Gjest Trenger deres hjelp Skrevet 29. november 2009 #1 Skrevet 29. november 2009 (endret) hei. jeg står ovenfor en "vanskelig" sak. jeg går nå på vg1 og jeg tenker på å endre navnet mitt til et mer norsk et, foreldrene mine er fra et arabisk land, jeg kom hit når jeg var så og si bebi så jeg snakker helt flytende norsk. du ville aldri gjettet at jeg var av utenlandsk opprinnelse i telefon for eksempel. men jeg har misslikt navnet mitt ganske lenge nå. jeg må ofte gjenta det et par ganger til folk. også etter en halvtime kommer de og sier "du hva var navnet dit igjen" det gjør meg litt irritert. jeg vil også skifte det av andre grunner, som jobb. ja jeg vet samfunnet utvikler seg og rasisme blir mer og mer uvanlig. men det skjer fortsatt og jeg hører stadig om skrekkhistorier om utlendinger eller norske med utenlandsk bakgrunn som har mer utdanning og kan fler språk som ville sjokkert de fleste arbeidsgivere, men likevell får de en lusen eller ingen jobb på grunn av navnet dems. hva sier der? Endret 8. juli 2010 av Furstina
Gjest Gjest_Tine_* Skrevet 29. november 2009 #3 Skrevet 29. november 2009 (endret) Jeg kjenner flere, både kvinner og menn, med muslimske navn som har toppjobber, så det er slett ikke umulig å få jobb med et slikt navn. Husk at mange med norske navn også sliter på arbeidsmarkedet. Når det er sagt, dersom du føler deg mer som <norskt navn> enn <arabiskt navn>, synes jeg du kan bytte. Endret 8. juli 2010 av Furstina
Gjest Blondie65 Skrevet 29. november 2009 #5 Skrevet 29. november 2009 Jeg vet om fler som har gjort dette mest for å være sikret at de i alle fall kommer til intervju på jobb. Hvis du vil gjøre dette så gjør det!
LineGourmet Skrevet 29. november 2009 #6 Skrevet 29. november 2009 kan værsåsnill flere svare? Kjør på - bytt navn Kanskje beholde det opprinnelige som mellomnavn eller noe (så kan du velge om du vil bruke det i ulike sammenhenger). Daniel Wahab, yepp - finfint
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2009 #7 Skrevet 29. november 2009 Kjør på - bytt navn Kanskje beholde det opprinnelige som mellomnavn eller noe (så kan du velge om du vil bruke det i ulike sammenhenger). Daniel Wahab, yepp - finfint Signerer denne. Ta et ekstra navn som passer med det du har, da kan du bruke et eller begge alt ettersom hva som passer i situasjonen. Det er egentlig for dumt at man skal føle at navnet man har er til ulempe pga. andres fordommer eller klønete oppførsel, men jeg vet at det du forteller dessverre er reelt.
KinderMaxi Skrevet 29. november 2009 #8 Skrevet 29. november 2009 Hvis du tror det vil gjøre ting enklere for deg, og du får tillatelse av foreldrene dine (18 års grense), så synes jeg du skal gjøre det. Lykke til!
leirbål Skrevet 30. november 2009 #9 Skrevet 30. november 2009 Siden du har et så negativt forhold til navnet ditt, og har hatt det lenge ville jeg byttet. Hvis du angrer senere kan du jo bytte tilbake. det er jo ikke en avgjørelse som må vare livet ut. Ideen med å beholde det navnet du har nå som et mellomnavn er en god ide. Da kan du jo bruke begge i de sammenhengene det føles greit, og bare det første i andre situasjoner.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #10 Skrevet 30. november 2009 (endret) hei. jeg står ovenfor en "vanskelig" sak. jeg går nå på vg1 og jeg tenker på å endre navnet mitt til et mer norsk et, foreldrene mine er fra et arabisk land, jeg kom hit når jeg var så og si bebi så jeg snakker helt flytende norsk. du ville aldri gjettet at jeg var av utenlandsk opprinnelse i telefon for eksempel. men jeg har misslikt navnet mitt ganske lenge nå. jeg må ofte gjenta det et par ganger til folk. også etter en halvtime kommer de og sier "du hva var navnet dit igjen" det gjør meg litt irritert. jeg vil også skifte det av andre grunner, som jobb. ja jeg vet samfunnet utvikler seg og rasisme blir mer og mer uvanlig. men det skjer fortsatt og jeg hører stadig om skrekkhistorier om utlendinger eller norske med utenlandsk bakgrunn som har mer utdanning og kan fler språk som ville sjokkert de fleste arbeidsgivere, men likevell får de en lusen eller ingen jobb på grunn av navnet dems. hva sier der? Tja, det er jo en del skrivefeil og noe dårlig norsk formulering her da. Kanskje ikke verre enn dessverre en del etnisk norske på din alder har. Men bytte navn, nei det ville jeg ikke gjort. Akkurat som jeg ikke byttet etternavn da jeg giftet meg for over 30 år siden. Jeg var meg, og ville beholde mitt etternavn, noe min mann jo også var helt enig i (om han ikke hadde vært enig, hadde jeg ikke giftet meg med ham). Endret 8. juli 2010 av Furstina
Gjest Bedriftseier Skrevet 30. november 2009 #11 Skrevet 30. november 2009 (endret) Jeg synes at du fikk et godt råd over her; å bytte navnet og beholde ditt opprinnelige som mellomnavn. Da har du det og trenger ikke bruke det. Sånn med tanke på hva foreldrene dine vil tenke og føle. Navnet <xxxx> er jo også et navn som kan være fra omtrent hele verden, så det synes jeg er et bra valg. Jeg kjenner menn som heter <xxxxx> både fra Norge og Afrika og USA. Og til siste som svarte her: Det han skrev her var mer enn bra nok. Det finnes nordmenn som skriver dårligere enn dette. Både ledere og andre. Endret 8. juli 2010 av Furstina
leirbål Skrevet 30. november 2009 #12 Skrevet 30. november 2009 Og til siste som svarte her: Det han skrev her var mer enn bra nok. Det finnes nordmenn som skriver dårligere enn dette. Både ledere og andre.
oslotur Skrevet 30. november 2009 #13 Skrevet 30. november 2009 (endret) . Endret 30. november 2009 av oslotur
oslotur Skrevet 30. november 2009 #14 Skrevet 30. november 2009 Siden du har et så negativt forhold til navnet ditt, og har hatt det lenge ville jeg byttet. Hvis du angrer senere kan du jo bytte tilbake. det er jo ikke en avgjørelse som må vare livet ut. Ideen med å beholde det navnet du har nå som et mellomnavn er en god ide. Da kan du jo bruke begge i de sammenhengene det føles greit, og bare det første i andre situasjoner. Joda jeg kan selvfølgelig bytte tilbake senere, men problemet er bare at jeg kan kun bytte navn hver tiende år. så ombestemmer jeg meg etter 1 måned må jeg vente ti år
Furstina Skrevet 30. november 2009 #16 Skrevet 30. november 2009 Lägg till ett mer norskt eller internationellt namn du, det är inte ovanligt att göra så. En man jag studerat med böt namn från Yousuf till Josef för att få en svenskare stavning på det. Kineser som arbetar i västerlänska företag tar sig gärna ett amerikanskt förnamn för att underlätta kommunikation. Jag känner också några nordiska män som gift sig med thailändskor och för att underlätta med visum och liknande har de bytt namn från "Kåre" (ett namn med Å Æ Ø Ä Ö) till John/Arne eller liknande, samt tagit hennes efternamn. En anpassning av sitt namn för att passa bättre in i det samhälle de lever i.
Gjest megvel Skrevet 30. november 2009 #17 Skrevet 30. november 2009 Med tanke på at du er 16 år har du 2 år på å bestemme deg for hva du ønsker å hete. Da kan du "prøve ut" de navnene som er aktuelle først. Synes du har fått gode forslag, spesielt om å beholde ditt opprinnelige navn som mellomnavn.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå