Gå til innhold

Hvordan få katten til å bruke klorebrettet i stedet for sofaen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten min gir bokstavlig talt katta i klorebrettet jeg har hengt opp på tross at det i følge folka på dyrebutikken skulle være satt inn med "godlukt".

Så hvordan får man katten interessert i brettet i stedet for sofaen min?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hadde samme problemet sjøl, prøvde i vekesvis for å den til å bruke klorebrettet. så kjøpte eg et lite lekestativ med en lekeball og en klorestamme, og det gjorde susen, nå røre ho ikkje sofaen lenger ;)

kjøpte leketativet på europris til rundt 150,- :)

Skrevet

Prøv Catnip-spray! Mine katter elsker det, og bruker kun klorestativene / kloremøblene. Du finner catnip-spray flere steder, og haugevis av forskjellige typer. Den jeg har best erfaring med er Karlie sin, som du bl.a. får på Tropehagen Zoo.

Skrevet
Katten min gir bokstavlig talt katta i klorebrettet jeg har hengt opp på tross at det i følge folka på dyrebutikken skulle være satt inn med "godlukt".

Så hvordan får man katten interessert i brettet i stedet for sofaen min?

Vet ikke hvilken "godlukt" det var meningen klorebrettet skulle være innsatt med, men en ting jeg kan garantere fungerer er kattemynte. Det er litt som "kattedop" og katten blir å elske klorebrettet etter dette. Men ikke overdriv bruken! Ta det et par-tre ganger så katten assosierer brettet med noe positivt.

Skrevet

Jeg har satt katten vår ved klorebrettet med forbena på brettet mange ganger. De første gangene klorte hun litt "høflig og uintresert". Men med en gang hun gjorde det skrøt jeg, og gav henne en godbit.

Etter noen ganger begynnte hun å klore selv, imens hun kikket forventningsfullt på meg. ;)

Jeg løftet henne bort hver gang hun klorte på feil sted. Etter en stund sluttet hun med det.

Skrevet

Ang. "Godlukt", så står det "catnip" på pakken, men kattepus viser 0 interesse for det, og bare slenger meg et "hva i søren er det du kommer og byr meg" blikk.

trådstarter

Skrevet
Ang. "Godlukt", så står det "catnip" på pakken, men kattepus viser 0 interesse for det, og bare slenger meg et "hva i søren er det du kommer og byr meg" blikk.

trådstarter

De fleste katter er helt ville etter duften, men noen bryr seg katta. ;)

Skrevet

Ja, noen katter elsker catnip /kattemynte, mens andre ikke bryr seg.. og om du har en katt av siste slaget, må du nok ty til andre triks :) vet at noen har hatt suksess med spruteflasker - IKKE stråle, bare en liten dusj, mens man sier NEI. Viktig at katten ikke ser at det er du som spurter, da vil katten forbinde deg med noe ubehagelig.

Skrevet

Kattemynte (ikke spray, tørket) oppå klorebrettet og Feliway (spray) på sofaen virker her.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...