Gå til innhold

Jeg har mistet valgkortet mitt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller rettere sagt, min sambo har rotet det bort :-? . Men anyway, kan jeg stemme uten dette, eller må jeg bestille et nytt? :lol:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trodde ikke du trengte valgkort med de nye valgreglene - bare ID med bilde? Trenger det i hvert fall ikke her jeg bor. Men kanskje det varierer fra sted til sted...

Skrevet

Trenger ikke valgkortet her jeg bor heller. Trodde det var for forhåndstemming jeg.....

Skrevet

Valgkortet er for forhåndsstemming. Men de fleste kommuner kan søke deg opp i mantallet via internett og skrive ut valgkort, tipper de får til det i kommunen din også.

Skrevet

Å så bra da. Da slipper jeg å spørre etter et nytt. Takk jenter :blunke:

Skrevet

Her i Trondheim står det plakater som bl.a. opplyser om hvor man kan forhåndsstemme. Der står det også "Du får ikke tilsendt valgkort", så her trenger man det i hvert fall ikke...

Skrevet

Ok, da er saken klar - jeg kaster en l"iten" bekymring i søppelkassa :blunke:

Gjest Zalomine
Skrevet

På mitt sto det at jeg MÅTTE ha det ved forhåndsstemming, men at jeg ikke trengte det på valgdagen. Så siden jeg slett ikke aner hvor det har blitt av (det er antakelig på sambos pult en plass, trur jeg...) så blir det stemming på valgdagen hos oss. Ve, vi bør finne det igjen uansett, for der står det hvilken skole, adressa og sånn, det er i skal stemme på valgdagen, og helt ærlig, jeg aner ikke jeg hvor den er vel. Vi har aldri stemt i Bergen før (ifølge folkeregisteret flytta vi jo hit for ett år siden) og barneskolene i området har jeg faktsik ikke lokalisert enda...

Uansett, du får nok stemme på valgdagen uten kortet, gitt at du bare finner frem :)

Skrevet

Det var godt vi ikke trengte det, for det har jeg og rotet vekk.

Gjest Trulselinemor
Skrevet

Tror ikke at vi trenger det, men det varierer i fra plass til plass.

Gjest Zalomine
Skrevet

Sambo fant igjen våre, slik at vi fikk bekreftet at det var på den skolen vi fant da vi gikk tur i går. Ja, vi tippa det var der, men greit å være sikker, liksom.... :)

Skrevet

Jeg skal stemme for sjette gang og har aldri trengt det før....

Skrevet

........og nå fikk jeg plutselig for meg at jeg ville forhåndsstemme..... :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Dere trenger ikke valgkortet, men det letter utrolig på arbeidet til dem som skal krysse av, så please, ta det med hvis du vet hvor du har det!

(Og reglene varierer ikke fra sted til sted- de er de samme over hele landet!)

Hilsen en som sitter i stemmestyret på et av stemmestedene i Bergen

Skrevet
Og reglene varierer  ikke fra sted til sted- de er de samme over hele landet!

Hvorfor står det da på oppslagene her i byen at man ikke får tilsendt valgkort? Må man gå et eller annet sted for å hente det da, for å lette arbeidet til de som skal ta i mot stemmen? Det virker i hvert fall som om praksis er ulik rundt omkring, selv om reglene er de samme.

Skrevet
Og reglene varierer  ikke fra sted til sted- de er de samme over hele landet!

Hvorfor står det da på oppslagene her i byen at man ikke får tilsendt valgkort? Må man gå et eller annet sted for å hente det da, for å lette arbeidet til de som skal ta i mot stemmen? Det virker i hvert fall som om praksis er ulik rundt omkring, selv om reglene er de samme.

Skrevet

Du må ha valgkort dersom du skal forhåndsstemme. MEN det er frivillig for kommunene om de sender ut valgkortet på forhånd eller ikke. I vår kommune sender de ikke ut valgkort men de skriver det ut fra pc.

Dette gjelder KUN ved forhåndsstemming!

Ved vanlig stemming (på valgdagen) trenger du ikke valgkortet.

...kunnskapsrik i dag...

Gjest sunshine-t
Skrevet

jeg vet ikke om jeg trenger det her jeg bor engang.. fikk noe kort i posten til valget i fjor,men... i år vet jeg ikke.

det eneste jeg har fått med meg av politiken er Martin`s høyre hook :ler:

Skrevet

Trondheim har ikke sendt ut valgkort, og du må ikke hente dem noe sted. Så det er bare å stemme i vei. Så det på lokal nyhetene i går.

Skrevet

Trondheim har ikke sendt ut valgkort, og du må ikke hente dem noe sted. Så det er bare å stemme i vei. Så det på lokal nyhetene i går.

Jepp. Innlegget mitt var i grunnen ment som en kommentar til h*n som sa det var like regler over hele landet, og at man MÅTTE ha med valgkort når man forhåndsstemmer!

Forøvrig kunne jeg godt tenke meg å få valgkort - for jeg har ikke stemt i Trondheim før - og på oppslagene står det at man skal stemme "der man stemte sist" :roll:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...