Gå til innhold

Noen som har greie på uføreforsikring?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Gjesten_*
Skrevet

Jeg vet jeg må snakke med forsikringsselskapet om dette, men lurte på om jeg kunne få høre andres erfaringer først.

Jeg søkte uføreforsikring for et par år siden. Jeg har slitt med ettervirkningene av en litt røff oppvekst, og gått flere år hos psykiater for behandling. Hun ga meg diagnosen mild depresjon og sosial angst. På bakgrunn av dette fikk jeg avslag på søknad om uføreforsikring. Jeg har aldri hatt noen andre sykdommer. Lidelsene har heller ikke ført til fravær i jobb eller studier. Jeg var student på den tida jeg søkte, og fikk beskjed om å søke på nytt etter et to år i fulltidsjobb. (Har studert fram til for et år siden, og har ellers bare hatt sommerjobber).

Jeg har nå jobbet ett år, og har lyst til å søke igjen. Er det mulig å få en forsikring der selskapet reserverer seg mot uførhet som følge av psykiske lidelser? Er forsikring med sånne reservasjoner dyrere enn andre? Skrekken er jo at jeg skal bli varig arbeidsufør grunnet kroppslige sykdommer - og kun få utbetalt minstesatser fordi jeg gikk noen år hos psykiater...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ganske sikker på at det går an å få uføreforsikring som gjelder for andre ting enn det som er relatert til tidligere sykdomshistorie. Men vet ikke mer enn det :) Forsikringsselskapene er imidlertid gode på å dra "relatert"-begrepet ganske langt. Jeg vet om en som ikke fikk uføreforsikring fordi moren hans hadde dødd av en ikkearvelig sykdom og faren hadde hatt hjerteproblemer, selv var han helt frisk.

Skrevet

Det er kommet nytt lovverk som gjør at forsikringsselskapene ikke like lett kan gi avslag til folk, og de skal i såfall begrunne det godt. Prøv igjen! Og klag på vedtaket om du får avslag igjen.

Skrevet
Jeg har nå jobbet ett år, og har lyst til å søke igjen. Er det mulig å få en forsikring der selskapet reserverer seg mot uførhet som følge av psykiske lidelser? Er forsikring med sånne reservasjoner dyrere enn andre? Skrekken er jo at jeg skal bli varig arbeidsufør grunnet kroppslige sykdommer - og kun få utbetalt minstesatser fordi jeg gikk noen år hos psykiater...

Jeg vil ikke utrope meg til ekspert, men jeg mener også det skal gå an å få uføreforsikring med reservasjoner. Mener det sto noen klausuler om det da jeg tegnet forsikring for mange år siden (i Gjensidige). Men man må være forberedt på at de undersøker ekstra nøye når man har noen "skavanker". Selv hadde jeg en gammel kneskade som jeg var forberedt på kunne gi problemer, men jeg tror de betraktet den som "foreldet" for jeg fikk tegne forsikring uten de helt store problemene. Tror forsikringsselskapet innhentet informasjon fra legen min og det var det.

For øvrig synes jeg du er fornuftig som tenker på en slik forsikring ;) . Ulykkesforsikring og livsforsikring tenker jo de fleste på, men faren for at man skal bli ufør pga. sykdom som ikke skyldes ulykke er vel så stor.

Skrevet

Klag på vedtaket, forsikringsselskaper er raske til å gi avslag hvis man har vært syk, men også raske til å endre det hvis kunden klager. Du skal få uføreforsikring der de reserverer seg mot uførhet pga psykiske lidelser. Det betyr at blir du ufør pga psykisk lidelse vil du ikke få ekstra penger, blir du ufør pga noe annet vil du få det.

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Heisann

Jeg vet ikke hvor relevant dette er for deg, men en bekjent av meg fikk både uføre- og livsforsikring (klarer ikke å huske hvor da) ettersom h*n har medlemskap i Lo El & It. De har visst en avtale som går ut på at forsikringsselskapet ikke skal kunne sjekke helsetilstanden på forhånd. Jeg vet ikke om denne bekjente av meg har noen spesielle avtaler, men det er iaff Lo som er grunnen til at h*n fikk forsikring, for h*n er blant dem ingen vil forsikre...

Men jeg prøvde meg også på å søke for noen måneder siden, men det sto allerede i papirene jeg skulle fylle ut ang helsetilstanden at endel tilstander ville gi avslag... og jeg oppfylte flere av de, for å si det sånn.

Er nesten som om de som har reell grunn til å frykte å bli ufør ikke skal få noen forsikring.

Skrevet
Jeg vet jeg må snakke med forsikringsselskapet om dette, men lurte på om jeg kunne få høre andres erfaringer først.

Jeg søkte uføreforsikring for et par år siden. Jeg har slitt med ettervirkningene av en litt røff oppvekst, og gått flere år hos psykiater for behandling. Hun ga meg diagnosen mild depresjon og sosial angst. På bakgrunn av dette fikk jeg avslag på søknad om uføreforsikring. Jeg har aldri hatt noen andre sykdommer. Lidelsene har heller ikke ført til fravær i jobb eller studier. Jeg var student på den tida jeg søkte, og fikk beskjed om å søke på nytt etter et to år i fulltidsjobb. (Har studert fram til for et år siden, og har ellers bare hatt sommerjobber).

Du må nok ha vert frisk av depresjoner i lang tid,før de legger det vekk. legeattest skal ikke gå lengre tilbake enn ti år. Du kan nok få forsikring,men da tror jeg uten å væåre siker at depresjoner ike gjelder.

Forsikringer er for friske folk, med feilfrie gener. et er min erfaring.

Jeg får ikke kreftforsikring pga min søster har hatt brystkreft. Hn er den enste i en hel fam med kreft,så derfor straffer de meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...