Gjest Gjest_Snefrid_* Skrevet 30. november 2009 #1 Skrevet 30. november 2009 Så er vi igang igjen. Denne gangen er det foreningen for de kortvokste som vil ha slutt på at de kalles dverger. Eventyret "Snehvit og de syv dverger" må omskrives, og sangen sangen "Nisser og dverger" bør forbys! Hørte jeg kjente toner fra "Vesle Hoa" og negerdebatten?
Anaconda Skrevet 30. november 2009 #2 Skrevet 30. november 2009 Hjelpes! Lurer på hva som er tillatt til slutt? Litt på sidelinjen, men husker da Skomakergata ble beskyldt for å være "på kanten" (husker ikke av hvem) Greia var at enkelte mente at Jens Petrus hørtes ut og opptrådte som en pedofil, og at det dermed ikke var pedagogisk riktig å sende dette på NRK...
Gjest Gjest_Snefrid_* Skrevet 30. november 2009 #3 Skrevet 30. november 2009 http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=577629 Kanskje en ide å få med linken.
Lapetos Skrevet 30. november 2009 #4 Skrevet 30. november 2009 Så er vi igang igjen. Denne gangen er det foreningen for de kortvokste som vil ha slutt på at de kalles dverger. Eventyret "Snehvit og de syv dverger" må omskrives, og sangen sangen "Nisser og dverger" bør forbys! Hørte jeg kjente toner fra "Vesle Hoa" og negerdebatten? Tja, jeg ser for meg at ringenes herre og hobbiten snart blir bannlyst, både bøkene og filmene, siden dverger og kortvokste har en rimelig sentral rolle der også.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #5 Skrevet 30. november 2009 Er virkelig det å være kort av vekst og det å være "dverg" det samme? Trodde "dverger" var en form for "defekt", mens å være kort av vekst var genetisk.
Gjest Smaragd Skrevet 30. november 2009 #6 Skrevet 30. november 2009 Så er vi igang igjen. Denne gangen er det foreningen for de kortvokste som vil ha slutt på at de kalles dverger. Eventyret "Snehvit og de syv dverger" må omskrives, og sangen sangen "Nisser og dverger" bør forbys! Hørte jeg kjente toner fra "Vesle Hoa" og negerdebatten? Kjære vene - har "dverg" blitt et skjeldsord nå da? Det har gått meg hus forbi... Vet at "kortvokste" også er en måte å definere små mennesker på, men er det da kun den som er "lov" å bruke nå da? Jem må si jeg ikke ser den altså... hadde jeg vert kortvokst, kan jeg ikke tro det hadde gjort meg noe å bli betegnet som en dverg.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #7 Skrevet 30. november 2009 Kan du vise til hvor i artikkelen det står at foreningen for kortvokste vil at eventyr skal skrives om? Det står ikke et eneste sted som jeg ser ihvertfall, så det ser nesten ut som om du har diktet det opp, rett og slett... De kortvokste vil ikke bli kalt "dverger" fordi de ikke er dverger. De er kortvokste mennesker, og ikke en egen rase som kun finnes i mytologi og eventyr. Om du ser på norrøn mytologi er dvergene ikke mennesker, de er en helt egen rase. Like så i Ringenes Herre.
Gjest Gjest_mamsen_* Skrevet 30. november 2009 #8 Skrevet 30. november 2009 Oisann, da er det enda flere barnbøker og sanger jeg må passe på å ikke synge for ungene. Skulle nesten hatt et lite kurs i hva som er tillat å si/ikke si.
Murder Skrevet 30. november 2009 #10 Skrevet 30. november 2009 Tror det er noen, ganske mange faktisk, som tar seg litt vel nær av ting, og er litt vel hårsåre. Ærlig talt, NOE må man da tåle? Det er blitt en trend at majoriteten skal rette seg etter minoriteten istedet for omvendt, som en skulle tro var mer naturlig.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #11 Skrevet 30. november 2009 Det er helt greit å bruke ordet "dverg", så lenge du bruker det om dverger, og ikke mennesker! Nei, en dverg er ikke et menneske. Det er et vesen fra mytologi og sagn. At kortvokste mennesker blir fornærmet over å bli kalt dvert, er derfor ikke så fryktelig rart. Og hele denne diskusjonen er bare idiotisk. Det er INGEN som har sagt at ordet "dverg" ikke kan brukes om dverger i eventyr. For dvergene i eventyrene er jo faktisk dverger, ikke kortvokste!
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #12 Skrevet 30. november 2009 Tror det er noen, ganske mange faktisk, som tar seg litt vel nær av ting, og er litt vel hårsåre. Ærlig talt, NOE må man da tåle? Det er blitt en trend at majoriteten skal rette seg etter minoriteten istedet for omvendt, som en skulle tro var mer naturlig. "Du skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv". Om noen blir såret av å bli kalt noe, hvorfor skal du da insistere på å kalle dem dette? Flertallet har ikke dysleksi. Skal vi ikke-dyslektikere fortsette å kalle dyslektikerne evneveike og dumme? Når noe faktisk er feil å kalle noen, hvorfor skal vi da kalle dem det? De kortvokste er ikke dverger, og dyslektikerne er ikke (nødvendigvis ) dumme. Så hvorfor ikke bruke det rette ordet, i stedet for å insistere på å bruke galt ord, som i tillegg sårer folk?
Gjest Gjest_Snefrid_* Skrevet 30. november 2009 #13 Skrevet 30. november 2009 Kan du vise til hvor i artikkelen det står at foreningen for kortvokste vil at eventyr skal skrives om? Det står ikke et eneste sted som jeg ser ihvertfall, så det ser nesten ut som om du har diktet det opp, rett og slett... De kortvokste vil ikke bli kalt "dverger" fordi de ikke er dverger. De er kortvokste mennesker, og ikke en egen rase som kun finnes i mytologi og eventyr. Om du ser på norrøn mytologi er dvergene ikke mennesker, de er en helt egen rase. Like så i Ringenes Herre. Det står ingen plass at de vil ha det omskrevet, men det er jo uhørt at eventyr og sanger skal få leve sitt eget liv når man prøver å bli kvitt ordet "dverg". Husk nå bare på sensuren av barnbøkene og sangene i negerdebatten. Da blir det vel helt bak mål og gi ut dvden "Snevit og de syv dverger" som årets dvd til jul?
Gjest Kim Skrevet 30. november 2009 #14 Skrevet 30. november 2009 Så er vi igang igjen. Denne gangen er det foreningen for de kortvokste som vil ha slutt på at de kalles dverger. Eventyret "Snehvit og de syv dverger" må omskrives, og sangen sangen "Nisser og dverger" bør forbys! Hørte jeg kjente toner fra "Vesle Hoa" og negerdebatten? Da har jammen foreningen for kortvokste lite å ta seg til. Noen ganger tror jeg slike særinteressegrupper må skrike litt bare for å bli hørt, slik at politikerene ikke skal glemme dem...
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #15 Skrevet 30. november 2009 Det står ingen plass at de vil ha det omskrevet, men det er jo uhørt at eventyr og sanger skal få leve sitt eget liv når man prøver å bli kvitt ordet "dverg". Husk nå bare på sensuren av barnbøkene og sangene i negerdebatten. Da blir det vel helt bak mål og gi ut dvden "Snevit og de syv dverger" som årets dvd til jul? Kan du igjen vise til hvor det står at noen prøver å bli kvitt ordet "dverg"? Du dikter opp ting. Igjen: Ordet "dverg" er helt ok å bruke om dverger. Men kortvokste mennesker er ikke dverger, de er mennesker! Negerdebatten er en helt annet debatt. "Neger" er et ord som opprinnelig ble brukt om mørkhudede mennesker. "Dverg" er derimot et ord fra mytologien, om skikkelser som IKKE er mennesker. Det er slett ikke samme ulla.
Bellatrix Skrevet 30. november 2009 #16 Skrevet 30. november 2009 Det er helt greit å bruke ordet "dverg", så lenge du bruker det om dverger, og ikke mennesker! Nei, en dverg er ikke et menneske. Det er et vesen fra mytologi og sagn. At kortvokste mennesker blir fornærmet over å bli kalt dvert, er derfor ikke så fryktelig rart. Og hele denne diskusjonen er bare idiotisk. Det er INGEN som har sagt at ordet "dverg" ikke kan brukes om dverger i eventyr. For dvergene i eventyrene er jo faktisk dverger, ikke kortvokste! Enig. Det står ingenting i atrtikkelen at kortvokste vil forandre på eventyrene. Jeg har jo sett film hvor det blir sagt at det ikke finnes dverger. De mente neppe at det ikke finnes kortvokste mennesker. Det foreningen for kortvokste mener er nok at de ikke vil bli latterligjort. Det er jo veldig store mennesker i denne verden, er det greit å kalle de kjemper eller troll?
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #17 Skrevet 30. november 2009 Da har jammen foreningen for kortvokste lite å ta seg til. Noen ganger tror jeg slike særinteressegrupper må skrike litt bare for å bli hørt, slik at politikerene ikke skal glemme dem... Les artikkelen det blir linket til. Det er TS som tillegger foreningen ting de aldri har sagt. Anna Anka har referert til en kortvokst som en dverg, og Foreningen for kortvokste har kun opplyst om at de ikke liker å bli kalt dverger. De har slett ikke sagt noe om at eventyrskikkelsene, som faktisk er dverger, skal bli kalt noe annet.
Gjest Gjest_Snefrid_* Skrevet 30. november 2009 #18 Skrevet 30. november 2009 Les artikkelen det blir linket til. Det er TS som tillegger foreningen ting de aldri har sagt. Anna Anka har referert til en kortvokst som en dverg, og Foreningen for kortvokste har kun opplyst om at de ikke liker å bli kalt dverger. De har slett ikke sagt noe om at eventyrskikkelsene, som faktisk er dverger, skal bli kalt noe annet. Neida, jeg tillegger ikke foreningen ting de aldri har sagt. Kanskje ble det en liten misforståelse.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #19 Skrevet 30. november 2009 Dere som insisterer på å kalle kortvokste for dverger, kaller dere psykisk utviklingshemmede og folk med downs syndrom for byttinger også?
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #20 Skrevet 30. november 2009 Neida, jeg tillegger ikke foreningen ting de aldri har sagt. Kanskje ble det en liten misforståelse. De har aldri sagt at eventyr skal skrives om, likevel begynner du startinnlegget med "her er vi igang igjen, foreningen for blabla". Ikke bland dem inn i en debatt de slett ikke har noe med å gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå