Gå til innhold

når er det "godtatt" å begynne å prøve og når er det fortidlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er ei jente på 20, og har en samboer på 22, vi har snakket om begynne å prøve, vi føler oss veldig klare.

Ville bare høre hva dere her inne synes om folk som planlegger når man er 20. Har en anelse om at mange synes det er aalt fortidlig, men kan uansett være morsomt å se hva dere mener og hvilke argumenter dere har for og imot :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes at når man begynner å prøve å få barn må man være klar for det selv. Utrolig klisje, jeg vet. :ler: Det er liksom ingen alder som utgjør en grense så lenge man ikke er et barn selv selvsagt, og at man er moden for det. Hvordan dette er målbart vet jeg ikke - det er noe hver enkelt må finne ut selv.

Sånn personlig sett, synes jeg 20 er litt tidlig. Men det er bare fordi jeg aldri i verden var klar selv som 20 åring. Det viktigste for meg var at jeg var ferdig med skolen og hadde trygg økonomi (samme med min kjære selvsagt) før vi begynte å prøve. I tillegg var jeg veldig fokusert på at min kjære var den rette for meg, og at vi ikke ''rushet'' inn i det. Vi begynte derfor å prøve etter 5 år sammen, 4 av dem som samboere. Jeg kan jo også legge til at vi prøver enda, etter 7 år sammen og et halv år som gift. :sjenert:

Det var egentlig mine tanker rundt dette her. Så dersom dere føler dere klare, og vet at dere er modne for det, så synes jeg ikke 20 år er aaaaltfor ungt, kanskje bare litt. :fnise:

Skrevet (endret)

Hvis dere har snakket om det og begge har lyst til å prøve, så hvorfor ikke?

Bare husk at det er enkelte ting som er vanskeligere å gjøre når man har barn, sånn som utdanning, reise, bygge hus osv., men dette har dere helt sikkert tatt med i betraktningen..

Endret av Alabama
Skrevet

Det kommer helt an på hvor lenge dere har vært sammen.

Gjest Gjest_Tine_*
Skrevet

For min egen del var det viktig at vi begge hadde fullført utdanning og fått faste jobber, kjøpt bolig og giftet oss før vi begynte å tenke på å prøve.

For oss ble dette da vi var i slutten av 20-årene, og det var det riktige for oss. Tror hvor i landet man bor, hva slags utdanning man tar, og hva slags omgangskrets man har, har mye å si for når man føler seg klar.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Det viktige er hva dere vil, ikke hva andre "godtar".

Når det er sagt, tenker jeg nok at dere kanskje kan vurdere å vente et par år? Dere vil fremdeles være veldig unge og de to årene kommer til å fly avsted. Dere kan bruke dem på å gjøre alt dere kunne tenke dere å gjøre før dere får barn?

Selv ville jeg være trygg på økonomien (ferdigutdanne og i jobb) og forholdet (bodd sammen i flere år og ha snakket mye om hva vi ønsker oss i livet, våre verdier, våre syn på barneoppdragelse osv). Og jeg ville reise en del og få mettet noe av mitt sug etter å "smake på verden".

Skrevet

Veldig enig i det AnneShirley sier.

Tenk litt på hva du/dere vil utrette i livet, og bruk litt tid på dette før dere begynner å prøve, eller bare vær unge og ha det gøy! Når dere får barn, har dere et stort ansvar for resten av livet! Det er lenge det!

Dere er unge ennå, og har godt tid!

Skrevet
Hei!

Er ei jente på 20, og har en samboer på 22, vi har snakket om begynne å prøve, vi føler oss veldig klare.

Ville bare høre hva dere her inne synes om folk som planlegger når man er 20. Har en anelse om at mange synes det er aalt fortidlig, men kan uansett være morsomt å se hva dere mener og hvilke argumenter dere har for og imot :)

Når man er over 18 så er man myndig og får bestemme over livet sitt selv:) Dere får selv vurdere når det passer dere å få barn! Ikke hør på de andre, stå for din mening.

Det er mange som er imot det å få barn tidlig på den ene siden, og andre som er mot det å få barn over 35 feks. Men om man skulle hørt på alle andre så hadde man blitt helt tullerusk.

Hvis dere tror dere makter å oppdra et barn akkurat nå, så gå for det!

Skrevet

Vet om flere par som har fått barn tidlig, rundt 20 års alderen og har fått utmerket god økonomi når de var rundt 30. Kanskje det er litt mer spark i rumpa når man har barn?

Skrevet

Hvis dere begge to er klare for en baby så er det vel det som er riktig for dere? Jeg hadde absolutt ikke vært klar for det når jeg var så ung, men det er jo MEG. Det er ingen fasit på dette. Det viktigste er jo at dere er klar for det, og har tatt en gjennomtenkt beslutning.

Og så er det sikkert mange som kommer til å mene at dere er alt for unge ;)Men de har jo ikke noe med hva dere gjør med livet deres.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...