Gå til innhold

To uker over forfallsdato (regning)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Uff, jeg har vært litt sløv nå. Gikk inn på nettbanken og så at jeg hadde en kredittkortregning på 350 som hadde forfall den 15. denne måneden, men jeg har ikke fått noe beskjed eller noe sånt. Er det enda litt for tidlig, eller er det fordi jeg har god betalingshistorikk? Har lagt regningen til forfall på mandag btw, som er den 30. november, det er altså to uker siden jeg skulle betalt den regningen.

Nå vet jeg ikke når betalingsanmerkningene kommer, er de litt mer tålmodige når de i banken ser at jeg som regel betaler alle regningene mine før forfallsdato? Hadde vært litt spennende å vite hva som egentlig skjer, og hvordan de i banken tenker. :)

(kredittkortlånet er kun på 350 kr, det er ikke oppdelt)

:goodbye:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dessverre er det slik at systemene som styrer dette er maskinelle, altså tar de ikke hensyn til betalingshistorikk osv. Normalt skal du vel få en purring som en påminnelse før de begynner med mer drastiske tiltak. Dersom det er to uker siden den opprinnelige fakturaen hadde forfall og du ikke har mottatt purring skal det nok gå bra. Betalingsanmerkning kan jeg så og si garantere det at du ikke får...

Skrevet

Uff, jeg har vært litt sløv nå. Gikk inn på nettbanken og så at jeg hadde en kredittkortregning på 350 som hadde forfall den 15. denne måneden, men jeg har ikke fått noe beskjed eller noe sånt. Er det enda litt for tidlig, eller er det fordi jeg har god betalingshistorikk? Har lagt regningen til forfall på mandag btw, som er den 30. november, det er altså to uker siden jeg skulle betalt den regningen.

Nå vet jeg ikke når betalingsanmerkningene kommer, er de litt mer tålmodige når de i banken ser at jeg som regel betaler alle regningene mine før forfallsdato? Hadde vært litt spennende å vite hva som egentlig skjer, og hvordan de i banken tenker. :)

(kredittkortlånet er kun på 350 kr, det er ikke oppdelt)

Det begynner vel å påløpe renter dagen etter at regningen skulle ha vært betalt? Vil tro du vil få regning på manglende innbetaling av disse rentene, slik er det iallefall på mine kredittkort. Betaler jeg ved forfall, koster det kun det jeg har brukt. Klarer jeg ikke å betale alt denne måneden, påløpet det renter også, i tillegg til den manlende innbetalingen.

Skrevet

Tidligere i høst brukte jeg to kredittkort om hverandre, jeg betalte begge regningene helt ned, men det var omtrent litt over en uke over tiden. Men jeg betalte ikke renter, kun det som stod på regningene. Da har jeg altså vært heldig, for det stod i null i ettertid, hadde ikke løpt noen renter.

Skrevet

Du vil bare få rentene på kredittlånet på neste måneds regning - ikke noe farlig.

Skrevet

Men jeg har ingen "neste måneds regning", bruker kredittkort sjeldent, og betaler alltid alt ned ved forfall. Men hvis det kommer neste gang jeg bruker kredittkortet, dvs, neste gang jeg kjøper noe på nett, så vil jeg betale rentene? Selv om jeg bruker det neste gang i mars?

Skrevet

Etter 14 dager kan de sende en purring, deretter går det enda 14 dg før de kan sende en betalingoppfordring. Og 14 dg etter det igjen kan de sende forliksklage/utleggsbegjæring. Avhengig av hvor du bor i landet vil behandlingen av denne ta 1 - 10 mnd. Først etter at behandlingen der er avslutte vil du få en betalinganmerkning.

Skrevet

Du får neste måneds regning ved månedsskiftet, fordi det er negativ saldo på kortkontoen din. Med forfall 15 desember.

Kredittkortkontoer fører ikke til purringer som andre utestående regninger.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Du får neste måneds regning ved månedsskiftet, fordi det er negativ saldo på kortkontoen din. Med forfall 15 desember.

Kredittkortkontoer fører ikke til purringer som andre utestående regninger.

Dette vil ikke medføre riktighet.

I banken jeg jobber blir man ilagt purregebyr på kr 56,- ved manglende innbetaling til kredittkortkontoen.

Purring blir skrevet ut etter 14 dager hvis det ikke har kommet innbetaling til kredittkortet, og samme dag påløper purregebyret på 56,-

I tillegg har selvsagt renten løpt de 14 dagene.

Skrevet

Man har 5 dager på seg over forfall før det begynner å påløpe renter, mange sender heller ikke ut faktura før beløpet er over 100 kroner, så dersom man har noen få kroner i påløpte renter + purregebyr så får man ikke faktura på dette før man eventuelt har kommet over 100 kroner. Renter vil da påløpe på dette, men det utgjør ufattelig lite...

Mener dette skal være ganske likt for de fleste kredittkortselskap..

Skrevet
Dette vil ikke medføre riktighet.

I banken jeg jobber blir man ilagt purregebyr på kr 56,- ved manglende innbetaling til kredittkortkontoen.

Purring blir skrevet ut etter 14 dager hvis det ikke har kommet innbetaling til kredittkortet, og samme dag påløper purregebyret på 56,-

I tillegg har selvsagt renten løpt de 14 dagene.

Så du mener at siden hun betaler den 30, er purregebyret allerede skrevet ut og gjeldende?

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Man har 5 dager på seg over forfall før det begynner å påløpe renter, mange sender heller ikke ut faktura før beløpet er over 100 kroner, så dersom man har noen få kroner i påløpte renter + purregebyr så får man ikke faktura på dette før man eventuelt har kommet over 100 kroner. Renter vil da påløpe på dette, men det utgjør ufattelig lite...

Mener dette skal være ganske likt for de fleste kredittkortselskap..

Hva mener du med at man har 5 dager på seg over forfall før renten begynner å løpe?

Kredittkort gir x antall dagers rentefri betalingsutsettelse. Man har en forfallsdato, og det som ikke er betalt innen den til løper det renter på med en gang etter forfall.

Har man forfall på 350,- med forfall den 15. og man først betaler 30. så vil det hvertfall i min bank ha løpt renter på de 350,- i perioden 16. - 30. samt at en prurregebyr muligens vil ha blitt belastet.

Så du mener at siden hun betaler den 30, er purregebyret allerede skrevet ut og gjeldende?

Om purregebyret er skrevet ut eller ikke kan ikke jeg svare på, det vil avhenge av hennes bank. Hadde dette vært i "min" bank så hadde purringen vært skrevet ut ja, og purregebyret hadde vært belastet.

Skrevet
Hva mener du med at man har 5 dager på seg over forfall før renten begynner å løpe?

Kredittkort gir x antall dagers rentefri betalingsutsettelse. Man har en forfallsdato, og det som ikke er betalt innen den til løper det renter på med en gang etter forfall.

Har man forfall på 350,- med forfall den 15. og man først betaler 30. så vil det hvertfall i min bank ha løpt renter på de 350,- i perioden 16. - 30. samt at en prurregebyr muligens vil ha blitt belastet.

Der jeg jobbet før hadde de noen dagers buffer i kundens favør, i tilfelle helg, helligdager, kunder som bruker brevgiro etc. Mener på dette var 5 dager.

Derfor; Med forfall 15. begynner renten å påløpe 20.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Der jeg jobbet før hadde de noen dagers buffer i kundens favør, i tilfelle helg, helligdager, kunder som bruker brevgiro etc. Mener på dette var 5 dager.

Derfor; Med forfall 15. begynner renten å påløpe 20.

Er det her snakk om kredittkort, eller vanlige regninger?

Skrevet

Ok. Da er det ulik praksis i bankene.

Her begynner renten å løpe dagen etter forfall. Hvis forfallsdato faller på en helg/helligdag så er reell forfallsdato førstkommende virkedag, og først dagen etter det igjen begynner renten å løpe hos oss. Det vil si at i enkelte tilfeller så får man et par dager, men kun i de tilfeller hvor forfallsdato ikke er en bankdag, og utsettelsen er som sagt kun til første virkedag.

Konklusjonen blir vel dermed at vi ikke kan gi noe fasitsvar til TS sitt spørsmål, da det hele vil avhenge av hvilken bank hun benytter.

Skrevet (endret)
Dessverre er det slik at systemene som styrer dette er maskinelle, altså tar de ikke hensyn til betalingshistorikk osv. Normalt skal du vel få en purring som en påminnelse før de begynner med mer drastiske tiltak. Dersom det er to uker siden den opprinnelige fakturaen hadde forfall og du ikke har mottatt purring skal det nok gå bra. Betalingsanmerkning kan jeg så og si garantere det at du ikke får...

Det er faktisk litt feil ift det telecomselskapet jeg jobber i. Her er nemlig alle kunder delt inn i ulike betalingsprofiler, som oppgraderes eller nedgraderes alt ettersom hva slags betalingshistorikk man har. Dette går dog maskinelt og automatisk, men kan også justeres fra fakturaavdelingen.

I selskapet jeg jobber i får alle uansett profilklasse betalingsvarsel etter 14 dager, dog det skjer ikke noe mer enn det.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet
Konklusjonen blir vel dermed at vi ikke kan gi noe fasitsvar til TS sitt spørsmål, da det hele vil avhenge av hvilken bank hun benytter.

En helt riktig og god konklusjon ;)

Noen krise er det uansett ikke for TS!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...