Gjest hannhundeier Skrevet 27. november 2009 #1 Skrevet 27. november 2009 Hei! Jeg har en renraset hannhund på rundt 1,5 år. Han er perfekt på alle måter. Både utseendemessig og personlighet. Han er frisk og positiv, aldri vært noe problemer med han. Jeg har ikke fått trent han til utstilling enda, men han skal stilles ut. Han har bra stamtavle og foreldre og søsken har gjort det bra i utstilling. Spørsmålet mitt er om han er "godkjent" til avl? Vet at han selvfølgelig kan parre seg, men ja...
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 27. november 2009 #2 Skrevet 27. november 2009 Hei! Jeg har en renraset hannhund på rundt 1,5 år. Han er perfekt på alle måter. Både utseendemessig og personlighet. Han er frisk og positiv, aldri vært noe problemer med han. Jeg har ikke fått trent han til utstilling enda, men han skal stilles ut. Han har bra stamtavle og foreldre og søsken har gjort det bra i utstilling. Spørsmålet mitt er om han er "godkjent" til avl? Vet at han selvfølgelig kan parre seg, men ja... For å vite om han er "godkjent" for avl, må du sjekke med raseklubben hva slags krav som stilles til testing av sykdommer (og resultat av disse testene), resultater på utstilling og evt. resultater av evt prøver i f.eks gjeting (for eksempel for border collie) eller jakt. Som regel ligger det noen sykdommer i rasen som man må sjekke for, for eksempel HD hos en del av retrieverne og patella luxasjon hos en del andre. Når det gjelder utstillingsresultater er det ofte et minimumskrav med rød skløyfe i åpen klasse på utstilling på en del raser,så det er ikke nødvendig med et voldsomt bra resultat der. Men alt dette varierer etter rase... Hva slags rase har du? Husk at når du skal bestemme om du vil at hannhunden din skal brukes til avl på du se på den med litt ærlige øyne, den vil selvfølgelig alltid være perfekt for deg, men har den noe å tilføre rasen, eller har den småfeil som egentlig er greit å ikke føre videre...
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 27. november 2009 #3 Skrevet 27. november 2009 Og husk at det er lurt at hunden vokser seg ordentlig til før man bruker den i avl, slik at evt sykdommer eller "feil" har kommet fram... Mener at NKK har regler for hvor tidlig hannhunder kan pares(2 år eller noe sånt), men finner det ikke nå...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå