Gjest Gjest_eva_* Skrevet 28. november 2009 #1 Skrevet 28. november 2009 Flyttet inn for noen år siden i april-mnd. Har nå fått brev fra huseieren om at han vil øke husleia i takt med konsumprisindeksen fra 1. januar. Dette hørtes litt rart ut. Skal man ikke øke husleie et år av gangen og fra datoen man flyttet inn? Eller tar jeg helt feil? Kan han be om økt leie fra januar eller april?
Rosalie Skrevet 28. november 2009 #2 Skrevet 28. november 2009 Det skal gå minimum ett år mellom oppjusteringer, så sånn sett kan han øke fra 1. januar. Det skal være minimum en måneds varsel på økning i husleia. Jeg anbefaler deg å sette deg inn i Husleieloven.
Lilly_A Skrevet 28. november 2009 #3 Skrevet 28. november 2009 Hei! Dette skal vel stå forklart i leiekontrakten dere bruker, dersom dere har en slik? Når jeg leide ut benyttet jeg en kontrakt hvor det sto: "Husleien kan reguleres 1 gang i året, i takt med konsumprisindeksen. Første gang ett år (-1-) etter avtaleinngåelsen, og den nye leiesummen gjelder da fra første innbetaling etter denne datoen. Leiejusteringen tar utgangspunkt i indeksen for den første hele måneden, da leieforholdet begynte. Leietager har krav på minimum en (-1-) måneds varsel før leieøkning. "
Rosalie Skrevet 28. november 2009 #4 Skrevet 28. november 2009 Det trenger ikke å stå i kontrakten så lenge det er regulert i loven. Ingen av mine husleiekontrakter da jeg var leietaker hadde noe om dette i seg.
Sissan Skrevet 28. november 2009 #5 Skrevet 28. november 2009 Som de andre her sier - å regulere i takt med konsumprisindeksen - betyr ikke at den reguleres fra måned til måned, men årlig. Du får altså fast ny husleie fra 1. januar, som er et par prosent over det du har hatt så langt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå