Sort Pastill Skrevet 30. november 2009 #1 Skrevet 30. november 2009 Nå nærmer jo julen seg, og med den følger også endel usunn/kaloririk/fet/kjempegod mat. Nå har jeg vært fryktelig flink i tre uker, jeg har kuttet ut alt godteri (ehm .. men har spist litt chips, kaker og is- viktig å ikke bli FOR sunn heller ), for å ta knekken på den verste sukkeravhengigheten (jeg blir veldig fort sukkeravhengig, og kombinert med en selvkontroll som en mygg sier det seg selv at det i perioder blir enorme mengder snop). Jeg føler jeg har god kontroll på meg selv nå, og ønsker å gradvis gå tilbake til et vanlig sukkerinntak- altså litt godteri i helgene, men ikke så mye ellers. Dessuten har jeg planer om å gå ned rundt fem kg, ved å spise fornuftig og være aktiv, så vet dere det og. Problemet er at jeg blir litt småstresset ved tanken på jul. Jeg har INGEN planer om å hverken sulte meg eller være superhysterisk, men jeg ønsker gode tips til hvordan jeg skal unngå de verste juleblemmene ... Vi har tradisjon for å spise få, men gigantiske måltider i jula, og det er jo selvsagt håpløst. Jeg har en foreløpig plan om å prøve å spise fem ganger om dagen, og la de måltidene jeg ikke har sammen med familien være gode og sunne. Ellers tenker jeg at jeg kanskje skal klare å drikke endel vann til middagen, så demper jeg behovet for å fråtse. Noen som har noen gode tips til ei som er veeldig glad i julekosen ....
Gjest fisk Skrevet 30. november 2009 #2 Skrevet 30. november 2009 Jeg har tre tanker rundt dette... For det første... når starter julen for deg? Starter den julaften (evt lille julaften) har du en uke jul og julekos, i motsetning til hvis du starter første søndag i advent (evt 1. desember).. da har du 4 uker med "jul" og julekos (som jeg har skjønt her inne er mer og mer vanlig)... For det andre, ikke drikk vann for å dempe sulten, da vil du bli raskt sulten igjen, og vil få lyst på mer... spis deg mett på mat! Spiser du deg mett på mat, og tar litt frukt til dessert, orker du ikke alle søtsakene. Og hvis du vil spise søtsaker, vær bevisst på hvilke søtsaker du velger mest av. For hver marsipangris du spiser, kan du spise 7 kokosboller, og likevel ikke få i deg mer sukker/kalorier. For det tredje, vær aktiv! Tilby deg å ta oppvasken, ryddingen osv.. uansett hva det er, tilby deg å gjøre det/hjelpe til. Sosialt, og nyttig. Få med deg familen ut på gåtur, eller hvis dere har snø... bygg snøborger, og arranger en snøballkrig. Men det viktigste er at du koser deg den uken det står på! Spis det du har lyst på, men vær litt oppmerksom på mengden.
Leifr Skrevet 30. november 2009 #3 Skrevet 30. november 2009 I år har jeg løst dette problemet ved å ganske enkelt ha en planlagt bulkfase som omfatter desember. Tror nok det blir samme løsning i kommende år også.
Aurela Skrevet 30. november 2009 #4 Skrevet 30. november 2009 Hos oss har vi i tillegg til godterifatene på bordet, et stort fruktfat. Så da blir det lettere og velge frukt enn sjokolade/godterier
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #5 Skrevet 30. november 2009 Mine tips: - sørg for å spise nok gjennom hele dagen, slik at blodsukkeret holdes noenlunde stabilt og du slipper å ga fullstendig banans ved matbordet. Noen tørkede aprikoser, knekkebrød, frukt, grønnsaker, yogurt. Selv synes jeg cherry-tomater er godt å gå å knaske på. Det er søtt, så det tar litt av søtsuget, og kjempegodt. Ting du kan spise fort og greit - vær forsiktig med småkakene. De er svært ofte kaloribomber. Ti pepperkaker er ikke mye i løpet av en dag, og man føler jo ikke at man har spist noe som helst. Likevel er det over 200 kcal. En kokkosmakron alene er drøyt 200 kcal det også. - ved hovedmåltidene så prøv å forsyn deg godt av de sunnere alternativene. Saltat, grønnsaker osv. Skjær vekk synlig fett. Har du mulighet til å velge fruktsalat i steden for puddinger osv til dessert sparer du inn masse der - spis masse frukt. Clementiner er bra. Bare rundt 25 kcal i hver - vær aktiv. Både kropp og sinn har godt av litt frisk luft. Ha som mål å komme deg ut på tur hver dag i julen. Trenger ikke være lange turen, en halvtime-time rundt i nabolaget gjør susen det. - drikk nok, særlig vann. I julen er det fort for at man drikker mye brus, gløgg, alkohol - ting med en god del kalorier. Bruk vann som tørstedrikk, og spar det andre til kos.
Chanel.No5 Skrevet 30. november 2009 #6 Skrevet 30. november 2009 (endret) Denne artikkelen er kanskje interessant : http://www.iform.no/pub/art.php?id=1021 Til slutt, husk at det som kjent ikke er det du spiser mellom jul og nyttår du legger på deg av, men det du spiser mellom nyttår og jul Endret 30. november 2009 av Lotte28
Annikken Skrevet 30. november 2009 #7 Skrevet 30. november 2009 Jeg har tre tanker rundt dette... For det første... når starter julen for deg? Starter den julaften (evt lille julaften) har du en uke jul og julekos, i motsetning til hvis du starter første søndag i advent (evt 1. desember).. da har du 4 uker med "jul" og julekos (som jeg har skjønt her inne er mer og mer vanlig)... Amen! Kos deg på f.eks. julaften og 1. juledag - da kan du spise julemat og kake til kaffen og til og med forsyne deg av konfektskåla - men ikke la det gå utover disse to dagene! (Evt 1 om du går inn for det også). Jula blir farlig når vi tillater oss å spise av alle sju slagene og den feite maten hele desember "bare fordi det er jul". Hold julekosen matmessig sett til kun et par dager, og kos deg de dagene uten dårlig samvittighet. De andre dagene lever du som normalt - dvs holde deg unna det som er usunt! Det er bedre å sette klare grenser for hva du får lov til og ikke istedenfor å "prøve å være sunn". Da sklir det fort ut! Jeg bruker å klemme inn en treningsøkt på lille julaften og/ eller julaften, det gjør så utrolig godt, fordi da får man koblet ut alt stresset og det er lite folk på treningssenteret
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå