Zzyzx Skrevet 2. desember 2009 #21 Skrevet 2. desember 2009 (endret) Han er på julebord i dag, så foreløpig ingen hjerteinfarkt. Skal vise i morgen, så ser i om han er med på notene da. Nei, vi har fire kniver som bør slipes, men det er noe med tiden og pengene akkurat nå, så får se om det ikke blir på nyåret en gang. Det er ikke kritisk med noen av dem ennå. Spesielt ikke når en skjerping får den effekten der. Endret 2. desember 2009 av Zzyzx
Gjest skjærsliper´n Skrevet 2. desember 2009 #22 Skrevet 2. desember 2009 Han er på julebord i dag, så foreløpig ingen hjerteinfarkt. Skal vise i morgen, så ser i om han er med på notene da. Nei, vi har fire kniver som bør slipes, men det er noe med tiden og pengene akkurat nå, så får se om det ikke blir på nyåret en gang. Det er ikke kritisk med noen av dem ennå. Spesielt ikke når en skjerping får den effekten der. Skyter jeg meg selv i leggen ved å gi deg sånne tips, altså? Æsj! Hadde håpet du skulle komme til meg for å få dem slipt, jeg.... ;-) Neida, unner alle å oppdage at det slett ikke koster all verden (verken i tid eller "dingser") å ha gode kniver. Men ikke skyld på meg om din bedre halvdel får anfall - tallerkenstuntet gjør du helt på egen risiko.....
Fjellrypa Skrevet 2. desember 2009 #23 Skrevet 2. desember 2009 Hvor mye koster det å få slipt opp en kokkekniv? Sånn rundt regnet. Jeg har et par stykker som har fått alt for dårlig stell.
Gjest strykebrett Skrevet 2. desember 2009 #24 Skrevet 2. desember 2009 Opplevde ikke noen merkbar forskjell. Kan hende fordi jeg tar ett par drag med skjerpestålet uansett etter hver bruk. Hvor holder du til da skjærsliper'n? Hvis det er i nærheten av meg skal jeg komme til deg med knivene mine så de blir fine til all julematen jeg skal lage
Zzyzx Skrevet 2. desember 2009 #25 Skrevet 2. desember 2009 Skyter jeg meg selv i leggen ved å gi deg sånne tips, altså? Æsj! Hadde håpet du skulle komme til meg for å få dem slipt, jeg.... ;-) Neida, unner alle å oppdage at det slett ikke koster all verden (verken i tid eller "dingser") å ha gode kniver. Men ikke skyld på meg om din bedre halvdel får anfall - tallerkenstuntet gjør du helt på egen risiko..... Det gikk bra. Ingen hjerteinfarkt. Kommer nok en eller annen gang, bare vent. Kunne godt tenkt meg å se på prosessen også, siden jeg er litt over middels opptatt av gammelt håndtverk.
Gjest skjærsliper´n Skrevet 2. desember 2009 #26 Skrevet 2. desember 2009 Hvor mye koster det å få slipt opp en kokkekniv? Sånn rundt regnet. Jeg har et par stykker som har fått alt for dårlig stell. Du kommer langt med en hundrelapp...
Gjest skjærsliper´n Skrevet 3. desember 2009 #27 Skrevet 3. desember 2009 Opplevde ikke noen merkbar forskjell. Kan hende fordi jeg tar ett par drag med skjerpestålet uansett etter hver bruk. Hvor holder du til da skjærsliper'n? Hvis det er i nærheten av meg skal jeg komme til deg med knivene mine så de blir fine til all julematen jeg skal lage Oj. Jeg vil gjerne ha besøk av deg. Men jeg har ikke lyst til å se denne tråden bli ødelagt av mistanke om at jeg driver kjøp/salg/markedsføring, så jeg foretrekker å være anonym. Og vi er så få som driver med dette at det ikke går an hvis jeg sier hvor jeg holder til. Sorry! Hvis du søker på knivsliper på for eksempel gulesider.no eller i nettkatalogen.no får du opp litt å velge mellom, jeg håper det er en i nærheten av deg. Og hvis ikke kan de fleste også ta imot kniver pr post (jeg gjør ihvertfall det...). Lykke til!
Gjest strykebrett Skrevet 4. desember 2009 #28 Skrevet 4. desember 2009 Oj. Jeg vil gjerne ha besøk av deg. Men jeg har ikke lyst til å se denne tråden bli ødelagt av mistanke om at jeg driver kjøp/salg/markedsføring, så jeg foretrekker å være anonym. Og vi er så få som driver med dette at det ikke går an hvis jeg sier hvor jeg holder til. Sorry! Hvis du søker på knivsliper på for eksempel gulesider.no eller i nettkatalogen.no får du opp litt å velge mellom, jeg håper det er en i nærheten av deg. Og hvis ikke kan de fleste også ta imot kniver pr post (jeg gjør ihvertfall det...). Lykke til! Det skjønner jeg jo egentlig godt, da går jeg bare til den som er nærmest, kan jo hende det er deg
Fjellrypa Skrevet 4. desember 2009 #29 Skrevet 4. desember 2009 Du kommer langt med en hundrelapp... Ikke værre! Da er det bare å søke opp en adresse, så skal det bli skarpe kniver her.
Gjest Gjest Skrevet 5. desember 2009 #30 Skrevet 5. desember 2009 Hører at kokkekniver ikke skal legges i skuff, hvorfor det? Og hva er best, i sånn trekloss på kjøkkenbenken eller ei magnetisk list?
Gjest skjærsliper´n Skrevet 6. desember 2009 #31 Skrevet 6. desember 2009 Hører at kokkekniver ikke skal legges i skuff, hvorfor det? Og hva er best, i sånn trekloss på kjøkkenbenken eller ei magnetisk list? Det er ingen ting i veien med å ha kokkeknivene i skuff dersom de ligger i hver sin "holder" eller med god avstand til hverandre på et sklifritt underlag. I praksis har de fleste av oss ikke en bred skuff å bruke til bare kokkekniver, og å la dem "skrangle rundt" sammen med bestikk eller andre kjøkkenredskaper er dumt av flere årsaker. Kniveggen på en skarp kniv er utrolig tynn (det er derfor den er skarp!) og derfor sårbar for støt og slag, noe den garantert får dersom den ligger og romsterer i en skuff. Dessuten er man så og si garantert å kutte seg eller stikke seg på en "skuffekniv" som før eller siden blir liggende med eggen opp eller spissen i feil retning. Blokk eller magnetlist blir en smakssak. Har du benkeplass nok til å ha en knivblokk stående så er det en helt grei oppbevaring. Men den bør helst ha knivspor som er åpne tvers igjennom så du kan få skyllet gjennom den av og til - det samler seg mye rart i sporene i en lukket blokk.... For de som har liten benkeplass eller helst vil ha hele kjøkkenbenken fri for "greier" er en magnetlist løsningen. Renslig, lettvint og greit. Har du flotte "merkekniver" er det jo en fin måte å stille dem ut på. Men da er samtidig fallhøyden stor - sløve kniver med rustflekker og hakk i eggen er ikke akkurat noe å vise fram. Kanskje på tide å kontakte nærmeste knivsliper? ;-)
Gjest Gjest_nysjerrig_* Skrevet 7. desember 2009 #32 Skrevet 7. desember 2009 Ser at du skriver om å slipe kniven under en tallerken. Den skjønte jeg ikke. Kan du forkalre? Åsså lurer jeg på hvordan du ble knivsliper? For det høres innmari gøy ut!
Gjest Gjest_Tjorven_* Skrevet 7. desember 2009 #33 Skrevet 7. desember 2009 Gjør det kort jeg: Hva er best, trehåndtak eller stål? Og hvorfor? Artig tråd forresten. Har lært masse som jeg ikke visste.
Gjest Gjest Skrevet 7. desember 2009 #34 Skrevet 7. desember 2009 Leser denne tråden her med stor interesse men tenker samtidig at dette egentlig ikke er no for meg. For si helt ærlig: å få knivene sine slipt er en "snobbesport" er det ikke? For mennesker som har greit med penger og dyre kniver? Vanlige mennesker med vanlige kniver fra for eksempel Ikea trenger ikke å komme til deg ikke sant? Når kniven min begynner å bli vanskelit å skjære med gir jeg den til Fretex eller et loppemarked eller kaster den og kjøper en ny - det er sikkert både billigere og bedre for meg enn å komme til deg?
Gjest skjærsliper'n Skrevet 7. desember 2009 #35 Skrevet 7. desember 2009 Ser at du skriver om å slipe kniven under en tallerken. Den skjønte jeg ikke. Kan du forkalre? Åsså lurer jeg på hvordan du ble knivsliper? For det høres innmari gøy ut! Jeg foretrekker å skjerpe knivene mine på porselen, det gir en veldig god effekt uten å raspe opp eggen (slik skjerpestål gjør). Og teknikken jeg bruker er å holde kniven som jeg vanligvis gjør og så tenke meg at jeg skal skjære tynne skiver av porselenet. Jeg begynner innerst på eggen og "skjærer" rolig og med jevnt trykk utover og nedover porselenet helt til jeg kommer til tuppen. Dette lar seg enkelt gjøre både på en porselensstav (for de som har det) og på undersiden av en tallerken. Og med undersiden mener jeg den ringen som tallerkenen står på og som ikke dekket av glasur. Men kjøp deg gjerne en porselensstav i stedet for - stuntet med tallerkenen er kanskje mest egnet til show i festlig lag.... I Norge finnes det ikke noen utdanning til knivsliper, og heller ingen kurs. Hvis du har lyst til å lære deg å slipe kniv må du gjøre det på gamlemåten: lære av en som kan det. Og så øve, øve, øve og atter øve. Men jeg er helt enig med deg, det er veldig gøy.
Gjest skjærsliper'n Skrevet 7. desember 2009 #36 Skrevet 7. desember 2009 Gjør det kort jeg: Hva er best, trehåndtak eller stål? Og hvorfor? Artig tråd forresten. Har lært masse som jeg ikke visste. Valg av kniv er en veldig personlig greie, så der kan jeg ikke råde deg. Velg en kniv du liker å holde i, som ligger godt i handa di og føles stabil og passe tung. Prøv gjerne flere typer kniver før du bestemmer deg, gjerne hjemme hos venner og bekjente også. Hyggelig at du liker tråden.
Gjest skjærsliper'n Skrevet 7. desember 2009 #37 Skrevet 7. desember 2009 Leser denne tråden her med stor interesse men tenker samtidig at dette egentlig ikke er no for meg. For si helt ærlig: å få knivene sine slipt er en "snobbesport" er det ikke? For mennesker som har greit med penger og dyre kniver? Vanlige mennesker med vanlige kniver fra for eksempel Ikea trenger ikke å komme til deg ikke sant? Når kniven min begynner å bli vanskelit å skjære med gir jeg den til Fretex eller et loppemarked eller kaster den og kjøper en ny - det er sikkert både billigere og bedre for meg enn å komme til deg? Dette er vel en av de mest seiglivede misforståelsene jeg treffer på, og det gjør meg både frustrert og litt trist. For NEI, sliping er ikke en "snobbesport". Rimelige kniver har like god effekt av en sliping som de dyre! Det kan nok hende at den rimelige kniven er laget av en dårligere stålkvalitet og derfor bør skjerpes og slipes litt oftere, men den blir like skarp når den er nyslipt som den dyre kniven og gir like stor arbeidsglede på kjøkkenet. Og jeg lager mye heller mat med en nyslipt IKEA-kniv enn en sløv en av et fint merke. Til meg kommer det både gamle og unge, pensjonister og studenter, kvinner og menn, og de har med seg et variert utvalg kniver i alle aldre og prisklasser. Slipesteinen min bryr seg ikke om størrelsen på lommeboka til den som eier kniven. Hvis du ikke vil ha kniven din lengre så ikke kaste den, men gi den til et bruktmarked, sånn at noen andre kan få glede av den. Jeg finner ofte fullt brukbare (men sløve) kniver hos brukthandlere og på loppemarked som jeg sliper opp og selger eller gir bort - de blir minst like gode som da de var nye!
Gjest strykebrett Skrevet 7. desember 2009 #38 Skrevet 7. desember 2009 Enda en ting jeg lurer på... Hva gjør jeg med brødkniven? Den er jo så hakkete, det passer liksom ikke å bruke skjerpestålet på den..
Norbertine Skrevet 7. desember 2009 #39 Skrevet 7. desember 2009 Hvis du søker på knivsliper på for eksempel gulesider.no eller i nettkatalogen.no får du opp litt å velge mellom, jeg håper det er en i nærheten av deg. Og hvis ikke kan de fleste også ta imot kniver pr post (jeg gjør ihvertfall det...). Jeg synes det var veldig lite å velge i jeg, det var i hvert fall ingen i Trondheim . Å sende knivene blir vel mye pes, tror ikke mannen blir så glad om han må greie seg uten knivene sine i en uke eller så.
Gjest skjærsliper'n Skrevet 7. desember 2009 #40 Skrevet 7. desember 2009 Jeg synes det var veldig lite å velge i jeg, det var i hvert fall ingen i Trondheim . Å sende knivene blir vel mye pes, tror ikke mannen blir så glad om han må greie seg uten knivene sine i en uke eller så. Slapp av - det er råd også for dem som bor i Trondheim: Knivskarp holder til i Kirkegata 11c og tar imot kniver på mandager mellom kl 18 og 19. Hjemmesiden finner du på www.knivskarp.no Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå