Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går dere i kirken i julen? I såfall hvilken av dagene?

Vi går i kirken på juleaften.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var i kirken med pappa en gang på julaften når jeg var 10 år. Begge fant ut at det ikke var noe vi hadde behov for.

Nå har jeg en kjæreste som er katolsk, så han liker å gjøre det, så jeg skal bli med han for hans skyld. Vi skal også på julekonsert i kirken :)

Gjest SmallTalk
Skrevet

Nei, aldri. Nærmeste jeg er kirken i julen er på julaften når vi er på graven til søsteren min med krans og lys.

Skrevet

Nei, har jeg aldri gjort (hvis man ser bortfra juleavslutning på skolen som jeg motvilling måtte være med på)

Skrevet

Nei. Kunne ikke falt meg inn. For meg har ikke kirken noe med jula å gjøre, min jul, er som alt annet for meg, ikke religiøs i det hele tatt.

Men da jeg var liten var jeg med Mormor i kirken annenhver jul (de årene vi ikke feiret hos Mormor så hun slapp å styre med mat), husker det som koselig og sitte trangt på kirkebenken å kose med pelskåpa hennes. Men det ble slutt på at hun tok meg med da jeg begynnte å snakke om at det hadde vært bedre om ikke presten var så opptatt av å prate om gud og sånn, han kunne jo prate om jula istedetfor siden det var julaften og alt :ler:

Skrevet

Jeg feirer ikke kristen jul, derfor ville det vært helt unaturlig å gå i kirken på julaften. Men er som regel innom kirkegården for å tenne lys på graven til besteforeldrene mine.

Skrevet

Nei, og det har vi heller aldri gjort. Drar på grava til besteforeldre og tante, men det er det nærmeste jeg kommer.

Skrevet

Det hender hvis jeg får tid. Ofte er det en del småting som skal ordnes på julaften.

Gjest emmeline
Skrevet

Nei, jeg går aldri i kirken. Av den naturlige årsak at jeg ikke er kristen.

Skrevet

Hva slags jul feirer dere da, dere som sier dere "ikke feirer kristen jul"?

Gjest emmeline
Skrevet

For meg vil det iallefall si en jul uten kristne elementer (som for eksempel engler, kristne julesanger, kirkebesøk osv.)

Gjest SmallTalk
Skrevet

Husk at julen er en hedensk skikk. ;)

Skrevet

Jeg prøver å få gått til høytidsgudstjeneste kl 11 første juledag - det er jo da det egentlig er jul (i andre land enn i Norge). Da unngår jeg også rushet, får mer fred og ro over kirkebesøket, og kan konsentrere meg om julebudskapet borte fra all støyen som julen ofte drukner i.

Skrevet

Når vi har anledning går vi i kirken, men jobber turnus, så det er ikke alltid det passer.

Synes det er viktig å huske på hvorfor vi feirer jul.

Skrevet
Når vi har anledning går vi i kirken, men jobber turnus, så det er ikke alltid det passer.

Synes det er viktig å huske på hvorfor vi feirer jul.

:Nikke: Jepp, sola snur

Skrevet
:Nikke: Jepp, sola snur

Du kan nå feire jul på din måte du, selvfølgelig. Men jeg feirer i alle fall ikke jul kun for å markere hedenske skikker, eller at sola snur.

Skrevet

Jeg har vokst opp med å gå i kirken hver julaften, men de siste 10 årene har jeg ikke satt mine bein i en kirke annet enn ved begravelser og bryllup. Så nei. Jeg blir rett og slett fysisk uvel av å overvære gudstjenester.

Og hva jeg og samboer feirer? Tjaaa... Litt at sola snur, og mye at vi har fri fra jobb.

Skrevet

Nei det gjør jeg ikke. Er verken døpt eller konfirmert, så det er vel grunnen. :) Selv om jeg syns det er en koselig stemning i kirken, et høytidelig preg.

Hadde det bare gått an å "leid" kirken, for å gifte seg, uten prest og uten at en måtte være kristen, hadde jeg garantert giftet meg der.

Gjest SmallTalk
Skrevet
Og hva jeg og samboer feirer? Tjaaa... Litt at sola snur, og mye at vi har fri fra jobb.

Jeg og samboer om omtrent på det stadiet vi også. Fri, og muligheter for å hente seg inn litt. :)

Samt at det for oss er koselig at familien samles, spiser god mat, prater og koser oss. Dette er noe ingen i familiene våre har tid til ellers.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...