Gå til innhold

Ta med 3- åring på film med 7- årsgrense

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber på en kino jeg. Her en dag kom det en familie som skulel se Julenatt i Blåfjell. Det er 7 års grense på det. På filmer med aldersgrense under 18 år kan barn som er tre år yngre enn aldersgrensen komme inn sammen med en voksen. Det betyr at på 7 årsfilm kan barn ned til 4 år komme inn. Denen familien hadde med seg en 3-åring og spurte om de fikk komme inn. Argumentet deres var at foreldrene fikk være med og at de "alltid" fikk lov til å ha med ungen på andre kinoer.

Jeg forklarte at vi har strenge regeler på dette, og at det er en skummel 7- årsfilm. ( har selv sett den sammen med mine egne barn) De ender opp med at familien blir dritsure og går med beskjed at de aldri kommer tilbake til denne møkkakinoen...

Hva er det med folk som ikke kan respektere regler da?

Eller var jeg for streng? det er da vel en grunn til at det blir satt aldersgrenser på filmer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja syns du var for streng. Foreldre bestemmer hva barna skal se. Og tror neppe en 7 års film er spesielt skummelt.

Gjest Gjest_ulla_*
Skrevet

De bestemmer hjemme ja, men ikke på en kino.

Er det greit at en 7 åring får komme inn på en film med 15- årsgrense sammen med en voksen også?

Skrevet

15 og 7 års grense er utrolig, UTROLIG forskjell. En 15 års grense kan være skikkelig ekkel mens en 7 års grense er ikke det. Og det kommer an på filmen. Feks så har min 12 åring sett Ringenes herre.

Jeg bestemmer over hva mine barn skal se, uansett om det er på kino eller hjemme.

Skrevet

Jeg er veldig enig med deg. Aldersgrensen er der for å beskytte barnet. Da synes jeg det blir litt feil av foreldrene å ta med ungen.

Dessverre er det mange som mener at regler er til for å brytes. :eeeh:

Jeg var på kino for en tid tilbake for og se "Jenta som lekte med ilden". Da var det et par som tok med dattera si som kanskje var toppen 10 år. Jeg er nesten sikker på at den jenta har slitt med traumer etter det kinobesøket, for den filmen var nasty!

Hva tenker folk med egentlig? :klø:

Gjest regine ii
Skrevet

Når det er snakk om så små barn, så syns jeg og at man skal ta hensyn til øvrige kinogjengere! De færreste 3-åringer greier å sitte stille så lenge som en film varer. Da blir det masse styr og baluba rundt dette barnet, som igjen forstyrrer de øvrige besøkende.

Min erfaring er også at det er noe helt annet å se film på kino enn hjemme på dvd/tv. Det at man sitter i en mørk sal, det er høy lyd, stort bilde gjør at en film som i utgangspunktet ikke er noe skremmende, likevel kan bli det for såvidt små unger.

Så personlig syns jeg ikke ts gjorde noe galt!

Skrevet
Jeg er veldig enig med deg. Aldersgrensen er der for å beskytte barnet. Da synes jeg det blir litt feil av foreldrene å ta med ungen.

Dessverre er det mange som mener at regler er til for å brytes. :eeeh:

Jeg var på kino for en tid tilbake for og se "Jenta som lekte med ilden". Da var det et par som tok med dattera si som kanskje var toppen 10 år. Jeg er nesten sikker på at den jenta har slitt med traumer etter det kinobesøket, for den filmen var nasty!

Hva tenker folk med egentlig? :klø:

Jeg tror det er på sin plass med kinoansatte som sier ifra!!

Tenkte også og ta med datteren min på " Blåfjellfilmen" men etter å ha hørt meg litt rundt ombestemte jeg meg. Det får vente. Min datter er 4 år.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
15 og 7 års grense er utrolig, UTROLIG forskjell. En 15 års grense kan være skikkelig ekkel mens en 7 års grense er ikke det. Og det kommer an på filmen. Feks så har min 12 åring sett Ringenes herre.

Jeg bestemmer over hva mine barn skal se, uansett om det er på kino eller hjemme.

Men en mulig grinete treårig har ingenting i en kinosal å gjøre. Ødelegger for andre.

Skrevet

jeg synes ts hadde rett. folk bestemmer hva ungene deres får se hjemme, men på kino skal reglene følges. hva er det med folk som alltid skal ha spesialbehandling?

Skrevet

Er barnet ditt under aldersgrensen, hold det hjemme! Vi gidder ikke å høre på dine grineunger.

Skrevet

Jeg tok med min 3 åring på kino og så blåfjell, ingen problem det. Ikke var den skummel og ikke hadde han problemer med å sitte i ro.

Synes nå foreldrene bør få siste ordet når det kommer til hva barna får se, sålenge barna ikke forstyrrer de andre i salen. :)

Skrevet (endret)
Jeg tok med min 3 åring på kino og så blåfjell, ingen problem det. Ikke var den skummel og ikke hadde han problemer med å sitte i ro.

Gjorde det samme med min 2,5-åring, i tillegg var et annet barn på samme alder med i følget. Ingen ble skremt og begge satt pent i ro hele filmen.

Men: Vi var klar over at vi brøt reglene, og alle i følget var inneforstått med at vi kanskje ble stoppet i døra. Selvfølgelig ville vi akseptert å bli bortvist av vaktene. Vi skjønte jo at selv om vi som foreldre brøt reglene, så kunne vi ikke forvente aksept for det av vaktene ;)

Når det er sagt så hadde jeg hørt andre foreldres vurdering av filmen. Og jeg ser alltid filmene selv før jeg tar med meg 11-åringen på filmer som hun ikke får se alene (de filmene hun er avhengig av å ha med voksen for å se etter reglene). Og der bryter vi heller ikke regelverket.

Endret av salma
Skrevet

Hjemme: ja.

På kino: nei.

Bra at du faktisk følger reglene ts!

Skrevet (endret)

Jeg synes ærlig talt det er temmelig barnslig av voksne mennesker å si at ingen andre skal få bestemme over barna deres.

Greit, innenfor deres eget hus er det DERE som bestemmer over barna.

Men dere er nødt til å vokse opp og innse det at det ikke unntar dere fra å følge regler satt andre steder, enten det er på skole/bhg, besøk eller kino.

Det er ikke bare respektløst overfor de som (sikkert av en god grunn) har satt reglene, men det er også utrolig respektløst overfor deres medmennesker.

Vil dere vise ungene film de er for små til å få se på kino får dere faenmeg laste ned filmen eller leie den på dvd; og så se den hjemme der resten av oss ikke trenger å plages av eller måtte bli distrahert av barn som av en grunn er for små til å egentlig burde få være i salen under filmen det gjelder.

Jeg blir så provosert når foreldre lar ungene sine bryte regler eller oppføre seg hensynsløst på offentlige steder, og som reagerer med "det er MIN unge!" når folk ber dem om å la vær.

Er som regel også disse drittungene som lager bråk i klasserommet, mobber de andre ungene, og svarer på tiltale med "Du ække mamma'n min, du bestemmer ikke over meg!"

Nei, greit, hjemme er det kanskje mamma som bestemmer.

Men om dere ikke gidder å lære ungene vanlig folkeskikk og respekt for autoritet, kan dere ikke i det minste av hensyn til alle andres barn undervise dem hjemme?

Jeg gikk i klasse med et par slike barn da jeg var yngre, og har også flere ganger møtt på slike etter at jeg begynte å jobbe med barn.

De ødelegger både læring, konsentrasjon og trivsel for de andre, og de drar vekk oppmerksomheten fra elever/barn som kunne trengt det mer.

Barn legger faktisk merke til foreldres attitude på et underbevisst nivå, og jeg har en sterk mistanke om at de jeg kjenner som er mest hensynsløse og har minnst respekt for autoritet kanskje ikke har de mest offentlig hensynsfulle foreldrene, for å si det sånn.

Jeg ønsker å legge til at selv om dere ikke synes at barna deres er til sjenans, så er det slettes ikke sikkert at andre synes det samme. Især ikke når det gjelder skravling, sparking i stolrygg eller løping/gåing frem og tilbake. For eksempel da i kinosaler, restauranter og på flyplasser, forsåvidt også inne i flyet. Virker det som om mange foreldre glemmer dette, speisellt på de stedene jeg nettopp nevnte.)

Endret av LilleLu
Gjest Blondie65
Skrevet

Synes nå foreldrene bør få siste ordet når det kommer til hva barna får se, sålenge barna ikke forstyrrer de andre i salen. :)

Jeg har ingen problemer med at du bestemmer hva dine barn skal se hjemme i din egen stue. Jeg har derimot store problemer med at du drar med deg ungene dine på en kino der de ikke hører hjemme. Jeg har enda større problemer med folk som både drar med seg unger som ikke hører til på en film og også skjeller ut vakten. Uansett hva mitt eller ditt syn er på aldersgrenser og rigide vakter så er et regelverk til for å følges og det er ufint å skjelle ut de som gjør jobben sin.

Og nei jeg aner virkelig ikke om Jul i Blåfjell egner seg for 3-åringer. Siden jeg ikke har peiling overlater jeg den avgjørelsen til de som setter aldersgrensene.

Skrevet

Min fireåring har vært på kino - på filmer tilpasset hans alder.

Jeg har kun sett traileren til julenatt i Blåfjell og synes det var helt uaktuelt å ta han med på den. Jeg vet hva min fireåring tåler og kan ikke fatte og begripe hva en sånn har på den filmen å gjøre.

Ellers er grensene der for en grunn - men barn er forskjellige.

Skrevet

Jeg var på premieren av blåfjell, og der var det småttiser helt ned i 3årsalderen. Ja, de pratet litt og ja det ble et par utrop fra de når filmen var på det stilleste. (En liten jente ropte noe så tilfeldig som 'sjokoladekake' i en stille trist scene) Noe vi andre barnløse voksne syntest var morro.

Når man drar på kino for å se en film for barn, så synest jeg man bør vente at det blir litt uroligheter under visningen. Det plaget meg ikke ihvertfall. ;)

Skrevet

jeg syns du gjorde helt riktig, ts. Hva er poenget med å drasse med ungene på film de er for små til? Er det for å herde dem, eller hva?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Jeg var på premieren av blåfjell, og der var det småttiser helt ned i 3årsalderen. Ja, de pratet litt og ja det ble et par utrop fra de når filmen var på det stilleste. (En liten jente ropte noe så tilfeldig som 'sjokoladekake' i en stille trist scene) Noe vi andre barnløse voksne syntest var morro.

Når man drar på kino for å se en film for barn, så synest jeg man bør vente at det blir litt uroligheter under visningen. Det plaget meg ikke ihvertfall. ;)

Småbarn ned til tre år! Det er jo syvårsgrense da.

Skrevet
jeg syns du gjorde helt riktig, ts. Hva er poenget med å drasse med ungene på film de er for små til? Er det for å herde dem, eller hva?

Enig.

Dessuten er det utrolig mange foreldre som ser ut til å overvurdere barnas toleranse og mentale styrke når det gjelder slike ting.

De fleste vil jo det beste for barna sine, men det er dessverre ikke alle som kan innrømme for seg selv at de kanskje tar litt feil om hva som er det beste... :/

Det er også en av grunnene til at aldersgrensene finnes: beskytte barn fra uvitende/ignorante voksne!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...