Gjest muskat Skrevet 23. august 2003 #1 Skrevet 23. august 2003 Hei, katten min er langhåret, og får ofte klumper i pelsen. Noen som har tips for å "unngå" så mye klumper... hehe.. Hvordan gjør dere det med deres langhårete katter...?
Gjest care Skrevet 23. august 2003 #2 Skrevet 23. august 2003 Tja, jeg håper du kjemmer katten din hver dag, det skal gjøres med langhårete katter.
starie Skrevet 23. august 2003 #3 Skrevet 23. august 2003 Jeg hadde en perser som måtte bades ofte, børstes to ganger for dagen og i tillegg klippes. Alikevel ble pelsen ofte klumpete (han stakk av og streifet rundt i skogen noen dager) og full i lyng og blader.. :D Du får bare børste så ofte du kan og klippe forsiktig bort begynnende klumper.
Gjest Donna Skrevet 23. august 2003 #4 Skrevet 23. august 2003 Man må selvsagt gre pelsen til langhårede katter. Dette bør man begynne med mens de er kattunger for å venne de til det. Hvor ofte man må gre kommer an på typen pels og hvor den ferdes. Men man bør nok kjemme gjennom hver dag. Gressfrø setter seg fast og lager til klumper på null komma niks. Og rusk og rask lager floker. Har en floke oppstått så prøver man å gre den forsiktig ut uten å lugge. Begyn ytterst i floken. Om dette er vanskelig må man til med saksen. klipp ikke av hele floken med en gang - det blir sjelden pent. Klipp heller gjennom floken et par steder og prøv å gre igjen. Får ma nikek floken bort er det bare å klippe den av MEN pass på så du ikke klipper i katten! ....du kan legge en fintannet kam flatt inntil huden - under floken hvis du forstår - og så klipper du av floken utenpå kammen - da kan du ikke komme borti huden. har man langhåret katt så må man være instillt på å hjelpe den å holde pelsen fin og fri for floker. Floker lugger og er ubehagelig - og de kan inneholde stikkerter og frø ...... Og ikke minst !! En floket langhåret katt ser fryktelig shabby og ustelt ut. Så stell pent med den Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå