Gjest Gjest Skrevet 28. november 2009 #1 Skrevet 28. november 2009 Hei, vet noen av dere om butikkene har lov til å skrive ned sikkerhetskoden på baksiden av visakortet hvis betaling i terminalen ikke går som normalt? Jeg mener jeg har hørt at det ikke er lov, og at den koden er hemmelig, siden det er den som skal til for å handle på nettet osv.. Stemmer dette?
aluminium Skrevet 28. november 2009 #2 Skrevet 28. november 2009 Det eneste de trenger, er egentlig det 16-siffrede nummeret på fremsiden, utløpsdato, navn og signatur fra deg. Dersom du husker de gamle VISA-greiene som der man la kortet under et gjennomslagsark og dro over, så husker du kanskje også at det var det eneste de trengte...
11kr Skrevet 28. november 2009 #3 Skrevet 28. november 2009 I butikken jeg jobber i kreves det for at det skal bli godkjent. Men nå selger jeg mobilabonnementer.
Gjest Gjest_MissCoverdale_* Skrevet 28. november 2009 #4 Skrevet 28. november 2009 Hei, vet noen av dere om butikkene har lov til å skrive ned sikkerhetskoden på baksiden av visakortet hvis betaling i terminalen ikke går som normalt? Jeg mener jeg har hørt at det ikke er lov, og at den koden er hemmelig, siden det er den som skal til for å handle på nettet osv.. Stemmer dette? Hvis du tenker på koden i singatur feltet, så er vi påbudt å skrive den på kvitteringen de gangene terminalen er frakoblet og det må taes via reserveløsning. Uten kortnr og utløpsdato så kan en ikke gjøre en døyt med sikkerhetskoden. Så don't worry:)
Vixenia Skrevet 28. november 2009 #5 Skrevet 28. november 2009 (endret) Hvis det er reserveløsning i butikken jeg jobber,må vi skrive opp de 3 bokstavene+ de 3 tallene som står under kontonummeret. Heter kontrollnummer det. Endret 28. november 2009 av Vixenia
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2009 #6 Skrevet 28. november 2009 Ved reserveløsning skriver man ned KONTROLLnummeret (som er tre tall og tre bokstaver). Unntaket er om kunden ikke har kort med legitimasjon på baksiden (f.eks. kredittkort eller en del kort fra Skandia Banken) må man skrive ned nummeret i signaturfeltet.
LilleThea Skrevet 19. desember 2009 #7 Skrevet 19. desember 2009 De kan skrive ned kontroll nr, men ikke CVV2 koden, det er ikke lov!
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2009 #8 Skrevet 19. desember 2009 De kan skrive ned kontroll nr, men ikke CVV2 koden, det er ikke lov! Du kan bli bedt om å oppgi sikkerhetskoden (CVV2) til kortet, dvs. de tre tallene på baksiden av kortet, enten i eller til høyre for signaturfeltet. Gi forhandleren sikkerhetskoden, men du må aldri oppgi PIN-koden Fra: http://www.visa.no/personer/kortsikkerhet/bruk.jsp
toth Skrevet 19. desember 2009 #9 Skrevet 19. desember 2009 Hei, vet noen av dere om butikkene har lov til å skrive ned sikkerhetskoden på baksiden av visakortet hvis betaling i terminalen ikke går som normalt? Jeg mener jeg har hørt at det ikke er lov, og at den koden er hemmelig, siden det er den som skal til for å handle på nettet osv.. Stemmer dette? Kontrollnummeret, 3 siste nummer på baksiden er nødvendig ja. Det står på kvitteringen at det er dette som skal skrives ned.
Rosalie Skrevet 19. desember 2009 #10 Skrevet 19. desember 2009 Da hadde jeg satt igjen varene der de var og gått. Kortnummer, kontrollnummer (hos meg fire bokstaver og tre tall) samt signatur skal holde i massevis.
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2009 #11 Skrevet 19. desember 2009 CVV2-koden skal aldri oppgis annet enn ved netthandel. Det er dessverre en utbredt misforståelse blandt butikkansatte. For kort uten bilde, som f.eks. Skandiabanken sitt, så er det IKKE CVV2-koden som skal skrives ned, men kontrollkoden fra legitimasjonskortet kunden benytter (annet bankkort med bilde, sertifikat e.l.) Når skal dere neper som jobber i butikk forstå at CVV2-koden ikke er like kontrollkoden?
Gjest Gjest Skrevet 19. desember 2009 #12 Skrevet 19. desember 2009 CVV2-koden skal aldri oppgis annet enn ved netthandel. Det er dessverre en utbredt misforståelse blandt butikkansatte. For kort uten bilde, som f.eks. Skandiabanken sitt, så er det IKKE CVV2-koden som skal skrives ned, men kontrollkoden fra legitimasjonskortet kunden benytter (annet bankkort med bilde, sertifikat e.l.) Når skal dere neper som jobber i butikk forstå at CVV2-koden ikke er like kontrollkoden? Som det er henvist til lengre oppe skriver Visa noe annet på sine nettsider. Mener du Visa tar feil?
Rosalie Skrevet 19. desember 2009 #13 Skrevet 19. desember 2009 Som det er henvist til lengre oppe skriver Visa noe annet på sine nettsider. Mener du Visa tar feil? Nå har personen oversakset det h*n ville sakse, da. Det om CVV2-koden gjelder for nettbutikk eller telefonsalg. Ved salg i butikk har man signatur og legitimasjon, og dermed trenger ikke butikken CVV2-koden. http://www.visa.no/personer/kortsikkerhet/bruk.jsp
Cata Skrevet 19. desember 2009 #14 Skrevet 19. desember 2009 Som det er henvist til lengre oppe skriver Visa noe annet på sine nettsider. Mener du Visa tar feil? Hvor står det? Har nå tatt en kikk på Visa sine sider og det eneste jeg finner er at man ikke må oppgi PIN kode når man handler i butikk. Det er naturligvis forståelig, men det burde da stått en liknende advarsel mot å gi fra seg CVV2 nummeret. Med kortnummer og CVV2 øker sjansen for misbruk på nett betraktelig, vil jeg tro?
Gjest Gjest Skrevet 20. desember 2009 #15 Skrevet 20. desember 2009 jeg har jobbet i butikk og ved reserveløsning er det kontrollnummer som skal skrives ned altså tall og nummer som står under nanvet ditt. cvv2 koden som står i signaturfeltet har du ikke lov til å skrive ned. Den er kun til bruk for å handle på nett, for kunden selv.
Gjest pass på Skrevet 3. januar 2010 #16 Skrevet 3. januar 2010 Hei, vet noen av dere om butikkene har lov til å skrive ned sikkerhetskoden på baksiden av visakortet hvis betaling i terminalen ikke går som normalt? Jeg mener jeg har hørt at det ikke er lov, og at den koden er hemmelig, siden det er den som skal til for å handle på nettet osv.. Stemmer dette? DETTE MÅ DU ALLDRI TILATE, DET ER DET SAMME SOM Å GI PASSORDET TIL "NABOEN" SKJEKK KONTOEN DIN !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå