Kitty_katt Skrevet 15. desember 2009 #61 Skrevet 15. desember 2009 Ribbe, pinnekjøtt, medisterkaker, potet, kålrabistappe, julepølse(medisterpølse og julebrus:D Grøt med mandel tidlig på dagen og marsipan og annet godis til kvelds:)
Kanutten Skrevet 16. desember 2009 #62 Skrevet 16. desember 2009 Vi samler alle i familiene som vil komme på julegrøt kl 12.00 Da selvfølgelig med mandel i, og premie til den som får mandelen. PÅ kvelden har vi ribbe, medisterkaker, julepølser, nissepølser, mandelpoteter, svisker, eplebiter, rødkål, surkål og potetgull ( maarud salt og pepper) Til dessert har vi riskrem, og multekrem. Vi tar gjerne desserten sammen med småkakene på kvelden, fordi vi som regel er så mette når vi går fra bordet. så kan vi heller spise dessert mens vi åpner alle pakkene.
Gjest megvel Skrevet 16. desember 2009 #64 Skrevet 16. desember 2009 Jeg er vandt til svinestek eller elgstek på julaften. Vi har hatt ribbe en gang eller to, men det er det ikke mange i familien som er fan av. Svigers serverer som oftest ribbe, men noen ganger kalkun. Når tiden kommer da vi skal feire hjemme hos oss blir det nok helst svinestek. Ingen av oss liker pinnekjøtt. Til dessert er det riskrem som er tingen hos alle sammen!
Rosalie Skrevet 16. desember 2009 #65 Skrevet 16. desember 2009 (endret) Kommer an på hvor vi er. Er vi på besøk hos mine foreldre er det svineribbe, medisterkaker, julepølse, rød- og surkål, poteter og grønnsaker. Serveres med juleøl og akevitt. Er vi på besøk hos hans foreldre er det fersk kveite med dampede grønnsaker og kokte poteter og kald rømmesaus. Serveres med rødvin. Til dessert er det multekrem med kromkaker begge steder. Vi har enda ikke arrangert jul i eget hus, men den dagen det skjer blir det neppe tradisjonell julemat, da det finnes så ufattelig mye annet mye bedre mat. Endret 16. desember 2009 av Wadjet
Gjest Peon Skrevet 16. desember 2009 #66 Skrevet 16. desember 2009 Pinnekjøtt, kålrabistappe, surkål, sjy og poteter. Dette er jeg vant til fra barnsben av, og har tatt med meg den tradisjonen inn i mitt voksne liv. Uheldigvis for mannen min var han vant til torsk på julaften - men det er blitt nedstemt en gang for alle. Men han har ingenting i mot å spise pinnekjøtt på julaften istedet for torsk, bare så det er sagt
Turteldur Skrevet 16. desember 2009 #67 Skrevet 16. desember 2009 Familien spiser ribbe, mens jeg spiser ørret som min far har fiska (spiser ikke kjøtt)
Jamp Skrevet 17. desember 2009 #68 Skrevet 17. desember 2009 Jeg må slutte å lese her! Blir så sulten!
Zzyzx Skrevet 17. desember 2009 #69 Skrevet 17. desember 2009 Vi kjører helstekt and på dansk vis med hjemmelaget rødkål, karamelliserte småpoteter, vanlige poteter og saus laget på kraft kokt av innmaten. Selve anda fylles med svisker og epler.
Gjest Gjest Skrevet 18. desember 2009 #70 Skrevet 18. desember 2009 Jeg blir overrasket over hvor få det er som spiser skinkesteik. Jeg leser støtt og stadig på forumer med tråder som heter " hva skal dere spise på julaften" og det dukker aldri opp skinkesteik. Er det så uvanlig? Det går alltid i enten ribbe, lutefisk eller pinnekjøtt, jaja! Her i huset er det skinkesteik, medisterkaker, surkål, sylteagurk, fløtesaus laget av sjy, sylteagurk og hjemmelaget tyttebærsyltetøy. Dessert blir Riskrem
Alatariél_88 Skrevet 22. desember 2009 #71 Skrevet 22. desember 2009 Ribbe, pinnekjøtt, hjemmelaga julepølse, kålrabistappe, ertestuing, surkål/rødkål, brun saus tror jeg var det hele og selvfølgelig riskrem til dessert!! mmm!
Bernardette Skrevet 23. desember 2009 #72 Skrevet 23. desember 2009 Ja, hva spiser dere på juleaften? I år blir det lammestek.
Joe Skrevet 23. desember 2009 #73 Skrevet 23. desember 2009 Vi spiser kalkun Pappa lager verdens beste stuffing, av kokosmasse, eplebiter, svisker, nøtter og masse annet godt. Og en god kremet saus basert på skyen fra kalkunen, mandelpoteter, ris, svisker, rosenkål og litt annet tilbehør jeg har glemt fordi jeg ikke pleier å spise alt. Tror vi pleier å drikke cider til, og dessert er som regel mammas kromkaker med multekrem. Hva har dere andre til/i kalkun? Og hvor er alle fra, dere som svarer her? Interessant å se hvor man spiser hva også. Vi bor i Østfold, men pappa er trønder og mamma er inder, så de har lagd sine egne tradisjoner, i stedet for å følge foreldrenes Vi prøvde juletorsk en gang, det var helt godt, men føltes ikke som jul. Pinnekjøtt har vi som regel en annen dag i jula Ingen svineprodukter da, siden mamma ikke spiser det. Svigerfamilien spiser ribbe.
Arkana Skrevet 23. desember 2009 #74 Skrevet 23. desember 2009 Hva har dere andre til/i kalkun? Og hvor er alle fra, dere som svarer her? Interessant å se hvor man spiser hva også. Vi bor i Østfold, men pappa er trønder og mamma er inder, så de har lagd sine egne tradisjoner, i stedet for å følge foreldrenes Til julekalkunen pleier vi å ha saus laget av sjyen, fløtegratinerte poteter, rosenkål og andre grønnsaker og stuffing laget av sopp, brød, eple, løk, salvie +++. Jeg er opprinnelig fra Nord-Norge.
Gina_ Skrevet 23. desember 2009 #75 Skrevet 23. desember 2009 I år blir det pinnekjøtt (for første gang for meg). Vanligvis er det kalkun eller torsk.
Elizia Skrevet 23. desember 2009 #77 Skrevet 23. desember 2009 Pinnekjøtt med kålrotstappe og poteter. Til dessert har vi riskrem med marsipan, mandler og kirsebærkompott :)Alt hjemmelaget selvsagt.Så kaffe med kolakjeks, kakemenn, risboller og kransekake. Til drikke: hjemmelaget øl, akevitt og vin.
Anglofil Skrevet 24. desember 2009 #78 Skrevet 24. desember 2009 Ribbe, medisterkaker og medisterpølser med brun saus, surkål, rødkål, tyttebærsyltetøy, poteter og erter til. Til dessert er det riskrem med mandel i. Mvh Yvonne
Gjest Gjest_MissCoverdale_* Skrevet 24. desember 2009 #79 Skrevet 24. desember 2009 Bergenser, og her é det pinnekjøtt det går i Med kålrabistappe, poteter, vossakorv og ertestuing. Men jeg dropper som regel å spise poteter, må ha plass i magen til stappe og kjøtt:) God Jul!
superior Skrevet 25. desember 2009 #80 Skrevet 25. desember 2009 Ribbe, reinsdyrsteik, kjøttkaker, julepølse med tilbehør til middagen. Rakefisk, røkt ørret osv. sånn før og etter.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå