bergans Skrevet 25. november 2009 #1 Del Skrevet 25. november 2009 Til sammenligning så har godeste Bush jr har en IQ på godt over 120. Og der kan man trygt si at heisen ikke går helt opp..... Hans speechwriter (godt norsk ord taes i mot med takk) David Frum uttalte i et senere intervju at vedkommende president ble oppfattet som "glib, incurious and as a result of this ill-informed" (New Scientist, 31 okt 2009). IQ sammenlignes ofte med høyden på en basketballspiller; det gir deg muligheten til å nå nettet, men sier ingentin om du er en god spiller og kan utnytte fordelene. IQ er bare et mål, og sier null om hvordan man tenker og samhandler. Det må jo være forferdelig eksluderende å basere sin eksistens på et kunstig tall. Jeg tar det heller som en gedigen varsellampe at folk presenterer og baserer seg selv ut i fra deres IQ. Like mye som en imponerende CV akademisk sett fint kan skjule en enorm oppblåst amøbe av et menneske. De mest interessante for meg er de som er nysjerrige på livet, som utfolder seg like mye i fjell og skog som på lab`en, som nyter god mat og en heftig diskusjon om oss som led under Portveien 2-regimet, og som digger alt fra Tommy&Tigern til Dickens og Hamsun Som noen andre så godt sa; tenk mindre og lev mer! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Harlekin Skrevet 25. november 2009 #2 Del Skrevet 25. november 2009 Til sammenligning så har godeste Bush jr har en IQ på godt over 120. Nei gi deg, er det sant? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 25. november 2009 #3 Del Skrevet 25. november 2009 Gud hjelpe meg så mye nedlatendhet det var i denne tråden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 25. november 2009 #4 Del Skrevet 25. november 2009 Har ts svart på et eneste innlegg her? :klø: Helt ærlig ser jeg ingen grunn til at trådstarter skal svare her. Det meste er jo smalltalk, bare at emnet er intelligens og kjedsomhet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Cipheria Skrevet 25. november 2009 #5 Del Skrevet 25. november 2009 Til sammenligning så har godeste Bush jr har en IQ på godt over 120. Å? Eg har lest at den var på 88. Men det er vel ein 4 år sidan eller så. Synes du at vi er slemme med trådstarter? Jeg må innrømme at jeg prøver å trekke henne ned i den gjørma der folk flest ruller seg. Ein del skriver jo at TS er dum. Det syns eg er unødvendig, uansett kor ueinige ein er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2009 #6 Del Skrevet 25. november 2009 Å? Eg har lest at den var på 88. Men det er vel ein 4 år sidan eller så. Ein del skriver jo at TS er dum. Det syns eg er unødvendig, uansett kor ueinige ein er. Kanskje de politiske rådgiverne hans fant ut det ikke ville se så bra ut med bare en skåre på 88 sånn at de ordnet en ny test til ham . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bergans Skrevet 25. november 2009 Forfatter #7 Del Skrevet 25. november 2009 (endret) Å? Eg har lest at den var på 88. Men det er vel ein 4 år sidan eller så. Ein del skriver jo at TS er dum. Det syns eg er unødvendig, uansett kor ueinige ein er. Bush jr er uteksaminert fra både Yale og Harvard, og har fra sistnevnte en MBA. Selv om de pill råtne systemene ved USAs prestisjeuniversiteter gjør at opptak blir poc med en gang en slektning har vært kongelig/presidentmateriale, så må han ha taklet gangetabellen mm. At han ligger litt over Forrest Gump er vel derfor rimelig å anta. Har nevnt kilde til utsagnene mine i forrige innlegg. Men, Bush brukte ikke et IQ-poeng fornuftig som president, selv om han kanskje har mer enn nok av dem. Slik sett så tror jeg hele verden hadde foretrukket mr Gump. La oss håpe Obama har lavere IQ, mer hjerte og hjerne, og evne til å samhandle med noe annet enn primater. Beklager for OT. Endret 25. november 2009 av bergans Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 25. november 2009 #8 Del Skrevet 25. november 2009 Jeg tror neppe du har dette syndromet Ts, men det er veldig utbredt blant superintelligente menn. Link til artikkel om Aspbergers syndrom. http://www.telegraph.co.uk/health/3354140/...s-syndrome.html Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_gjest Skrevet 26. november 2009 #9 Del Skrevet 26. november 2009 "These superior children are not unfriendly or ungregarious by nature. Typically they strive to play with others but their efforts are defeated by the difficulties of the case... Other children do not share their interests, their vocabulary, or their desire to organize activities. They try to reform their contemporaries but finally give up the struggle and play alone, since older children regard them as "babies," and adults seldom play during hours when children are awake. As a result, forms of solitary play develop, and these, becoming fixed as habits, may explain the fact that many highly intellectual adults are shy, ungregarious, and unmindful of human relationships, or even misanthropic and uncomfortable in ordinary social intercourse [3, p. 262]." The Outsiders Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Satyr Skrevet 26. november 2009 #10 Del Skrevet 26. november 2009 "These superior children are not unfriendly or ungregarious by nature. Typically they strive to play with others but their efforts are defeated by the difficulties of the case... Other children do not share their interests, their vocabulary, or their desire to organize activities. ... Min vurdering er at dette er barn som har tilleggsproblemer av spesifikk sosial art. Forskningen viser faktisk ganske systematisk det motsatte av det som er grunnlagstesen i ditt innlegg: smarte barn klarer seg BEDRE sosialt enn mindre smarte barn. Smarte barn klarer ofte å tilpasse seg smidig til andre. Satyr Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2009 #11 Del Skrevet 26. november 2009 Min vurdering er at dette er barn som har tilleggsproblemer av spesifikk sosial art. Forskningen viser faktisk ganske systematisk det motsatte av det som er grunnlagstesen i ditt innlegg: smarte barn klarer seg BEDRE sosialt enn mindre smarte barn. Smarte barn klarer ofte å tilpasse seg smidig til andre. Satyr Dette tror jeg er helt riktig, men oversees av mange som har slitt og finner ut at de har en svaert hoy IQ. Det jeg har stoere tro paa er at visse former for svaert hoy intelligens kan ha en sterk korrelasjon, men ikke noedvendig sammenheng med en ganske skjevt utviklet hjerne som igjen ofte kan innebaer svakt utviklede sosial sentre i hjernen fra fodselen. Det er et faktum at for eksempel folk med aspberger og autisme svaert ofte har langt bedre intelektuelle evner av matematisk logisk og noen ganger visuell karakter selv om dette ikke ma vaere tilfelle og det er langt mellom savantene. Hvis du tar deg en tur pa matematisk institutt paa blindern saa vil du finne en helt uproporsjonal anndel mennesker (menn i realiteten) som har ekstremt darlige sosiale evner. Det er et faktum og du vil se det samme ved de aller fleste matematiske institutter over hele verden og jeg er sikker pa at det hovedsaklig er genetisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bergans Skrevet 26. november 2009 Forfatter #12 Del Skrevet 26. november 2009 Nei, jeg tror ikke at matematikkstudenter og fysikkentusiaster har genetiske trekk som tilsier at de ikke kan takle samlivskriser og fungere som rådgivere. Min far er professor og fellow ved et av de mest presitsjetunge universitetene i verden, og har så absolutt sære trekk som er stereotypiske de luxe. Min bror er også svært dyktig innen samme felt som ham, men han er en kjernekar og er helt suveren på samhandling og sosialt sett. På den andre siden så har jeg og min familie måtte utstå mang en konferanse og middagsselskaper hvor min fars kolleger har vært tørrere enn mariekjeks og sahara til sammen. Det blir den evige debatten om nature vs nurture, hvor innsatsen/påvirkningen til både far, mor og evt søsken spiller stor rolle. Men jeg skal ikke utelukke at visse fagfelt former studentene, og samtidig at mat/fys/stat tiltrekker en gruppe mennesker, på lik linje med sosiologi og sos.ant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2009 #13 Del Skrevet 26. november 2009 Hmmmm. det var da veldig så mange det plutselig var her inne med solid høy IQ da? Ikke for å vær slem, men jeg har liksom ikke noe inntrykk av at det er tilfelle når jeg leser rundt om kring i trådene her? Og som sikkert er nevnt tidligere... Høy IQ har liten interesse hvis man ikke innehar sosial intelligens i tillegg. Det kan virke som TS ikke når helt opp her etter det h*n skriver å dømme. Men hva vet jeg...kan ikke påberope meg mer enn høyst normal intelligens...som dessuten ikke er målt en gang! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Satyr Skrevet 27. november 2009 #14 Del Skrevet 27. november 2009 Dette tror jeg er helt riktig, men oversees av mange som har slitt og finner ut at de har en svaert hoy IQ. Det jeg har stoere tro paa er at visse former for svaert hoy intelligens kan ha en sterk korrelasjon, men ikke noedvendig sammenheng med en ganske skjevt utviklet hjerne som igjen ofte kan innebaer svakt utviklede sosial sentre i hjernen fra fodselen. Det er et faktum at for eksempel folk med aspberger og autisme svaert ofte har langt bedre intelektuelle evner av matematisk logisk og noen ganger visuell karakter selv om dette ikke ma vaere tilfelle og det er langt mellom savantene. Hvis du tar deg en tur pa matematisk institutt paa blindern saa vil du finne en helt uproporsjonal anndel mennesker (menn i realiteten) som har ekstremt darlige sosiale evner. Det er et faktum og du vil se det samme ved de aller fleste matematiske institutter over hele verden og jeg er sikker pa at det hovedsaklig er genetisk. Ja, her oppsummerer du fint det som også er mine egne synspunkter, men med visse nyanseforskjeller. Det er en forunderlig overlapping mellom ekstreme matematiske/visuospatiale ferdigheter og sosiale defekter. Men dette dreier seg som svært få individer. Når vi snakker som aspergers og høytfungerende autisme, vil de fleste ikke ha spesielt høy IQ. Aspergerne er så vidt jeg vet da heller ikke tilhørende denne kategorien, for de har ofte en overdreven verbalitet og sviktende matematiske og visuospatiale ferdigheter, mens for autistene er det motsatt; der svikter språket. Det vi snakker om er jo også et kontinuum, dine genetiske varianter har vel noen autistiske trekk, men ikke en full utviklingsforstyrrelse. S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellatrix Skrevet 27. november 2009 #15 Del Skrevet 27. november 2009 Aspergerne er så vidt jeg vet da heller ikke tilhørende denne kategorien, for de har ofte en overdreven verbalitet og sviktende matematiske og visuospatiale ferdigheter, mens for autistene er det motsatt; der svikter språket. Jeg tror du bør lese leksa di om igjen. Aspergere har ikke overdreven verbalitet. De kan prate masse om sitt interessefelt, men har generelt lite ønske om å prate. Matematiske ferdigheter er bedre enn språklige. http://www.tu.no/jobb/article57772.ece http://www.vfb.no/xp/pub/venstre/rod/tema/asberger/240001 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2009 #16 Del Skrevet 27. november 2009 Jeg tror du bør lese leksa di om igjen. Aspergere har ikke overdreven verbalitet. De kan prate masse om sitt interessefelt, men har generelt lite ønske om å prate. Matematiske ferdigheter er bedre enn språklige. http://www.tu.no/jobb/article57772.ece http://www.vfb.no/xp/pub/venstre/rod/tema/asberger/240001 Mennesker med Asbergers syndrom er like forskjellige som du og jeg. Det er like umulig å sette dem i bås som alle oss andre, med unntak av at de mangler ferdigheter til å tolke sosiale koder i ulik grad. De er som regel ikke mer intelligente enn andre, heller ikke på det feltet de har sin hovedinteresse, men de kan likevel mye om det fordi de får "oppheng" hilsen en som jobber med det til daglig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2009 #17 Del Skrevet 27. november 2009 Jeg tror du bør lese leksa di om igjen. Aspergere har ikke overdreven verbalitet. Jo, mange aspergere kan skåre veldig høyt på verbalitet, det vil si på kunnskap om språket. Man kjenner ofte igjen barn med Asperger på at de har et godt utviklet og velsevåksent språk, og kan skåre høyt på flere språklige elementer på WISC feks. Ved asperger er det den kommunikative benyttelsen av språket som svikter, men det innholdsmessige har mange av dem sterkere kunnskap om enn andre. Men jeg skjønne ikke hvorfor vi snakker om asperger i denne tråden likeve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bellatrix Skrevet 27. november 2009 #18 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) Jo, mange aspergere kan skåre veldig høyt på verbalitet, det vil si på kunnskap om språket. Man kjenner ofte igjen barn med Asperger på at de har et godt utviklet og velsevåksent språk, og kan skåre høyt på flere språklige elementer på WISC feks. Ved asperger er det den kommunikative benyttelsen av språket som svikter, men det innholdsmessige har mange av dem sterkere kunnskap om enn andre. Men jeg skjønne ikke hvorfor vi snakker om asperger i denne tråden likeve. Ja, de kan ha mye kunneksap om språk. Men at de har en overdreven verbalitet og sviktende matematiske og visuospatiale ferdigheter vet jeg ikke helt om stemmer. Selvsagt er apergere forskjellige, men jeg har ikke inntrykk av at bskrivelsen til Satyr stemmer. Jeg har flere familiemedlemmer med AS og har lest mye om emnet. Jeg er forøvrig enig i at asperger ikke er et tema i tråden. Endret 27. november 2009 av Bellatrix Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Satyr Skrevet 27. november 2009 #19 Del Skrevet 27. november 2009 Jeg tror du bør lese leksa di om igjen. Aspergere har ikke overdreven verbalitet. De kan prate masse om sitt interessefelt, men har generelt lite ønske om å prate. Matematiske ferdigheter er bedre enn språklige. http://www.tu.no/jobb/article57772.ece http://www.vfb.no/xp/pub/venstre/rod/tema/asberger/240001 Det som står der representerer ikke kunnskapskonsensus på dette feltet. Prøv å undersøke mer om distinksjonen mellom Aspergers og høytfungerende autisme, så ser du hva jeg mener. I det du linket til så er dette sauset sammen. S Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Satyr Skrevet 27. november 2009 #20 Del Skrevet 27. november 2009 (endret) Ja, de kan ha mye kunneksap om språk. Men at de har en overdreven verbalitet og sviktende matematiske og visuospatiale ferdigheter vet jeg ikke helt om stemmer. Selvsagt er apergere forskjellige, men jeg har ikke inntrykk av at bskrivelsen til Satyr stemmer. Jeg har flere familiemedlemmer med AS og har lest mye om emnet. Jeg er forøvrig enig i at asperger ikke er et tema i tråden. Hei igjen, hovedpoenget mitt er at Asperger skiller seg fra høytfungerende autisme, spesielt på dette med språkfunksjoner. Dette er bortimot definitorisk i litteraturen, og av betydning for debatten om det finnes "autistiske trekke" blant "ekstremt intelligente". Mitt poeng er at Aspergerne ikke tilhører den gruppen vi her snakker om, for de har ikke den typen ekstreme visuospatiale/matematiske/mønstergjenkjenningsevner som de geniale individene vi her snakker om, har. S Endret 27. november 2009 av Satyr Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå