Superlilje Skrevet 29. november 2009 #1 Skrevet 29. november 2009 Jeg fikk en kattunge når den var tre måneder gammel. Vi gikk på dyrebutikk og kjøpte Royal Canine for, og trodde alt var bra. Da katten var ni måneder gammel begynte vi å slippe han ut. Men problemet var en nabokatt som ikke likte konkurranse. Han og min lille pus sloss ofte, og en dag kom pusen min inn med sår. Vi trodde det bare var sår etter slåsskampen, og var ikke bekymret. Men så gikk det en dag der pusen min ikke var i form, og dagen etter var han heller ikke i form. Men vi var opptatt med skole og jobb og tenkte at det sikkert kom til å bli bra igjen. Men på tredje dagen lå han bare der. Han hadde hverken spist eller drukket de siste dagene, og han reagerte ikke når vi snakket til han. Vi fant ut om kvelden at vi måtte ta han til veterinæren. Men da var det så sent at vi måtte kjøre i nesten en time for å finne noen som hadde åpent. Vi hadde lille pusen vår på ti måneder oppi en eske som jeg hadde på fanget når vi kjørte. Når vi kom fram prøvde han å rømme, og klorte meg i pannen så jeg begynte å blø. Men det eneste jeg brydde meg om var å få han frisk igjen. Veterinæren sa at han hadde en infeksjon og at han var veldig syk. Han hadde urinstein. Jeg visste ikke hva dette var, men jeg skjønte at det var alvorlig. Det tok fire dager før vi fikk bekjed om at han ville overleve, og det kostet deretter. Men jeg kommer aldri til å angre på at jeg betalte masse penger for at den skjønne pusen min skulle overleve. Nå må han spise spesialfor resten av livet, og selv om det koster ekstra mye er det verdt det. For jeg er så glad i pusen min!! Jeg skriver dette for å fortelle at for fra dyrebutikk ikke hindrer at katter blir syke, men de på dyreklinikken var sikker på at han fikk for fra matbutikk. Og for å vise at man kan være så uendelig glad i en liten katt! De dagene han var hos veterinæren uten at vi visste noe var så vanskelige. Det er ni måneder siden nå, men jeg kommer nok aldri til å glemme det!
Gjest Marlo Skrevet 29. november 2009 #2 Skrevet 29. november 2009 Hvem har påstått at fòr fra dyrebutikk skal hindre katter i å bli syke? Det er jo det dummeste jeg har hørt. ALLE dyr kan bli syke. Ellers er det jo bra at katten din blir frisk igjen - urinstein er relativt lett å fikse heldigvis
Gjest V Skrevet 29. november 2009 #3 Skrevet 29. november 2009 Hvem har påstått at fòr fra dyrebutikk skal hindre katter i å bli syke? Det er jo det dummeste jeg har hørt. ALLE dyr kan bli syke. Ellers er det jo bra at katten din blir frisk igjen - urinstein er relativt lett å fikse heldigvis Det eksisterer i dag mange undersøkelser som har konkludert med at spesialfor bidrar til at urinstein kan unngås. Spesialforet fører til at blærestein ikke utfelles i samme mengde som det gjør ved inntak av vanlig for, fordi det inneholder elementer som nedbryter urinsteinene i blæren. En høy mengde av magnesium og liten mengde væske kan føre til lettere dannelse av urinstein.Struvitesteiner kan dannes i urinen dersom pH-verdien er høyere enn 6.5, og disse dannes av blandt annet magnesiumioner som utskilles i urinen. De fleste veterinærer anbefaler derfor spesialfor,særlig til kasterte katter og andre særlig utsatte grupper. Urinstein er en poteinsielt meget alvorlig tilstand som kan få dødelig utgang innen få døgn dersom katten ikke kommer raskt nok til behandling. Urinrøret tettes igjen og det skjer en opphopning av urinstoffer i kroppen. Generelt sett utviser katter ofte få sykdomstegn, og skjuler smerte så godt de kan. Det kan derfor ta tid før eieren oppdager at dyret er sykt, og behandling blir igangsatt. I tillegg er urinstein en meget smertefull tilstand for katten. For å behandle må urinrøret åpnes,samtidig som det vanligvis gis væsketerapi, smertestillende og antibiotika. Ofte tas det i tillegg blodprøver for å sjekke nyreverdier og kalium. Urinstein er ikke nødvendigvis "lett å fikse" dersom behandlingen kommer i gang på et senere tidspunkt. I tillegg til å være svært smertefullt for katten, er det ofte snakk om behandling over flere dager med veterinærutgifter deretter (som ts har fått erfart).. TS: Fint å høre at det gikk bra med katten din
Superlilje Skrevet 29. november 2009 Forfatter #4 Skrevet 29. november 2009 Det virker bare som det er mange som tror at så lenge du kjøper for i dyrebutikk har katten det bra. Og veterinæren var veldig overrasket over at han var blitt så syk når vi fortalte hvilket for han fikk. Det jeg er mest redd for nå er at han skal bli syk igjen. Men han spiser for som skal motvirke krystaller i urinen(eller noe sånt) så satser på at hen ikke blir så syk igjen
Gjest Katteeier Skrevet 29. november 2009 #5 Skrevet 29. november 2009 Det virker bare som det er mange som tror at så lenge du kjøper for i dyrebutikk har katten det bra. Og veterinæren var veldig overrasket over at han var blitt så syk når vi fortalte hvilket for han fikk. Det jeg er mest redd for nå er at han skal bli syk igjen. Men han spiser for som skal motvirke krystaller i urinen(eller noe sånt) så satser på at hen ikke blir så syk igjen Når unge katter får slike plager kan det være snakk om arvelige betingelser. Det er også litt større risiko for enkelte raser og for katter med lang pels.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå