Gjest Gjest Skrevet 29. november 2009 #1 Skrevet 29. november 2009 Nå har jeg googla i en liten evighet, men finner ikke oppskriften jeg leter etter. Kjeksene jeg leter etter er fingerlange, tynne og hvite. På toppen er det bølgete stripemønster (etter en gaffel regner jeg med). De smuldrer lett i munnen og er søte. Ikke vet jeg om det er typisk julebakst heller, men bestemor pleide å lage disse til jul. Noen som vet hvilken bakst jeg leter etter?
Sessipn Skrevet 29. november 2009 #2 Skrevet 29. november 2009 (endret) Nå har jeg googla i en liten evighet, men finner ikke oppskriften jeg leter etter. Kjeksene jeg leter etter er fingerlange, tynne og hvite. På toppen er det bølgete stripemønster (etter en gaffel regner jeg med). De smuldrer lett i munnen og er søte. Ikke vet jeg om det er typisk julebakst heller, men bestemor pleide å lage disse til jul. Noen som vet hvilken bakst jeg leter etter? Ja! De kalles stripekjeks, og lages med en sånn kakesprøyte Derfor de blir sånn bølgete Edit: Da har jeg fått oppskriften av min mor Stripekjeks: 250 gram smør 250 gram sukker 2,5 dl fløte 300 gram potetmel 300 gram hvetemel 2ts bakepulver Rør smør og sukker hvitt. Tilsett fløte. Og tilslutt sikt inn potetmel, hvetemel og bakepulver. Sånn, lykke til og håper det er de samme som bestemora de lagde Endret 29. november 2009 av Sessipn
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2009 #3 Skrevet 29. november 2009 Åh, takk for svar og oppskrift! Har fundert i lang tid på dette nå. MÅ man bruke kakesprøyte? Ingen av de på bildet ligna noe på dem jeg er vant til iallefall
Sessipn Skrevet 30. november 2009 #4 Skrevet 30. november 2009 Bare hyggelig Du må sikkert ikke bruke kakesprøyte, men blir vel kanskje lettere å få den formen du vil ha Det finnes utrolig mange sånne mønstre/former til kakesprøyta, så gjelder bare å finne den riktige Tror den mora mi bruker er en slags stjerneform med mange kanter :klø:
Kanutten Skrevet 30. november 2009 #5 Skrevet 30. november 2009 Jeg bruker kjekspresse på kenwooden min når jeg lager stripkjekse. Det lærte jeg av min mormor. Da sette jeg på den som gjør at det blir striper oppå kjeksene og starter maskinen, det kommer ut lange strimler med kjekse som jeg deler med kniv i passe lange biter før jeg steker de. Mamma bruker den samme på sin gamle boch maskin.
Sessipn Skrevet 30. november 2009 #6 Skrevet 30. november 2009 Ja, er sikkert mange måter å lage de på, jeg viste bare om den med kakesprøyte Den stjerneformen på det bildet du linker til er veldig lik den mora mi bruker på kakesprøyta si. Så vil tro de blir nokså like
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå