Gjest Gjest Skrevet 29. november 2009 #1 Skrevet 29. november 2009 når en mann donerer sæd til sæddonasjon, vil ha da få vite når barnet blir født?
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 29. november 2009 #2 Skrevet 29. november 2009 Nope. Det tviler eg virkelig på at han vil få vite. Tror nok ikkje han får vite om sæden har blitt brukt eingang.
Gjest imli Skrevet 29. november 2009 #3 Skrevet 29. november 2009 Nei. Man får ikke vite noe som helst. Men man kan velge å være åpen donor - da forplikter man seg til å møte barna når de blir 18 år, hvis barna ønsker å møte sin biologiske far.
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2009 #4 Skrevet 29. november 2009 Nei. Man får ikke vite noe som helst. Men man kan velge å være åpen donor - da forplikter man seg til å møte barna når de blir 18 år, hvis barna ønsker å møte sin biologiske far. Nei. Man forplikter seg IKKE til å møte barna. Man er kun enig i at barnet om det ønsker det, skal få navnet hans. Om barnet i en alder av 18 tar kontakt, er han FULLSTENDIG FRI til å si NEI takk, jeg er ikke interessert.
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2009 #5 Skrevet 29. november 2009 Nei. Man forplikter seg IKKE til å møte barna. Man er kun enig i at barnet om det ønsker det, skal få navnet hans. Om barnet i en alder av 18 tar kontakt, er han FULLSTENDIG FRI til å si NEI takk, jeg er ikke interessert. Ja, men han kan ikke kontrollere barnet, om det ønsker å ta kontakt likevel (mer enn alles mulighet til å kreve besøksforbud ved plagsom kontakt fra andre mennesker). Barnet vil da vite navnet, og kan finne frem til telefonnummer, adresse, øvrig familie osv. Potensielle donorer må tenke gjennom at barna som blir til, uavhengig av hans vilje kan sette seg i kontakt med f.eks de barna donoren måtte skaffe seg senere, at barna (inntil 6 barn) kan komme på døren, ringe osv.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #6 Skrevet 30. november 2009 Må være kjipt dersom man finner ut at det er en drittsekk man allerede kjenner.
Gjest farge Skrevet 30. november 2009 #7 Skrevet 30. november 2009 Lurer på om barn av sæddonoren kan finne ut om de har halvsøsken med samme far og i så fall hvem som er deres halvsøsken. Lurer på hvordan de i så fall kan finne det ut.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #8 Skrevet 30. november 2009 Lurer på om barn av sæddonoren kan finne ut om de har halvsøsken med samme far og i så fall hvem som er deres halvsøsken. Lurer på hvordan de i så fall kan finne det ut. Nei. Ikke med mindre donoren selv har opplysninger om at han er opphav til fler, og har kontakt.
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 1. desember 2009 #9 Skrevet 1. desember 2009 Jeg vil gjerne bli sæddonator. Det er pga at min kjære ikke ønsker barn, jeg tenker det kan være fint å hjelpe noen barnløse. Er det noen organisert mulighet til det i Norge eller må man til utlandet.
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2009 #10 Skrevet 1. desember 2009 Jeg vil gjerne bli sæddonator. Det er pga at min kjære ikke ønsker barn, jeg tenker det kan være fint å hjelpe noen barnløse. Er det noen organisert mulighet til det i Norge eller må man til utlandet. Hva om du senere treffer en annen kvinne som ønsker barn med deg? Kommer du aldri til å lure på hvem donorbarnet ditt er? Om det ligner deg, har dine interesser og ferdigheter, om det har det bra osv. Dersom du ikke er anonym, hva gjør du den dagen barnet får vite hvem du er?
Yummy_Mummy Skrevet 1. desember 2009 #11 Skrevet 1. desember 2009 Er det noen organisert mulighet til det i Norge eller må man til utlandet. Ja, det er mulig i Norge, og det trengs donorer! Sykehuset i Haugesund "driver med" sæddonasjon, og jeg vet at det også finnes et sykehus i Oslo som gjør det, men vet ikke hvilket. I Haugesund har jeg hørt de betaler for reisen over.
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 1. desember 2009 #12 Skrevet 1. desember 2009 Hva om du senere treffer en annen kvinne som ønsker barn med deg? Kommer du aldri til å lure på hvem donorbarnet ditt er? Om det ligner deg, har dine interesser og ferdigheter, om det har det bra osv. Dersom du ikke er anonym, hva gjør du den dagen barnet får vite hvem du er? Har tenkt mye på det. Barnet skal jo få vite hvem jeg er om han/hun vil. Å møte en annen kvinne som ønsker barn kan man jo ikke planlegge for. Det er jo ikke noe hinder at jeg har vært donor, like lite som om det hadde vært problem om min "fremtidige" kvinne skulle hatt barn fra før. Jeg elsker hun jeg er sammen med nå, og hun stiller seg positivt til at jeg vil donere. I Danmark er det jo organiserte klinikker men jeg har ikke funnet noen i Norge. Derfor jeg lurte på om noen her viste om.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå