke kan brukes om dverger i eventyr. For dvergene i eventyrene er jo faktisk dverger, ikke kortvokste!

Ja det var det jeg mente og.. at dverger er en sånn myte/fantasifigur fra eventyr. Og at korte folk bare er kortvokste.

Skrevet

Ari Behn..? :sjenert:

Skrevet

Tråden er ryddet

Trampe -mod-

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Ari Behn..? :sjenert:

Nå er vel Ari Behn ikke noen prins. Skjønt hvis han egentlig var en frosk og prinsesse Märtha kysset ham, ble han vel en prins???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...