Ariel Simone Skrevet 30. november 2009 #1 Skrevet 30. november 2009 noen som har erfaring med det? også har jeg hørt at vis du spiser lite fiber til vanlig, må du starte roligt for å ikke få forstoppelse? noen som vet?
Gjest Zona Skrevet 30. november 2009 #2 Skrevet 30. november 2009 Linfrø gjør susen! Forstoppelse? Hm, jeg får i hvertfall motsatt effekt, og har aldri spist mye fiber tidligere..
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #3 Skrevet 30. november 2009 Jeg bruker å svelge en tskje linfrø med vann om jeg har spist noe gir meg luft i magen, mye brød feks.. Da er jeg bra dagen etter.
Tante Skrevet 30. november 2009 #4 Skrevet 30. november 2009 (endret) linfrø er en superb kilde til fiber og kan godt puttes i/på det meste du spiser. Har aldri hørt at det gir forstoppelse, tvert imot at det regulerer magen bedre Endret 30. november 2009 av Tante
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #5 Skrevet 30. november 2009 noen som har erfaring med det? også har jeg hørt at vis du spiser lite fiber til vanlig, må du starte roligt for å ikke få forstoppelse? noen som vet? Det stemmer! Hvis du starter brått, og kanskje drikker for lite, kan du i verste fall få motsatt effekt enn ønsket... altså forstoppelse. Ellers er det mer vanlig å få mye luft i begynnelsen hvis det blir for brå overgang. Mitt råd er øk gradvis inntak av fiber, og øk væskemengden etterhvert som du øker inntaket av fiber.
Pjukset Skrevet 30. november 2009 #6 Skrevet 30. november 2009 linfrø er kjempebra for fordøyelsen! Jeg pleier å ta 1-2 ss og røre inn i grøt. Bruk knuste linfrø, ikke hele!
Tante Skrevet 30. november 2009 #7 Skrevet 30. november 2009 linfrø er kjempebra for fordøyelsen! Jeg pleier å ta 1-2 ss og røre inn i grøt. Bruk knuste linfrø, ikke hele! Jeg har hørt at hele frø er bedre, at strukturen blir ødelagt når man knuser dem?
Pjukset Skrevet 30. november 2009 #8 Skrevet 30. november 2009 Jeg har hørt at hele frø er bedre, at strukturen blir ødelagt når man knuser dem? Man får ikke i seg de gode oljene ved å spise hele frø.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #9 Skrevet 30. november 2009 Et lite obs: Linfrø inneholder også cyanid glykosider , så for stor mengde er ikke bra. Mattilsynet anbefaler max 1-2 spiseskjeer linfrø om dagen.
Riskrem Skrevet 30. november 2009 #10 Skrevet 30. november 2009 Linfrø er kjempebra for magen Jeg tar litt i havregrøt, yoghurt og musliblanding.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #11 Skrevet 30. november 2009 Det er riktig at man ikke får i seg oljene i frøet når det er elt, men fibrene og virkningen på fordøyelsen skyldes "slimlaget" som dannes på utsiden av frøet. Men linfrø er litt sånn jatakk, begge deler, så ikke noe galt i å knuse frøene.
Ariel Simone Skrevet 30. november 2009 Forfatter #12 Skrevet 30. november 2009 tusen takk for svar, var dette jeg trodde jeg hadde hørt: Det stemmer! Hvis du starter brått, og kanskje drikker for lite, kan du i verste fall få motsatt effekt enn ønsket... altså forstoppelse. Ellers er det mer vanlig å få mye luft i begynnelsen hvis det blir for brå overgang. Mitt råd er øk gradvis inntak av fiber, og øk væskemengden etterhvert som du øker inntaket av fiber. noen som vet hvor mye jeg kan starte med? vil ikke ha forstoppelse:P
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #13 Skrevet 30. november 2009 Jeg vil tro det er rimelig trygt å starte med ca en spiseskje, kanskje litt mindre. Det kommer kanskje an på kostholdet ditt forøvrig, hvis du spiser veldig lite fiber (lite grovt brød/kornprodukter, lite grønnsaker og frukt) kan du sikkert starte med enda mindre. Jeg har brukt linfrø endel i havregrøt og yoghurt og har aldri hatt noen negativ effekt av det, tipper jeg bruker 1-2 ss.
Tante Skrevet 30. november 2009 #14 Skrevet 30. november 2009 Man får ikke i seg de gode oljene ved å spise hele frø. Det er riktig at man ikke får i seg oljene i frøet når det er elt, men fibrene og virkningen på fordøyelsen skyldes "slimlaget" som dannes på utsiden av frøet. Men linfrø er litt sånn jatakk, begge deler, så ikke noe galt i å knuse frøene. Sa da handler det kanskje om hvordan man vil nyttegjøre seg av frøene? Jeg starta med en spiseskje i frokostblandingen hver morgen og opplevde ingen problemer
-Fisken- Skrevet 1. desember 2009 #15 Skrevet 1. desember 2009 Du får ikke forstoppelse om du drikker nok i tillegg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå