Gjest Hans_M Skrevet 28. november 2009 #1 Skrevet 28. november 2009 Vet ikke om emnet er postet feil. Hei. Jeg har levert en søknad om byggetilatelse på hytten min til kommunen. Problemet mitt er at hun som tidligere var min samboer, skal behandle saken. Jeg er ikke flink med lovverk og slik, men ser at det i forvaltningsloven står at en er inhabil om man er gift eller har vært gift med en part, men hva med tidligere samboere? Jeg har ingenting i mot min tidl. samboer, men jeg synes ikke det er helt riktig at hun skal behandle saken når ikke tidl. ektefelle kunne ha gjort det. Noen her som vet om reglene som inhabilitet gjelder tidl. samboere også ?
feuerstein Skrevet 28. november 2009 #2 Skrevet 28. november 2009 Jeg er ikke flink med lovverk og slik, men ser at det i forvaltningsloven står at en er inhabil om man er gift eller har vært gift med en part, men hva med tidligere samboere? Tenkte på det samme, loven er kanskje ikke helt tilpasset dagens forhold. Lengre nede i samme kapittel i forvaltningsloven står det jeg tror vil hjelpe deg: "Likeså er han ugild når andre særegne forhold foreligger som er egnet til å svekke tilliten til hans upartiskhet; blant annet skal legges vekt på om avgjørelsen i saken kan innebære særlig fordel, tap eller ulempe for ham selv eller noen som han har nær personlig tilknytning til. Det skal også legges vekt på om ugildhetsinnsigelse er reist av en part." "Nær personlig tilknytning" vil nok kunne omfatte tidligere samboere, uten at jeg har søkt i tidligere avgjørelser på dette. Siste setning tolker jeg dithen at eksen din lettere kan anses som inhabil dersom du gjør oppmerksom på at du mener deres forhold gjør henne inhabil. Jf §8 avgjør normalt saksbehandleren selv om hun er inhabil, men som part i saken kan du kreve at habilitetsspørsmålet avgjøres av sjefen hennes.
Gjest Gjest_Hans_* Skrevet 28. november 2009 #3 Skrevet 28. november 2009 Takk. Da får jeg ta en telefon til kommunen. Jeg vil helst ikke ha henne som saksbehandler, da jeg er redd andre kan reagere på at vi har hatt nær personlig tilknytning.
Gjest Blondie65 Skrevet 28. november 2009 #4 Skrevet 28. november 2009 Takk. Da får jeg ta en telefon til kommunen. Jeg vil helst ikke ha henne som saksbehandler, da jeg er redd andre kan reagere på at vi har hatt nær personlig tilknytning. Jeg kan ikke skjønne at hun vil det heller all den tid hun risikerer at alt som ikke går i din favør kan brukes mot henne med at hun ikke er upartisk. Hadde det vært meg hadde jeg sagt fra meg saken og meldt fra til deg om det uten noen oppfordring fra deg.
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2009 #5 Skrevet 28. november 2009 Vet ikke om emnet er postet feil. Hei. Jeg har levert en søknad om byggetilatelse på hytten min til kommunen. Problemet mitt er at hun som tidligere var min samboer, skal behandle saken. Jeg er ikke flink med lovverk og slik, men ser at det i forvaltningsloven står at en er inhabil om man er gift eller har vært gift med en part, men hva med tidligere samboere? Jeg har ingenting i mot min tidl. samboer, men jeg synes ikke det er helt riktig at hun skal behandle saken når ikke tidl. ektefelle kunne ha gjort det. Noen her som vet om reglene som inhabilitet gjelder tidl. samboere også ? Du kan KREVE at hun ikke behandler saken. Hu er helt klart innhabil. Slikt kan det bli styr av i ettertid,men det skjønner hun nok da hun får saken på bordet. Eks. Hun gir deg avslag, noe du mener er feil. Ny beh. og det viser seg at hun tok "feil" avgjørelse. Du kan tolke at hun hadde intr. av å stikke kjepper i hjulene for deg. Eks. Du får lov å bygge ut, selv om naboer har hatt en del innvendinger. Så får hyttenaboer greie på at du har bodd sammen med henne. Aha....bekjentskaper... men hun sitter vel ikke alene i bygningsrådet?
Gjest Hans_M Skrevet 29. november 2009 #6 Skrevet 29. november 2009 Hun er slik jeg har forstått det leder av utvalget, og jeg vil tro hun har endel å si da. ja, jeg er mest redd for hva andre skal tro, for jeg vil gjerne ha søknaden rettferdig behandlet, da jeg selv irriterer meg grenseløst over de som får innvilgelse pga. vennskap/slektskap. Vi er i en liten kommune, men det må finnes andre enn akkurat henne.
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2009 #7 Skrevet 29. november 2009 Jeg synes opplysningene i tråden fremstår som litt surrete. Er hun saksbehandler eller politiker? I de første innleggene dine fremstilles hun som saksbehandler, mens det siste innlegget kan tyde på at hun er politiker.
Gjest Gjest_Hans_* Skrevet 29. november 2009 #8 Skrevet 29. november 2009 Jeg synes opplysningene i tråden fremstår som litt surrete. Er hun saksbehandler eller politiker? I de første innleggene dine fremstilles hun som saksbehandler, mens det siste innlegget kan tyde på at hun er politiker. Jeg har fått henne oppgitt som min saksbehandler i forbindelse med denne søknaden, men slik jeg forstod det, så var hun leder i et utvalg som skulle behandle saken min. Jeg er litt usikker, ringer uansett kommunen på mandag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå