Gå til innhold

Intervju med en voldtektsmann

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Jørgen_*
Skrevet

Hei alle sammen!

Jeg plukka opp et eksemplar av Natt&Dag her om dagen. For de som ikke måtte vite det er Natt&Dag en gratisavis i Oslo som for det meste skriver om filmer, mote, uteliv og musikk, med en og annen dyptpløyende interessant artikkel innimellom.

Denne gangen fikk jeg sjokk av denne artikkelen:

http://www.nattogdag.no/uteliv/artikler/os...20voldtektsmann

Det er altså et intervju med en voldtektsmann, han har etter eget utsagn begått flere voldtekter, ikke bare en. Holdningene han legger for dagen er så motbydelige at "usympatisk" blir et alt for svakt ord.

Han er rundt 30 år, jobber med finans og tjener så mye penger at han i følge ham selv kunne kjøpt hele Natt&Dag for en månedslønn. Jeg tror delvis det å være leder og tjene mye penger kan gjøre sindige og noenlunde ydmyke folk til maktmisbrukende sosiopater. I forbindelse med finanskrisen har jeg lest flere artikler om ledere som har mistet jobben, og som helt har mistet selvbildet. De har vært vant til at deres ord er lov, at de blir sett opp til og i noen tilfeller at kvinner gjerne vil ha sex med dem fordi de tror det kan gi dem fordeler. Så er de plutselig vanlig dødelige allikevel når de mister jobben.

Dere kan jo lese hele artikkelen, men her er noen sitater for å vise hvor til de grader skrudd denne mannen er:

–Det handler om kontroll ikke sant. Overvinne. Å sette seg i en maktposisjon. Jenter liker at mannen bestemmer. Om de ikke kysser deg eller tar deg på pikken, eller om de holder igjen når du penetrerer, betyr ikke det at de ikke vil. Sånn er det bare. Og i de tilfellene er det bare å holde hardt, presse hodet hennes ned i puta, og komme med et par raske, bestemte irettesettelser som forteller henne at hun skal holde kjeft og la det skje.

– Tallene taler min sak. Her er litt fristende fakta: bare én prosent blir tatt og over nitti prosent anmelder aldri. Utviklingen peker én vei. Når spillereglene er så tydelige fatter jeg ikke at ikke flere tar sjansen.

En grunn til at flere ikke tar sjansen er kanskje at de synes det er grunnleggende galt å tvinge seg til sex med folk som ikke har lyst?

Og så skader det heller ikke at hovedvekten av de som blir tatt er innvandrere. Hele Norge står på hodet for å kaste dem ut. Alt fokuset er rettet mot dem. Ikke bare er de mer brutale, de passer også etter hvert perfekt som idealtypen av en voldtektsmann. Spiralen begynner å spinne. VG og Dagbladet smeller opp førstesidesaker; juryen affekteres, politiet affekteres, venner affekteres, foreldre affekteres, Norge affekteres. Det gir oss andre muligheten til å holde på i det stille. Cool, calm, and collected.

Om en jente er kjent for å knulle mye rundt kan du være sikker på at dama i juryen kommer til å dømme henne nord og ned. Den jenta faller utenfor normen. Hun fortjente det. Og det er meget beleilig for oss. [latter] Dette vet jentene, derfor gidder de ikke en gang anmelde. Eller de anmelder alt for sent. Vanntett system.

Dessverre har han rett her. Jeg har lest flere ganger at særlig kvinner i juryer frifinner voldtektsmannen hvis jenta har vært beruset, lettkledd eller flørta. Hvordan i all verden kan de gjøre det? Loven sier ikke noe om hva partene har gjort på forhånd. Loven sier enkelt og greit at det er forbudt og straffbart å tiltvinge seg sex med andre. DET er det juryen skal ta stilling til, ikke om hvorvidt hun har oppført seg såkalt "løsaktig" (noe forøvrig svææært mange menn gjør hele tiden). Løsaktig oppførsel rammes forøvrig ikke av noen lov.

Til sist, det som nesten fikk meg til å spy:

Jeg er mer verdt enn dem. Det som betyr noe er at mulighetene ligger der.

Slike holdninger tror jeg i allefall delvis henger sammen med at han har en lederjobb og tjener mye penger. Jeg er flasket opp på holdninger om at alle er like mye verdt og har de samme grunnleggende rettigheter. Jeg vet at vi mennesker tenderer til å tillegge pene mennesker gode egenskaper og folk som ser rufsete ut negative egenskaper. Jeg vet imidlertid også at ledelsen i Worldcom, Enron, Elf og Siemens var såkalt "pene og vellykkede mennesker". De stjal milliardverdier fra samfunnet, den skitne og ustelte narkomane mannen jeg ser utafor Oslo S står og selger bladet =Oslo og tjener 25 kroner per blad. Jeg har mye større respekt for ham enn for næringslivsledere.

Men tilbake til temaet voldtekt og de holdninger denne mannen gir uttrykk for. Visstnok synes halvparten av norske menn at kvinner er delvis skyld i overgrepet selv hvis de flørtet på forhånd. Jeg blir utrolig lei meg på vegne av mitt kjønn over at så mange har slike middelalderske holdninger. Hvorfor skal kvinner måtte være forsiktige og ikke si noe hyggelig til menn, drikke for mye eller vise litt hud om de ikke er forberedt til å gå til sengs med første og beste mann som prøver seg? Jeg er av den oppfatning at man skal respektere andre menneskers ønsker og behov. Jeg er ateist, og det eneste som er hellig for meg er Menneskerettighetene.

Jeg er en sjenert mann som aldri har hatt noen stor suksess hos kvinner, men jeg kan i det minste se meg selv i speilet og si at jeg aldri har gjort noe vondt mot noen kvinne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en fæl sak, men du fikk med deg at dette ikke er én konkret mann? det er materiale hentet fra politirapporter, amnesty osv.. Men det sitter sikkert en jævel der ute og kjenner seg igjen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...