Gå til innhold

GRAVID for første gang....

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Ulla_*
Skrevet

Jeg er gravid for første gang og har veldig lyst på dette barnet. (ca 5 uker).Men jeg er så vanvittig redd og nervøs. Føler meg egentlig ganske dum som skriver her, men tenkte kanskje det var noen der ute som hadde noen historier/erfaringer å komme med?

Jeg er livredd for å miste barnet, og er plaget med en del "murringer" på venstre side av magen (langt nede). Av og til også nede, midt på magen. Jeg tenker på det hele tiden, og er redd for å miste spiren. I tillegg er jeg redd for at det at jeg er nervøs skal gjøre at jeg faktisk mister den.

I tillegg klarer jeg ikke å la hver å google alt mulig, og da leser jeg mange skrekk historier!

Noen der ute som kan hjelpe meg litt og berolige meg ?? Hadde satt kjempe stor pris på det! :sukk:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan vell ikke si mye anna en at du bør prøve å tenke positivt . Å heller ta en dag av gangen :). Ja høres veldig lett ut men sier ikke at det er det . Men me positive tanker kan alt bli sååå mye lettere . Å ønsker deg masse lykke til. Å istedenfor å tenke so masse prøve heller å nyte det å gå gravid =) .

Skrevet

Murringen du kjenner er nok bare livmoren som strekker seg :)

Helt normalt og helt ufarlig :Nikke:

Gratulerer så mye :blomst:

Skrevet (endret)

Murringer og menslignende smerter er helt normalt! :) Jeg trodde det var mensen som kom, og til tider var det sånn at jeg måtte gå framoverbøyd! Skjønner veldig godt at du er nervøs, det var jeg og, men det er ingenting du kan gjøre fra eller til bortsett fra å forholde deg til retningslinjer for kosthold som du finner her:

http://matportalen.no/Emner/Gravide

Så får du prøve å nyte graviditeten, ikke driv å søk etter ting og tang på internett, det gjorde jeg, og det hjalp IKKE for å si det sånn, siden det er skrekkhistoriene som oftest kommer frem. Til og med legen min forbød meg å "google" alt mulig.

Det som også fikk meg igjennom en del nervøse stadier var at jeg investerte i en Angelsound, slik at jeg fra rundt uke 10 selv kunne finne hjertelyden til babyen. Du finner den billig på eBay, til rundt 250kr inkl frakt!

Se her:

http://shop.ebay.com/?_from=R40&_trksi...-All-Categories

Men husk, jeg hadde flaks som fant lyden så tidlig som uke 10, jeg lette laaangt nede i bekkenet, nesten ved skambeinet. Man finner enten selve hjertelyden, eller en svisj svisj lyd som er navlestrengen.

På esken står det fra uke 14-16, men alle mine vennninner som har en sånn fant lyden ihvertfall fra uke 12.

Hjalp mye å kunne høre at "den var der" når jeg ble nervøs og engstelig.

Du trenger ikke kjøpe sånn spesial gele for å bruke den, du kan bruke aloe vera gele eller babyolje.

Lykke til!

Endret av Darkannie
Gjest Gjest_Ulla_*
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen:)

Veldig deilig å få vite at alt er bare normalt og fint.

Og det med den tingen der man kan høre hjertelyden var jo helt genialt! Visste ikke at det fantes en gang! Bestille bestille....

Jeg får bare prøve å slappe av og være rolig som dere sier, men er ikke alltid så lett... Men tusen takk for gode råd!! Setter utrolig stor pris på det!

Skrevet (endret)

Jeg var også veldig nervøs, har egentlig vært mer eller mindre nervøs for alt mulig hele svangerskapet, abort, tidlig fødsel, sykdom, kosthold osv... Nå er jeg i uke 38, og alt tyder på at ting vil gå bra, så jeg skulle egentlig ønske jeg hadde klart å slappe av litt mer tidligere... Det går jo bra med de aller fleste!

Hvis du klarer det, prøv å ikke google for mye, og ikke les for mye på ulike nettforum. Det er sjelden beroligende.. Husk at de som har ukompliserte svangerskap, ikke har like stor behov for å skrive om det, som de som har opplevd mye vanskeligheter.

Stol på kroppen din, og lykke til framover :)

Endret av prill
Skrevet (endret)
Jeg ville ikke bestilt angelsound:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...p;hl=angelsound

Dessuten fører det fort til nervøse gravide som brått en dag ikke finner lyden, uten at det er noe som helst galt.

Prøv heller å slappe av og nyte graviditeten. :)

Min angelsound har iallefall vært uvurderlig i forhold til å roe meg ned når jeg har vært urolig. Vi var prøvere i nesten 3 år, så jeg ELSKET at jeg kunne sjekke liv med den. Men var klar over at det kunne ta tid å lokalisere lyd om fosteret lå med ryggen ut eller i en eller annen rar posisjon.

Og den er IKKE farlig, det er en lydforsterker! Men man trenger ikke overdrive bruken heller, jeg holdt meg til rundt 2 ganger i uka til jeg begynte å kjenne mye liv. I tillegg avsluttet jeg etter max 10-20 sekunder når jeg hadde funnet hjertelyd.

Bare husk å ha på gele både på doppleren og magen for å få den til å funke.

Men det må jo bli opp til hver enkelt om de vil bruke en.

Endret av Darkannie
Skrevet

Gratulerer! :) Vet det ikke er lett, men prøv å slapp av og nyte tiden. Det er ikke så mye du får gjort fra eller til, og som regel går det jo bra! Selv om man hører mye om at spontanaborter er vanlig, skjer det jo som regel ikke. Jeg har vært gravid fem ganger og heldigvis aldri opplevd det. :klem:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...