Gå til innhold

Skal gjestene betale, gjøre husarbeid og "oppføre" seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min venninne er meget forbannet nå, etter at hun har hatt besøk av et vennepar. Hun sier de bare snyltet på henne og ikke handlet mat, bare spiste hennes mat. At de ikke respekterte hennes husregler. At de ikke deltok i husarbeid.

Men når man inviterer folk på besøk noen dager, kan man da forvente at de skal handle mat, rydde og vaske, og innrette seg etter husets regler? Er det ikke litt søkt å ha husregler egentlig? Min venninne er singel og barnløs, og gjestene hennes er ikke akkurat noen festløver, de legger seg om kvelden, står opp om morgenen og er fredelige av seg.

Er det vanlig å ha husregeler,og legge husets regler fram for gjester? Skal man forvente at gjester handler mat? (nå har jeg også snakket med den ene gjesten, og hun sier hun handlet mat hver dag..., så dette er jo litt pussig).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forventer aldri at mine gjester skal verken handle inn mat eller rydde og vaske her hjemme.

Syns det er rart at venninnen din er så forbannet egentlig.

Når jeg er gjest hos andre så tilbyr jeg ofte min hjelp til rydding og slikt, men får alltid beskjed om at jeg ikke får lov til å¨gjøre noe siden jeg er gjest.

Skrevet

Jeg synes det er vanlig at de handler inn litt mat. Nå vet ikke jeg hva hun legger i husregler, men naturlig at de hjelper med oppvask/matlaging syns jeg, og at de rydder opp etter seg selv :-)

Skrevet

Kjære vene, inviterer jeg folk på besøk forventer jeg ikke at de handler inn mat. Særlig ikke hvis besøket varer bare en helg. Strekker besøket seg over en uke må de gjerne hjelpe til med ett eller annet. Er man gjest, så er man gjest.

En gang var jeg på overnattingsbesøk sammen med ei venninne. Vi overnattet hos min venninnes slektning på veg hjem fra ferie. Jeg vurderte å finne fram støvkluten eller vaskekosten, men lot være fordi jeg var redd for at verten skulle bli fornærmet.

Skrevet

Gjester er gjester! De skal slippe å handle eller rydde i huset.

Skrevet (endret)

Det kommer litt an på besøkets lengde. Er det bare for noen dager så skal de selvsagt ikke betale, men hvis det er snakk om flere uker så gjør det jo ikke noe om de tilbyr seg å dele utgifter eller handle inn til en middag eller to. Det samme gjelder husarbeid. Jeg forventer ikke at mine gjester gjør husarbeid, men det er selvsagt helt greit om de setter brukte kopper og bestikk på benken etter endt måltid f.eks. Og tilbyr de seg å hjelpe med å lage mat eller vaske opp ting som ikke går i maskinen så får de lov. Men jeg forventer det ikke. Jeg får det jo tilbake igjen når jeg besøker dem så det går opp i opp i det lange løp.

Jeg regner jo med de oppfører seg ( alle som kan tenkes å komme på overnattingsbesøk hos meg tror jeg faktisk eier normal folkeskikk), men jeg har såvisst ingen husregler jeg presenterer for dem.

PS.: Må tilføye at en del av mine venninner og jeg har "føl deg som hjemme" praksis når vi besøker hverandre og det innebærer fri tilgang til kjøleskap og kjøkkenskap og beskjed om at "er du sulten eller har lyst på noe som står i skapet så bare forsyn deg". Da er det en selvfølge at de ordner seg selv. De samme venninnene deltar gjerne i både borddekking og rydding, men da er det pga. vi synes det er hyggelig å jobbe mens vi skravler sammen :ler: .

Endret av Cata
Skrevet

Gjester vi inviterer for besøk, skal slippe både å handle og hjelpe til med noe husarbeid. Om de insisterer på å hjelpe til litt med middag eller oppvask, så setter vi pris på det, men betale mat kan de heller gjøre når vi er på besøk hos dem. Det er heller ikke snakk om noen husregler å forholde seg til, annet enn dem vi selv må ta hensyn til fordi vi bor i borettslag.

Men for en tid tilbake hadde vi et vennepar boende et par måneder mens de leitet etter leilighet å kjøpe. Vi er alle tilflyttere, og alternativet deres ville være å finne noe for korttidsleie, som jo ikke nødvendigvis er så lett, så det ville vi at de skulle slippe. Da forventet vi selvfølgelig at de bidro både med handling og husarbeid, at de ikke var oppe til langt på natt, holdt dørene låst, kildesorterte osv., altså innrettet seg litt etter våre egne vaner. Videre ville disse gjerne bidra med hoveddelen av husarbeidet, og hjelpe oss med oppussing, og aller helst betale oss litt husleie (noe vi takket nei til, men det endte nok med at de tok seg av det meste av handling, så de fikk dekket sitt ønske om å gjøre gjengjeld). Jeg ville aldri forventet eller krevd dette, men det er nettopp slike ting som gjør at jeg uten å blunke ville tilbudt dem å bli her over tid om det blei nødvendig igjen.

Skrevet

Nei. jeg forventer ikke at de handler inn mat, ikke gjør husarbeid heller (men de fleste har pleid å tilby seg å ta oppvasken, og ofte å betale for mat også). Hvis besøket varer bare noen dager har jeg jo gjerne også prøvd å planlegge og gjøre innkjøp i forveien, så vi ikke trenger å dra i butikken, annet enn for småting eventuelt. Hvis det er snakk om noen som blir lenge, i en uke eller mer, ville jeg nok forventet at de ble mer i "husholdningen" i litt større grad, men det er mye fordi det er behagelig at gjestene tar initiativ og finner seg til rette, enn at de sitter på en stol og venter på at verten skal gjøre alt (dette kan selvfølgelig skyldes bare usikkerhet eller at verten er kontrollfrik).

At de oppfører seg er jo en selvfølge, men det spørs hva man mener med oppføre seg. Jeg har nylig blitt kjent med ei som blir rasende om gjestene dekker på "feil" når de hjelper til, hun synes kanskje ikke disse "oppfører seg" selv om de prøver å hjelpe til så godt de kan.

Gjest Blondie65
Skrevet

Som flere har nevnt her kommer dette an på besøkets lengde, og hvem som har invitert hvem.

Jeg forventer ikke at mine gjester som jeg har invitert gjør ditt eller datt. Verken om de er der for en kveld eller om de er der en helg. Det er naturligvis kjekt at man hjelper verten med å bære ting til kjøkkenet når det er fest eller lignende, men det er også kjekt om gjesten respekterer at det ikke er nødvendig.

Når noen bor for noen dager er det hos meg i alle fall vanlig å avtale hvordan vi gjør med mat og sånn. Nå er det ikke så mange jeg har hatt boende eller bodd hos men det er faktisk vanlig å bidra med hjelp til rydding og/eller innkjøp. Men hos meg og mine venner er det faktisk alminnelig å snakke om disse tingene. Jeg har hatt den glede å få være med venner på hytten og da har vi spleiset og vært enig om det på forhånd. Jeg har også venner som kommer hit, da har vi også vært enig på forhånd hva jeg byr på osv. Dette har ALDRI vært et problem.

Og husregler ...? Vel her røykes det ikke inne. Man lukker og låser dører og vinduer når man forlater huset. Man henger opp klær selv hvis man har lånt vaskemaskinen. Det har i grunnen aldri vært sånn at disse reglene må slås opp på veggen - de har gitt seg naturlig. Hadde noen gitt seg til å røyke innendørs hadde de blitt vennlig men svært bestemt henvist til utendørs. Hadde de ikke respektert dette hadde de ikke fått komme igjen. Dette også i den tiden jeg røykte selv, da jeg ikke røyker innendørs her. På lik linje er det når jeg er i andres hjem.

Så det med husregler er vel et spørsmål om respekt for verten?

Skrevet

Når vi har venner på besøk her, så bruker vi å handle inn felles middag, pålegg og frokost som vi kan kose oss sammen med. Synes det er greit å gjøre det slik, for da får alle noe de liker, og man har mye rart å kose seg med.

Det er nå bare slik det har blitt i vår vennegjeng, og det fungerer fint for oss.

Det gjestene ikke trenger å gjøre, er husarbeid, selv om de ofte hjelper til å putte i oppvaskmaskinen.

Når man har besøk, ihvertfall bare en helg, så skal de slippe å tenke på slikt.

Er det besøk over en uke, så synes jeg at gjesten kan hjelpe litt til med å sette kopper og kar i maskinen, men ikke noe mer enn det.

Skrevet

Så når du er gjest (ikke overnatting for en dag) så sitter du i sofaen og forventer å få maten servert, går fra bordet uten å tilby deg å hjelpe med oppvasken, drikker kaffi i stua uten å rydde vekk koppen etter deg.....?

I tillegg forventer du at vertskapet skal holde alt mat, som tross alt utgjør en del hvis det er snakk om flere dager....

Du må være en ung person:-)

Skrevet

Kortidsgjester som kanskje bare er en natt eller helg har jeg ikke noen forventninger til skal bidra, selv om de fleste gjør det likevel. Gjester som blir i en uke eller mer synes jeg i hvertfall bør tilby seg å hjelpe til med småhusarbeid og lignende.Det blir mer rot og støv av ekstra mennesker i huset, så det er klart det må svinges en runde med støvsugeren og ryddes på kjøkkenet litt oftere. Ingenting dreper gleden over å være vert mer enn følelsen av å være et gratis hotell...

Gjest Gjest_enja_*
Skrevet

-Kommer helt an på. Besøkets varighet og hvor godt man kjenner hverandre. I TS tilfelle så var det tydeligvis uenighet om hvor mye man hadde kjøpt inn av mat.

Gjester for kun en helg skal være gjester, mener nå jeg. Hvis det blir flere dager, feks en uke, så er det mer naturlig at man bidrar med både mat og litt husarbeid. Å ta inn og ut av oppvaskmaskinen er en grei jobb slik sett.

Sist jeg var hos ei god venninne, over tre dager, så handlet jeg ingredienser til middag siste dagen. Laga middag og rydda etterpå.

Tror begge parter følte seg fornøyd og ingen sitter igjen med noen følelse av å bli utnytta.

En annen gang hadde jeg besøk av ei mer perifer venninne ei uke, og da sprang jeg som ei piska rotte. Hun lå stort sett på sofaen og da jeg spurte om hun ville ta av bordet, tok hun bare et par ting og lot resten stå. Så i ettertid angrer jeg at jeg ikke satte opp noen husregler i forkant.

Man må vurdere hvert besøk for seg og se hva som passer best, slik at det blir både hygge og nytte for begge parter.

Skrevet

Vi pleier ikke ha gjester mer enn tre-fire dager i slengen. Som regel en helg. Da er det en selvfølge for oss at vi kjøper inn alt av mat og drikke, dopapir osv (Jeg må innrømme at jeg blir litt paff når vi kommer på helgebesøk til folk, og vi kommer til tomt kjøleskap. Når vi har reist 4 timer med bil og er slitne og trøtte, så er det litt stress å måtte stikke innom butikk på veien for å kjøpe inn til kvelds/frokost + dopapir). Vi lager også måltidene og forventer ikke at gjestene skal gjøre noe husarbeid. Samtidig sier vi at gjestene må føle seg hjemme, og bare gå på kjøkkenet og finne seg mat om de skulle bli sulten. Da er det fint om de rydder opp etter seg (så jeg slipper å springe etter dem og legge pålegget inn igjen i kjøleskapet), og det har vi aldri trengt å si fra om. Vi har usedvanlige greie gjester, som gjerne hjelper til å rydde av bordet osv. Men jeg ville aldri bedt dem om å gjøre det, og ville ikke blitt fornærmet om de ikke gjorde det.

Vi har en husregel, og det er at det ikke er lov å røyke inne. Ellers så må man jo følge normal folkeskikk og ta hensyn til hverandre. Ikke noe problem med våre gjester, ihvertfall.

Jeg ble litt nysgjerrig jeg nå. Hvilke husregler var det hun venninnen din hadde?

Skrevet

Jeg og mine venninner har i hvertfall som vane å handle sammen og dele litt på det. Den som ikke er gjest betaler gjerne mer dersom det er varer hun kan bruke i lang tid etter at gjesten har reist.

Skrevet
Så når du er gjest (ikke overnatting for en dag) så sitter du i sofaen og forventer å få maten servert, går fra bordet uten å tilby deg å hjelpe med oppvasken, drikker kaffi i stua uten å rydde vekk koppen etter deg.....?

I tillegg forventer du at vertskapet skal holde alt mat, som tross alt utgjør en del hvis det er snakk om flere dager....

Du må være en ung person:-)

Nå er ikke jeg gjesten du kommenterte, men jeg vil nesten påstå at det er du som er den unge.

Da jeg var yngre var det gjerne slik at når jeg fikk overnattingsgjester så gikk vi på butikken og handlet sammen, og så delte vi regningen. Dette rett og slett fordi vi var unge, og ikke hadde økonomisk mulighet til å ta hele regningen selv.

Idag er det annerledes. Får vi gjester har jeg handlet inn på forhånd. Både mat og drikke. Jeg lager maten og forventer ikke annet enn at de skal sitte å kose seg i stuen. Spør de om å få hjelpe til med matlagingen så er det mulig at jeg setter dem til en liten oppgave, men stort sett ordner jeg det selv.

Jeg forventer heller ikke at de skal hjelpe med oppvasken, og hadde trolig henvist dem til sofaen om de spurte. Jeg hadde satt pris på om de tok med kaffekoppen sin og satt den på kjøkkenbenken, men hadde ikke reagert om de ikke gjorde det.

Hvis vi i løpet av oppholdet handlet litt påfyll, var ute til lunch eller noe så hadde det vært hyggelig om de tilbø seg å betale, jeg jeg hadde da takket ja til det.

Når jeg selv er gjest pleier jeg å være med å rydde av bordet. Tilbyr stort sett å hjelpe til med matlaging og oppvasken, men får stort sett nei til dette. Jeg pleier også å tilby å betale noe under oppholdet (hvis vi er på butikken, ute og spiser/drikker e.l)

Ang. husregler så er det ikke annet enn vanlig folkeskikk. Røyking foregår på terassen, man tar av seg skoene osv. Har aldri hatt behov for å si dem, det klarer de fleste å finne ut av på egenhånd.

Skrevet
Vi har en husregel, og det er at det ikke er lov å røyke inne.

:ler: Jeg har visst den husregelen jeg også. Er så vant til å ha det røykfritt at jeg ikke tenker på det som noen regel, men hadde noen prøvd seg med innendørs røyking her så hadde jeg nok vennlig men bestemt henvist dem til terrassen.

Skrevet

Det er ikke noe som er hengt opp i stua liksom. Og det er egentlig like selvfølgelig nå til dags som å ta av seg skoene når man går inn i et hus :) Har aldri opplevd at noen har fyrt opp en sigarett hos oss (ikke en gang spurt om det var greitt), så jeg har aldri hatt behov for å nevne det.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Nå er det jo litt forskjell på gjester og "gjester" da. Noen er invitert, og da forventes det ikke at de skal medbringe fødevarer eller bidra med så mye i huset.

Men så har vi "gjester": Særlig upopulær variant av selvinviterte til hytter om sommeren. "Dere har jo så fint sted, så vi stakk bare innom!" Så blir de der i over en uke uten å bidra med noe, og i tillegg forventer de å bli oppvartet døgnet rundt.

Nei, de er ikke min hodepine. Vi har ikke hytte, men ferierer på hoteller. Men hadde jeg hatt hytte, skal jeg love at den ikke hadde hatt gjesterom Frekke folk er det verste jeg vet.

Skrevet

Jeg forventer ikke noe av de som kommer på besøke en helg, men selvinnviterte gjester på hytta, gjerne 6-8 stykker av gangen, forventer jeg blir med på matinnkjøp og husarbeid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...