Gå til innhold

Søke om skatteklasse 2

Anbefalte innlegg

Gjest Skattekatt
Skrevet

Hvis man gifter seg i løpet av inntektsåret 2009, kan man da søke om å bli lignet i skatteklasse 2 for inntektsåret? Jeg har lest at hvis man gifter seg etter 31.10 året før inntektsåret så må man som regel sende inn krav, siden skattetetaten ikke får med seg dette. Så spørsmålet mitt er vel egentlig;må man være gift før inntektsåret starter for å få skatteklasse 2 eller kan man få det hvis man inngår ekteskap i inntektsåret også?

Vi har bodd sammen 5 år, har 2 barn sammen og i 2009 har jeg vært fulltidsstudent slik at inntekten min er laaaangt under frikortgrensen.

Videoannonse
Annonse
Gjest Lotten i.i
Skrevet

Dere kan få skatteklasse 2 så lenge ekteskapet er inngått i løpet av 2009, men som du selv skriver må dere be om dette selv i selvangivelsen siden ekteskapet er inngått etter 31.10.08.

Klasse 2 gis for hele året, selvom dere ikke har vært gift hele inntektsåret.

Gjest Gjest orkide
Skrevet

Men hvordan er det andre veien da?

Jeg liknes nå i skatteklasse 2, men skal gifte meg med min kjære i juni neste år. Bør jeg allerede nå melde fra om at jeg skal liknes i klasse 1 neste år, eller blir det først fra datoen vi gifter oss. Evt ikke før i 2011? (Er enslig forsørger nå, derfor jeg liknes i klasse 2)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...