Gjest Gjest Skrevet 28. november 2009 #1 Skrevet 28. november 2009 Jeg skal snart ut å reise med fly i mer enn et døgn, og er ikke alltid like fornøyd med maten som serveres på flyene. Har du tips til noe jeg kan ta med som både smaker godt og holder seg noen timer i romtemperatur i flyet? Selv har jeg tenkt på hjemmelaget gjærbakst og/eller salat, men hva mere kan være egnet?
Gjest Marlo Skrevet 28. november 2009 #2 Skrevet 28. november 2009 Har man lov til å ha med mat utenfra og inn til sikkerhetssonen da? Ellers kan du jo kjøpe mat på flyplassen å ta med på flyet, Gardermoen har jo masse utvalg av baguetter m.m.
Gjest emigranten (ikke logget) Skrevet 28. november 2009 #3 Skrevet 28. november 2009 Har man lov til å ha med mat utenfra og inn til sikkerhetssonen da? Ellers kan du jo kjøpe mat på flyplassen å ta med på flyet, Gardermoen har jo masse utvalg av baguetter m.m. På Gardermoen får du kjøpt mat, ja. Dårlig og dyr. Veldig dårlig og veldig dyr. Masseproduserte plast-baguetter til blodpris, der 99% av "pålegget" består av salatblader, margarin og noen smakløse tomatskiver...... Ihvertfall er det min erfaring. Prøv heller å lag til noe selv; påsmurt baguette, panini, ciabatta, focaccia e.l. - unngå for mye "flytende" stoffer - og pakk det ned i en veske e.l. som du sender gjennom sikkerhetskontrollen. Jeg har gjort det flere ganger.
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2009 #4 Skrevet 29. november 2009 Grov baguett, MASSE salat, masse skinke, avocado, tomat, agurk (skjær vekk det bløte i midten for baguettbruk, det siver ut og gjør baguetten bløt), litt pepper på toppen og voila. Pakk i papir\brødpose Andre ting som feks innbakt pizza og liknende funker og om du liker det kaldt
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2009 #5 Skrevet 29. november 2009 Grov baguett, MASSE salat, masse skinke, avocado, tomat, agurk (skjær vekk det bløte i midten for baguettbruk, det siver ut og gjør baguetten bløt), litt pepper på toppen og voila. Pakk i papir\brødpose. Enig, men pakk i tett plastfolie. Jeg bruker å lage noen med skinke og noen med egg.
Tabris Skrevet 29. november 2009 #7 Skrevet 29. november 2009 Wraps. Da kan du fylle dem med hva du ønsker, og de holder seg like gode kalde (og holder seg også godt flere timer i romtemperatur).
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2009 #8 Skrevet 29. november 2009 Karbonade på brød, med løk etc. Nam nam.
Gjest Gjest_Tine_* Skrevet 29. november 2009 #9 Skrevet 29. november 2009 Flere flyselskap har forbud mot å spise medbrakt mat ombord.
2010 Skrevet 29. november 2009 #10 Skrevet 29. november 2009 kyllingsalat, horn med ost/skinke og salat + krydder, frukt....
Gjest ts Skrevet 29. november 2009 #11 Skrevet 29. november 2009 Da har jeg laget horn med ost og skinke, måtte prøvesmake mm,mm... Tar også med et par poser knasegulrøtter og noen hjemmebakte grove rundstykker med favorittpålegg. Hadde jeg skulle reist alene, så hadde jeg ikke orket å dra med noe ekstra, men med ungene som ikke alltid liker det som serveres på flyene, så kan det være greitt med noe i bakhånd. Wraps hørtes også godt ut, kanskje det i stedet for rundstykker? Åja, det finnes mat på Gardermoen. Vet du hva det vil koste å kjøpe ferdigmat til fem? Fylt med majones eller smør som unger ikke liker? Uansett lov eller ikke, det er vel det samme om jeg tar med hjemmelaget som om jeg tar med kjøpemat fra flyplassen?
Sheenaca Skrevet 30. november 2009 #12 Skrevet 30. november 2009 Det er det samme om du tar med hjemmelaget mat eller kjøper på flyplassen, men det er lurt å sjekke om flyselskapet tillater medbragt. "Skikkelige" flyselskaper som SAS, Lufthansa o.l. lar deg som regel ha med egen mat, mens blant annet en del charterselskaper nekter folk å spise annet enn det som kan kjøpes ombord. Reglene skal stå et sted i den laange remsa med informasjon du aksepterer når du bestiller billettene. Men mat kan du jo ta med uansett, siden du skal reise i mer enn et døgn går jeg ut fra dere mellomlander, og da kan dere jo omså spise under mellomlandingene. Det er ingen problemer å ta med mat gjennom sikkerhetskontrollen, bare unngå å ha større beger med sjokoladepålegg, syltetøy el.l. Det regnes som væske og må pakkes deretter, i beholdere på maks 1 dl hver, totalt 1 liter til sammen. (Pålegg smurt på rundstykkene skal derimot ikke være noe problem.) Knaskegulrøtter er en god idé, nøtter/mandler og rosiner også. Av mat ville jeg satset på wraps, gjerne krydret - husk at flymat er litt smakløst på grunn av tørr og uvant luft, det er ikke nødvendigvis noe galt med maten i seg selv. Pastasalat med litt olje for å unngå at pastaen tørker ut kan kanskje være greit? Litt mer middagsfølelse. Test først for å se om det holder seg spiselig i et døgn. Og i wraps kan man ha krydret kjøttdeig, salat, rømme, tacosaus osv.
Gjest haren Skrevet 4. desember 2009 #13 Skrevet 4. desember 2009 jeg ville holdt meg ganske langt unna kjøtt(spesielt tilberedt) til flymat. det blir bakterievekst veldig fort, og i henhold til anbefalinger står det at all slik mat skal varmes godt opp. kjipt å bli uggen i formen på flyet.... jeg hadde valgt pålegg som ikke "svetter", elelr blir bløtt. i tillegg er det viktig å huske på at det ikke skal avgi særlig lukt, for det er jo slettes ikke alle som liker lukten av eks makrell i tomat:P selv hadde jeg med brødmat med div pålegg og lagde noe grønnsaksbasert med ris som jeg hadde i en plasboks. spiste "middagen" på flyplassen. grønnsaksrisotto/potetform, innbakt vegetarpizza e.l
Monarabb Skrevet 5. desember 2009 #14 Skrevet 5. desember 2009 Det er som regel charter selskapene som nekter deg å spise medbrakt mat. Dette for de selger sin egen mat. De store flyselskapene serverer jo gratis mat på lange flyvninger og hvis de ikke gjør det så har jeg ikke hørt om noen som har blitt nektet å spise sin egen mat...
Gjest Gjest_qwer_* Skrevet 5. desember 2009 #15 Skrevet 5. desember 2009 Synes det er stusselig hvis man ikke får ha med egen mat. Da blir jo alternativet å enten gå sulten eller spise flymat som ofte er vond og dyr. I tillegg vil jeg anbefale å ha med frukt, hvis du kan pakke det inn så det holder seg godt er det deilig å ha med for eksempel druer eller banan Og potetgull/chips, hvis jeg kan foreslå noe usunt... Vanligvis spiser jeg ikke chips, men akkurat mellom lange fly- og bussturer synes jeg det smaker så godt
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå