Gjest mammi Skrevet 27. november 2009 #1 Skrevet 27. november 2009 Følgende spørsmål: Jeg har et barn fra før, faren bor et stykke unna. Nå er jeg gift med en ny mann og vi har et felles barn. Når vårt felles barn er sykt, deler vi opp hvem som er hjemmet med det. Men: når mitt barn er sykt, har han da rett til sykedager han også? Eller er det bare biologiske faren som kan få de? Han stiller nemlig aldri opp... Synes det er urettferdig at jeg må være så mye borte fra jobben: alle dagene med det store barnet og halvparten med den lille også. Synes at menn dessverre fortsatt stiller opp altfor lite med dette. Ser det rundt meg. Og her også. Mannen mener ofte at hans jobb er viktigere.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2009 #2 Skrevet 27. november 2009 Følgende spørsmål: Jeg har et barn fra før, faren bor et stykke unna. Nå er jeg gift med en ny mann og vi har et felles barn. Når vårt felles barn er sykt, deler vi opp hvem som er hjemmet med det. Men: når mitt barn er sykt, har han da rett til sykedager han også? Eller er det bare biologiske faren som kan få de? Han stiller nemlig aldri opp... Synes det er urettferdig at jeg må være så mye borte fra jobben: alle dagene med det store barnet og halvparten med den lille også. Synes at menn dessverre fortsatt stiller opp altfor lite med dette. Ser det rundt meg. Og her også. Mannen mener ofte at hans jobb er viktigere. Ja han kan få det
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2009 #3 Skrevet 27. november 2009 Samboeren min har vært hjemme med min sønn når han har vært syk. Vi har to felles barn. Jobben hans har ikke protestert på det.
Gjest mammi Skrevet 27. november 2009 #4 Skrevet 27. november 2009 Må man da søke om et eller annet i forveien? Vi har nemlig ikke råd til å miste penger pga at han er hjemmet med barnet mitt. Finner dessverre ingen nettside fra staten med info om dette... Noen som vet?
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2009 #5 Skrevet 27. november 2009 Må man da søke om et eller annet i forveien? Vi har nemlig ikke råd til å miste penger pga at han er hjemmet med barnet mitt. Finner dessverre ingen nettside fra staten med info om dette... Noen som vet?Må han fortelle jobben hvilket barn som er sykt da? Er det ikke nok å melde om fravær pga sykt barn?
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2009 #6 Skrevet 27. november 2009 Må man da søke om et eller annet i forveien? Vi har nemlig ikke råd til å miste penger pga at han er hjemmet med barnet mitt. Finner dessverre ingen nettside fra staten med info om dette... Noen som vet? Etter litt graving på nav.no fant jeg det http://www.nav.no/rettskildene/lov/L19970228-19_P9-6 Under § 9-6. Antall dager med omsorgspenger Når en av foreldrene er alene om den daglige omsorgen, kan opptil 10 av stønadsdagene overføres til ektefelle, eller til samboer når samboerforholdet har vart i minst 12 måneder. Det er et vilkår at Arbeids- og velferdsetaten får skriftlig melding om overføringen. Håper dette ga deg svar
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2009 #7 Skrevet 27. november 2009 Etter litt graving på nav.no fant jeg det http://www.nav.no/rettskildene/lov/L19970228-19_P9-6 Under § 9-6. Antall dager med omsorgspenger Håper dette ga deg svar Er du sikker?` Steforeldre har da ikke omsorg for barnet i forhold til loven?
Gjest mammi Skrevet 27. november 2009 #8 Skrevet 27. november 2009 Etter litt graving på nav.no fant jeg det http://www.nav.no/rettskildene/lov/L19970228-19_P9-6 Under § 9-6. Antall dager med omsorgspenger Håper dette ga deg svar Takk du:) Det er godt å vite. Har nettoppringt mannen min og fortalt han om det. Han er ikke begeistret. Tyspisk.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2009 #9 Skrevet 27. november 2009 Er du sikker?` Steforeldre har da ikke omsorg for barnet i forhold til loven? Leste du det jeg siterte fra nav.no?? Så ja jeg er sikker.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2009 #10 Skrevet 27. november 2009 Takk du:) Det er godt å vite. Har nettoppringt mannen min og fortalt han om det. Han er ikke begeistret. Tyspisk. Typisk det
Gjest LaLinda Skrevet 27. november 2009 #11 Skrevet 27. november 2009 Må han fortelle jobben hvilket barn som er sykt da? Er det ikke nok å melde om fravær pga sykt barn? På de fleste arbeidsplasser må man fylle ut et egenmeldingsskjema hvor man må skrive opp fødselsdatoen for det barnet man har vært hjemme med. Ihvertfall sånn hos meg. Det er jo fordi arbeidsgiver skal ha kontroll på hvor mange dager man har vært hjemme med hvilket barn. Dumt da om mannen din låner fra sitt eget barn for å bruke på ditt barn også blir deres barn syk på ordentlig også er det ingen dager igjen.... 1
la Flaca Skrevet 27. november 2009 #12 Skrevet 27. november 2009 Takk du:) Det er godt å vite. Har nettoppringt mannen min og fortalt han om det. Han er ikke begeistret. Tyspisk. Ut i fra linken til nav fremgår det at steforelder ikke har krav på omsorgspenger, med mindre personen som har daglig omsorg er hindret å ta ut sykedager. Sånn er det ihvertfall jeg forstår det. Det er også det jeg har hørt før, samboer har ikke krav på sykedager!
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2009 #13 Skrevet 27. november 2009 Arbeidsgiver er nok ikke begeistret for en slik ordning, men når biofar ikke stiller opp, synes jeg du og dn samboer må være i deres fulle rett til å overta biofars syke-barn-dager.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2009 #14 Skrevet 27. november 2009 Ut i fra linken til nav fremgår det at steforelder ikke har krav på omsorgspenger, med mindre personen som har daglig omsorg er hindret å ta ut sykedager. Sånn er det ihvertfall jeg forstår det. Det er også det jeg har hørt før, samboer har ikke krav på sykedager! Siterer igjen: Når en av foreldrene er alene om den daglige omsorgen, kan opptil 10 av stønadsdagene overføres til ektefelle, eller til samboer når samboerforholdet har vart i minst 12 måneder. Det er et vilkår at Arbeids- og velferdsetaten får skriftlig melding om overføringen.
Rosalie Skrevet 27. november 2009 #15 Skrevet 27. november 2009 Det står KAN. Her høres det ut som om mannen ikke er interessert i å måtte ta ut sykedager på trådstarters særkullsbarn, og da kan han ikke tvinges til det, heller. 1
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2009 #16 Skrevet 27. november 2009 Det står KAN. Her høres det ut som om mannen ikke er interessert i å måtte ta ut sykedager på trådstarters særkullsbarn, og da kan han ikke tvinges til det, heller. Det er jo da en sak mellom ts og hennes mann. Spørsmålet var jo om det i det hele tatt var mulig
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2009 #17 Skrevet 27. november 2009 Det står KAN. Her høres det ut som om mannen ikke er interessert i å måtte ta ut sykedager på trådstarters særkullsbarn, og da kan han ikke tvinges til det, heller. Et lite tillegg. De har barn sammen. Så alternativet er jo at ts er hjemme med sitt særkullsbarn og mannen alltid må ta sykdomsdager om deres felles er syk.
Rosalie Skrevet 27. november 2009 #18 Skrevet 27. november 2009 Et lite tillegg. De har barn sammen. Så alternativet er jo at ts er hjemme med sitt særkullsbarn og mannen alltid må ta sykdomsdager om deres felles er syk. Eller at de fortsetter som det er nå: TS er hjemme med særkullsbarnet, så deler hun og mannen på syke-barn-dagene for fellesbarnet. Det er jo det mest riktige. 1
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2009 #19 Skrevet 27. november 2009 Eller at de fortsetter som det er nå: TS er hjemme med særkullsbarnet, så deler hun og mannen på syke-barn-dagene for fellesbarnet. Det er jo det mest riktige. Det kan hun jo ikke. Hun har 10 sykedager for barna tilsammen. Så om fellesbarnet da er syk i 8 dager, så har de delt 4 hver. Da kan ikke særkullsbarnet være syk mer enn 6 dager. Er det riktig da? Er hun gift eller har felles barn med samboer er hun ikke å regne som enslig forsørger mer, og mister alt ekstra hun hadde.
Gjest mammi Skrevet 27. november 2009 #20 Skrevet 27. november 2009 Eller at de fortsetter som det er nå: TS er hjemme med særkullsbarnet, så deler hun og mannen på syke-barn-dagene for fellesbarnet. Det er jo det mest riktige. da blir det bare sånn at jeg blir borte ekstra mange dager fra jobben. mitt barn er heldigvis i skolealder og blir litt sjeldenere syk, men nylig feks har det vært sykt i 7 arbeidsdager etter hverandre. og i tillegg skal jeg være hjemmet med det lille barnet i barnehagen? blir mye på meg, derfor lurte jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå