Nusse Skrevet 23. august 2003 #1 Del Skrevet 23. august 2003 Hvor gamle synes dere barna må være før de får lov til å være på nettet uten tilsyn fra voksne? Jeg har ikke tro på disse filterene som finnes er særlig effektive? Noen som har erfaring med det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
asterix Skrevet 23. august 2003 #2 Del Skrevet 23. august 2003 Filtre har ingen hensikt. Barna må læres opp til å ha en bevisst holdning til verden (som også internett er en del av) helt fra de er små. Våre to eldste på 12 og 9 har fått være på internett uten spesielt tilsyn en god stund nå(eldstemann i flere år) fordi jeg vet at jeg kan stole på dem og vet også at de kommer til meg for å si fra dersom de skulle komme over noe "rart" på nettet. De er også fullstendig klare over at fullt navn, adresse, tlfnr etc oppgir man ikke til noen på nettet f.eks og de vet også hvorfor. Hos oss er internett kun en liten del av barnas databruk og et hjelpemiddel til det andre. De bruker pc til å skrive historier som de søker bakgrunnsinnformasjon til på nettet, lager presentasjoner om ulike tema, lager internettsider som inkluderer stoff fra nettet, og relevante linker til det tema siden har osv. Internett må sees som det det er en stor kilde til informasjon, men man må lære seg å være kritisk til informasjonen fordi det også er mye tull, usannheter og til og med knallhard propaganda der ute. I tillegg bruker de nettet til kontakt med andre og underholdning. Det viktige synes jeg når det gjelder barns bruk av internett er det samme som ellers i barneoppdragelsen, nemlig at en alltid prater mye med barna sine slik at en hele tiden vet hva de opplever og hva de tenker på. En må kjenne sine egne barn rett og slett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Lavendel* Skrevet 23. august 2003 #3 Del Skrevet 23. august 2003 Har ikke noe erfaring med det, men ettersom jeg vet hva man kan finne "der ute", ville jeg nok kikket over skulderen deres ganske lenge....(12 - 15 år alt ettersom hvordan barna er). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå