LilleLu Skrevet 29. november 2009 #1 Skrevet 29. november 2009 Jeg vet at dette sikkert er et spørsmål som blir stilt ofte her, men jeg lurer likevel. Er det best å kjøpe eller å leie leilighet? (jeg mener da kjøpe med lån) Kan noen fortelle meg litt om for- og bakdeler med begge? Har alder noe å si på hva som funker best? Geografisk plassering? Hvis jeg skal kjøpe meg en leilighet, så skal det være et sted jeg vet at jeg ville klart å bo i minst 2-5 år, har det noe å si? Er det mange økonomiske faktorer som har noe å si? Isåfall, hvilke? Og hva foretrekker dere?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 29. november 2009 #2 Skrevet 29. november 2009 Jeg vet at dette sikkert er et spørsmål som blir stilt ofte her, men jeg lurer likevel. Er det best å kjøpe eller å leie leilighet? (jeg mener da kjøpe med lån) Kan noen fortelle meg litt om for- og bakdeler med begge? Har alder noe å si på hva som funker best? Geografisk plassering? Hvis jeg skal kjøpe meg en leilighet, så skal det være et sted jeg vet at jeg ville klart å bo i minst 2-5 år, har det noe å si? Er det mange økonomiske faktorer som har noe å si? Isåfall, hvilke? Og hva foretrekker dere? Er best å eie . Men da om man investerer i en nøktern bolig som ikke blir for dyr .Jo større bolig - jo mer eiendomsskatt må man betale osv . En stor bolig er også dyrere i " drift " - å holde varm , mer å vedlikeholde o.l Tror det er smartest å investere i et gammelt hus - som man kan pusse opp selv og dermed øke verdien masse med egeninsats . En nybygd plettrfri bolig ...vil nok ikke kunne stige like mye i verdi - tror jeg .Da man ikke kan gjøre særlig mye selv - for å øke verdien .
LilleLu Skrevet 29. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 29. november 2009 Takk for svar, men jeg tenkte nå mer på leilighet enn på hus (pluss at jeg har 10 tommeltotter når det gjelder oppussing/snekring)
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 29. november 2009 #4 Skrevet 29. november 2009 Takk for svar, men jeg tenkte nå mer på leilighet enn på hus (pluss at jeg har 10 tommeltotter når det gjelder oppussing/snekring) Da ville jeg satset på en billigst mulig leilighet - som kanskje er noe slitt - som jeg da kunne pusset opp bad / kjøkken osv med tiden .Og på den måten øke verdien i forhold til den rimlige innkjøpsprisen . Er viktig å ikke " bo seg ihjel " men ha penger til overs .
aluminium Skrevet 30. november 2009 #5 Skrevet 30. november 2009 Det kommer an på hvor lenge du har tenkt å bo der. Er det bare snakk om et år eller to, så er det nok best å leie fordi kostnadene med å eie blir for store. Skal du derimot ha boligen over flere år, kanskje mer enn 10 år, så er det helt klart best å eie. Alle boliger øker i verdi, med mindre du kjøper på en spesiell plass, som f.eks. en plass der en hjørnesteinsbedrift er i ferd med å gå konkurs...
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #6 Skrevet 30. november 2009 Jeg vet at dette sikkert er et spørsmål som blir stilt ofte her, men jeg lurer likevel. Er det best å kjøpe eller å leie leilighet? (jeg mener da kjøpe med lån) Kan noen fortelle meg litt om for- og bakdeler med begge? Har alder noe å si på hva som funker best? Geografisk plassering? Hvis jeg skal kjøpe meg en leilighet, så skal det være et sted jeg vet at jeg ville klart å bo i minst 2-5 år, har det noe å si? Er det mange økonomiske faktorer som har noe å si? Isåfall, hvilke? Og hva foretrekker dere? Du må bo i leiligheten i minst fire år for at det skal svare seg å eie. Det er dyrt å selge bolig! Så om du bare skal bo der i to-tre år, svarer det seg absolutt ikke å kjøpe.
Sheherasade Skrevet 30. november 2009 #7 Skrevet 30. november 2009 Det blir fort mye dyrere per måned å eie enn å leie. Man må betale tilbake lån i tillegg til fellesutgifter, strøm, osv. osv. Hvis man leier blir det lett til at man betaler mindre per måned. Personlig synes jeg det er bedre å ha litt ekstra penger så jeg kan unne meg sosiale ting, god mat, kjøpe klær osv. fremfor å "bo meg i hjel" og ikke ha råd til noe annet.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #8 Skrevet 30. november 2009 Det blir fort mye dyrere per måned å eie enn å leie. Man må betale tilbake lån i tillegg til fellesutgifter, strøm, osv. osv. Hvis man leier blir det lett til at man betaler mindre per måned. Personlig synes jeg det er bedre å ha litt ekstra penger så jeg kan unne meg sosiale ting, god mat, kjøpe klær osv. fremfor å "bo meg i hjel" og ikke ha råd til noe annet. Nei, det blir ikke lett til det, nei. Når du leier, så betaler du til en huseier. Og de pengene er borte vekke. Når du eier, betaler du til deg selv. Du kan selge boligen, og sitte igjen med en pen slump. Selve boligen er en formue i seg selv. Om du leier og betaler 5000 kr måneden, så er dette 5000 kr du aldri får igjen. Om du eier, og betaler 7000 kr måneden, så er deler av dette beløpet penger du betaler til deg selv. Du får penger igjen når du selger boligen. Det er en form for sparing. Og når du har betalt ned lånet, så sitter du faktisk igjen med svært lave bokostnader. Når jeg har betalt ned mitt lån, kommer jeg til å betale 2500 kr i fellesutgifter, som inkluderer bredbånd, kabeltv og alt av ytre vedlikehold, og dett er dett. Mens en som leier må fortsette å betale full pris hver måned. I det lange løp er det derfor svært gunstig å eie framfor å leie.
Sheherasade Skrevet 30. november 2009 #9 Skrevet 30. november 2009 (endret) Nei, det blir ikke lett til det, nei. Når du leier, så betaler du til en huseier. Og de pengene er borte vekke. Når du eier, betaler du til deg selv. Du kan selge boligen, og sitte igjen med en pen slump. Selve boligen er en formue i seg selv. Om du leier og betaler 5000 kr måneden, så er dette 5000 kr du aldri får igjen. Om du eier, og betaler 7000 kr måneden, så er deler av dette beløpet penger du betaler til deg selv. Du får penger igjen når du selger boligen. Det er en form for sparing. Og når du har betalt ned lånet, så sitter du faktisk igjen med svært lave bokostnader. Når jeg har betalt ned mitt lån, kommer jeg til å betale 2500 kr i fellesutgifter, som inkluderer bredbånd, kabeltv og alt av ytre vedlikehold, og dett er dett. Mens en som leier må fortsette å betale full pris hver måned. I det lange løp er det derfor svært gunstig å eie framfor å leie. Det jeg sier er at det per måned blir flere kostnader. Man sitter igjen med færre penger til andre ting. For oss med dårlig råd er det det som er det viktigste; å overleve her og nå. Ikke hva man hypotetisk sett sitter igjen med om x antall år. Dessuten kan det å betale ned et huslån ta 20-30 år. Endret 30. november 2009 av Sheherasade
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #10 Skrevet 30. november 2009 Hallo, skjønner ikke helt at man bare kaster ut penger av vinduet ved å leie. Man betaler for å bo, og det å betale for å bo er vel anvendte penger i min verden. Jeg foretrekker å leie, da faller ikke alle kostnadene på meg. Hvis vaskemaskinen ryker er det utleier sitt ansvar. Alt i alt er det deiligst.
aluminium Skrevet 30. november 2009 #11 Skrevet 30. november 2009 Det man må se på, om man skal bo der i lengre tid, er rentekostnaden ved å ha boliglånet. Det er nemlig dette leiligheten/huset koster. Er rentekostnaden lik det du ville betalt for å leie den samme leiligheten er det så og si ett fett hva man gjør. Da er det verdiøkningen på boligen som er forskjellen. Dere som leier kunne brukt det samme beløpet på å betale renter på et hus eller leilighet som dere kunne selge, og kanskje gå i pluss på, selv etter å ha trekt fra alle de rentene dere har betalt...
Annikken Skrevet 30. november 2009 #12 Skrevet 30. november 2009 Har man råd til det, bør man eie. Men å eie er forpliktende, og kan fort bli dyrt om man plutselig ikke har råd til å betjene lånet, og det kan ende med at du går i tap heller enn i pluss. Så å leie er ikke alltid tap - fordi du kan tape mer på å kjøpe. Betalingsevne og hvor lenge du har tenkt å bo der samt hvor lettsolgt boligen er på markedet spiller inn.
Gjest strykebrett Skrevet 30. november 2009 #13 Skrevet 30. november 2009 Pluss ved å leie: det er fleksibelt, du kan flytte ut på kort varsel. Hvis et vannrør sprekker eller andre lignende uforutsette ting er ikke det ditt problem. Lave inngangskostnader. Billigere på kort sikt. Pluss ved å eie: billigere i det lange løp. Du kan pusse opp og gjøre stedet mere "ditt". Hvis du har formue slipper du formueskatt ved å plassere pengene i eiendom. Skattefradrag for gjeldsrenter. Eventuell gevinst ved verdiøkning, men det er ikke noe å spekulere i på kort sikt.
aluminium Skrevet 1. desember 2009 #14 Skrevet 1. desember 2009 Man får vel også skattefradrag for oppussing og renovasjon av hus, om jeg ikke husker heelt feil. Eller er det kun for utleiehus det kanskje? Det gjelder iallefall for hus som man leier ut, men jeg ble litt usikker på om det gjelder for hus som du selv bor i...
Gjest strykebrett Skrevet 1. desember 2009 #15 Skrevet 1. desember 2009 Man får vel også skattefradrag for oppussing og renovasjon av hus, om jeg ikke husker heelt feil. Eller er det kun for utleiehus det kanskje? Det gjelder iallefall for hus som man leier ut, men jeg ble litt usikker på om det gjelder for hus som du selv bor i... Det er skattefradrag bare hvis du leier ut og du skatter av leieinntektene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå