Gå til innhold

Høres dette greit ut? Boliglån og inntekt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en samlet inntekt på ca 880 000. Vi har to biler som er nedbetalt og vi har to barn i bhg. vi har 140 000 igjen på studielånet og ellers ingen lån, forbruks- eller kredittlån

Vi har solgt leiligheten og akkurat kjøpt oss nytt hus. Husets verdi 5 mill og vi hadde 2 mill i ek etter salg av leiligheten, så får da ett boliglån på 3.1 mill (innkl omkostninger + ). I huset er det en utleie enhet som leies ut for 5000 kr i mnd og leietakerene kommer til å fortsette å leie hos oss.

Banken mente dette gikk bra og så også på vårt tidligere boliglån vi har hatt hos de, som vi betalte punktlig inn på + ekstra i 6 år. De ga oss lånet og vi kjøpte huset.

Nå har vi flere vi har snakket med (venner + familie + bekjente), som mener banken strakk seg langt for oss og mener vi har for stor gjelsbyrde iht inntekten vår.

Jeg har vært helt rolig hele tiden og banken også, men nå kjenner jeg meg usikker. Kan disse vennene ha rett i dette? Har jeg tatt på for mye lån? Vi har relativt sikre jobber (ansatt i kommunen) og har høyere utdanning. Vi har aldri vært arbeidsledig noen gang og er nå 40 år.

Vil gjerne ha en reality sjekk her. Har vi gjort noe dumt og har banken vært for slepphendete med oss? Huset ligger i ett populært press område, 20min fra Oslo sentrum

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med at dere får utbeltat ca 25000 i mnd hver også kan dere plusse på 5000 i leieinntekter. Det blir over 55000 i mnd hver.

Hvor mye kommer bolingen til å koste dere i mnd?

Neppe mer enn 20000??

Nå aner ikke jeg hva det koster å ha barn, men jeg vil tro at dette skal gå greit :)

2 mill i EK etter forrige leilighet er veldig imponernede forresten, blir nok lavere boligrente pga dette!

Skrevet
Regner med at dere får utbeltat ca 25000 i mnd hver også kan dere plusse på 5000 i leieinntekter. Det blir over 55000 i mnd hver.

Hvor mye kommer bolingen til å koste dere i mnd?

Neppe mer enn 20000??

Nå aner ikke jeg hva det koster å ha barn, men jeg vil tro at dette skal gå greit :)

2 mill i EK etter forrige leilighet er veldig imponernede forresten, blir nok lavere boligrente pga dette!

Vi får nok ca 26000 utbetalt hver= 52000 + 5000 i leieinntekt + 2000 i barnetrygd = ca 59000 utbetalt hver mnd

Huset kommer nok grovt regnet på 20000 hver mnd og vi har fått flexilån, så vi kan justere dette litt selv, så du traff ganske så riktig på begegningene dine =)

Grunnen til 2 mill i EK var at vi har prioritert all inntekt på nedbetaling av leiligheten. Vi hadde også oppspart ett par hundre tusen hver i EK før vi flyttet sammen og kjøpte leilighet. De første årene hadde vi heller ikke barn og droppet all luksus, ferieturer osv for å opparbeide mest mulig EK for å oppfylle husdrømmen senere, og det er jo der vi er nå =)

Jeg håper du har rett om at dette skal gå bra. Jeg tror det selv, men ble såpass i tvil når så mange synes vi har tatt opp stort lån, og stort lån har vi jo.

Ts

Skrevet

Siden dere har så lav belåningsgrad på huset, er dette helt greit.

Det er ikke sikkert banken ville lånt dere til et hus verdt 3 millioner som var 100% lånefinansiert.

Slik dere sitter i det, kan dere alltids selge huset, cashe ut hele lånet, og fortsatt sitte igjen med gode penger, dersom én skulle miste jobben eller noe annet skulle skje.

Fortsett å være rolig du. De som sier dette er for mye, tenker nok på en litt annen situasjon enn den dere er i.

Skrevet

Jeg ser heller ikke på dette som et problem. Dere har riktignok fått lån på rundt 3,5 x inntekt hvis man holder leieinntektene utenfor, men jo høyere inntekt man har jo større lån vil man også kunne administrere. Rene driftskostnader for å leve (strøm, mat, klær osv) må man ha uansett, så jo lavere inntekt man har jo større andel av inntekten går med til å dekke dette. Dette er utgifter som ikke nødvendigvis trenger å øke så veldig selv om man har høy inntekt. I tillegg er belåningsgraden deres lav, så dere har litt å gå på sånn sett.

Jeg ville ikke ha vært bekymret.

Skrevet

Jeg synes da det høres ut til å gå veldig greit jeg da :)

Skrevet

Tusen takk allesammen, da skal jeg prøve å slappe av og også berolige venner og familien med at dette går nok bra :blomst:

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...