Gå til innhold

NRK - lisens?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Studenten_*
Skrevet

Hei! Jeg er sykepleierstudent og ellers veldig sosial av meg. I to år har jeg faktisk levd uten tv!! (Bortsett fra når jeg er på besøk med noen som har tv da). Hadde aldri trodd d kom til å fungere uten tv, men det har gått overraskende bra, faktisk er det en befrielse. MEN, jeg savner å kunne se en dvd hjemme inn i mellom. Har jo laptoppen min da, men er vanskelig å se på den hvis jeg f.eks. skulle hatt "filmkveld" og invitert hjemme. Laptopen er så vanskelig å "stlle inn" slik at alle ser likebra. Dermed har jeg begynt å vurdere å kjøpe meg en tv-skjerm. Det er bare én ting som hindrer meg: NRK - lisensen!

Som sagt, jeg savner ikke tv for øyeblikket. Jeg vil ikke ha tv, bare en skjerm jeg kan se film på. hvorfor skal jeg betale nærmere 2000 i halvåret (hvis det ikke er mer?) for å få en kanal jeg overhode ikke ønsker. Jeg kjøper meg heller en avis enn å se nyheter på tv. Skal jeg kjøpe meg en ny tv, MÅ jeg faktisk betale NRk-lisens. Men hvordan er det når jeg kjøper brukt? Bryter jeg loven da? Eller hva hvis jeg kjøper en tv i foreldrenes mine sitt navn. Det er jo slik at en bare trenger å betale lisens for én tv. Men bryter jeg loven da også? Vil for all del ikke bryte loven!

Jeg har også tenkt på å kjøpe meg en stor PC skjerm. Grunnen til at jeg har gått fra den tanken er at det er vanskelig å kunne skaffe seg tv på den hvis jeg kommer til å ønske meg det i fremtiden.

Takk for svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Eller hva hvis jeg kjøper en tv i foreldrenes mine sitt navn. Det er jo slik at en bare trenger å betale lisens for én tv. Men bryter jeg loven da også? Vil for all del ikke bryte loven!

Selvfølgelig gjør du det!

Det er jo per husstand lisensen går...

Skrevet (endret)

Jeg kjøpte flatskjerm på nett, og har enda ikke fått noe lisenskrav, og det burde jeg vel strengt tatt ha fått. For å være helt ærlig så tror jeg ikke dette skal by på noen problemer. I dag er du faktisk nødt til å ha en boks for å se på TV, og tar du kontakt med NRK og forklarer situasjonen tror jeg nok ikke du får noe lisenskrav heller.

Ellers kan jeg si jeg er i samme situasjon som deg. Jeg har riktignok en Riks-boks, men jeg kan ikke huske sist jeg så på TV...

Edit: Forresten, ikke begynn å tenk på stor PC-skjerm. De blir styggdyre i forhold til en vanlig LCD-TV. En OK 32" LCD-TV får du jo nå for rundt 3500,- og de billigste til rundt 3000,-.

Endret av Bond
Skrevet

Jo desverre gjør du det!:(

er noe diiigert hærk!!!

må betale for en brukt tv - jeg ser dvd på..

må bare si at det er utroolig bra gjort av deg og leve uten tv!

er ikke mange man hører om idag som gjør det!

Skrevet

Du kan faktisk gjøre noe for å unngå dette - som faktisk er lovlig. :nigo:

Vi har visstnok gjort det på jobb: du får noen til å ta ut ''tv-senderen'' i TVen din. Altså, der er noe inni TVen som gjør at TVen kan ta imot signaler fra antenne/dekoder. Dersom du da tar ut denne og sender den inn til NRK slipper du å betale lisens.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Diskusjonen om du må betale lisens når du ikke har mulighet til å få tv-signal var jo oppe for en stund siden, spesielt etter at det digitale bakkenettet kom, og du må ha annet utstyr enn en antenne for å i det hele tatt kunne ta inn tv-signaler.

Fant denne artikkelen om saken, så det ser jo ut som om det skulle gå bra, men ville uansett ha sendt en mail til nrk for å sjekke.

Gjest Gjest_Studenten_*
Skrevet
Du kan faktisk gjøre noe for å unngå dette - som faktisk er lovlig. :nigo:

Vi har visstnok gjort det på jobb: du får noen til å ta ut ''tv-senderen'' i TVen din. Altså, der er noe inni TVen som gjør at TVen kan ta imot signaler fra antenne/dekoder. Dersom du da tar ut denne og sender den inn til NRK slipper du å betale lisens.

Interessant!! skal sjekke ut dette litt nærmere. takk skal du ha

Gjest Gjest_Studenten_*
Skrevet
Diskusjonen om du må betale lisens når du ikke har mulighet til å få tv-signal var jo oppe for en stund siden, spesielt etter at det digitale bakkenettet kom, og du må ha annet utstyr enn en antenne for å i det hele tatt kunne ta inn tv-signaler.

Fant denne artikkelen om saken, så det ser jo ut som om det skulle gå bra, men ville uansett ha sendt en mail til nrk for å sjekke.

Har lest litt på denne artikkelen. Slik jeg forsto det måtte en har det skriftelig at en ikke KAN motta signaler og det skulle være inne før en viss dato. Denne datoen er forbi og jeg har mulighet til å motta signaler her jeg bor. Men ja, jeg skal uansett sende en henvendelse for å sjekke ;) *håpe håpe*

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg har både tv og dvd-spiller i mitt navn på min nåværende adresse, og har enda ikke fått lisensen. 2,5 år siden jeg kjøpte tv'n nå, men det er vel bare et spørsmål om tid før de finner ut av det og sender meg giro.. :sukk:

Skrevet

Herlighet - det er snakk om ca 2.400 kr i året - det er mindre enn 200 kr/mnd - hvem bryr seg???

Det er bare å kutte ned på noe man ellers bruker 50 kr i uka på!

Skrevet (endret)
Selvfølgelig gjør du det!

Det er jo per husstand lisensen går...

Så lenge hun ikke bor i foreldrenes hus, er jo hverken hun eller TVen i samme hustand. Så den går ikke.

Endret av Bond
Skrevet (endret)

Jeg vil bare si at jeg ikke driver med slikt. Da jeg bestilte TVen min tenkte jeg faktisk ikke over lisensproblemet da jeg bare skulle ha Macen koblet til...

Nettbutikken jeg bestilte fra har nok litt slette rutiner...

Endret av aluminium
Skrevet

Ring NRK og be dem om å sende noen for å plombere antenneinngangen din, så kan du få se så mye DVD-er du vil uten å betale lisens. :)

Skrevet

Ifjor sommer så ringte det på døra hos oss.

Det var en mann som gikk rundt og sjekket lisensinnbetaling.

Har aldri opplevd det før så jeg ble litt overraska.

På ringeklokka vår står det bare navnet til sambo også er det jeg som betaler lisensen. Grunnen til at han derfor ringte på til oss var at han på NRK registrer over lisensbetalere ikke fant min sambos navn.

(han hadde med seg liste som gikk adressevis). Da det manglet et navn på lista som allikvel bodde i blokka så ringte han på. Det var greit da jeg forklarte at lisensen sto i mitt navn. Mitt navn sto jo på lista hans!

Så man kan altså få kontroll!!

Når det gjelder det å slippe å betale lisens fordi man ikke får inn signal så tror jeg det er forskjell på å slippe lisens pga det og pga at man bare ikke vil ha inn tv-stasjoner. Men ring NRK og hør.

Noen som ikke vil ha tv men allikevel se filmer og serier (fra dvd eller pc) gjør jo det ved å ha prosjektor. SLik at du bruker veggen eller lerret.

Skrevet (endret)

Husker det var en sak oppe for noen år tilbake om klage på kontrollører som snek seg rundt husvegger og kikket inn vinduene, og da sa sjefen sjøl at det ikke var lov. Men de gjør det ofte allikevel, fordi da tror folk at de er tatt og betaler. Som du sier er det bare politi som har lov å komme inn i leiligheten, så selv om tven står på full dundre lenger inn i eliligheten kan du bare nekte å si at det ikke er en tv, det er bare en stor pc skjerm og så er det ingenting de kan gjøre. Folk som sniker seg unna lisensen er ikke akkurat prioriteringssak hos politiet, så selv om kontrolløren truer med å komme tilbake med politi vil det være liten sannsynlighet for at det faktisk skal skje.

Generelt er jeg ikke for å unndra skatt, men som f.eks. i TS sitt tilfelle, da TVen overhodet ikke skal brukes som TV så synes jeg det er helt idiotisk at man skal bli tvunget til å betale i dyre dommer. Hvor andre steder er det lov å ta betalt for en vare man hverken vil ha, får eller bruker?

Sett heller inn en ekstra avgift på det man betaler til TV operatørene, og krev det inn på den måten. Da er det ihvertfall de som ser på TV som må betale.

Endret av Bond
Skrevet (endret)
må bare si at det er utroolig bra gjort av deg og leve uten tv!

er ikke mange man hører om idag som gjør det!

Flere enn du tror! :)

Halvparten av mine venner har ikke/ser ikke på TV (inkludert meg), men de fleste har internett så man får sett det man ønsker likevel -man slipper bare unna all dritten og reklamen! ;)

Endret av Colargol
Skrevet

Jeg ga nettopp et fasitsvar, jo. Altså, om du skal se på TV og ikke vil betale lisensen, er det ulovlig. Men om du skal se filmer eller bruke den som ekstra-pc-skjerm i noen tilfeller, og ikke vil betale lisensen kan du bare be NRK om å plombere antenneinngangen din.

Skrevet

Nu vet jag inte hur NRK tänker, men tekniskt sett så kan du fortfarande se på TV även om du plomberar TV ingången. Har du en extern digitalbox kan du se TV genom scart kabel och kontakt.

Vill du se DVD på större skärm kan du ju köpa en större bildskärm till din dator, eller en projektor (fast det är ju ganska dyrt). De har ingen TV mottagare och då kan du inte krävas på licensavgift.

Skrevet (endret)

jeg har av en eller annen merkelig grunn bestandig sluppet unna TV-lisensen, selv om jeg også har kjøpt ny TV.

Personlig tror jeg at lisensen ikke lenger går etter TV`n man kjøper. Det går trolig etter om du er registrert med en tuner. Det er i hvertfall det som bør være mest rettferdig (for de som bare bruker TV til filmer).

Endret av Bond
Skrevet
Herlighet - det er snakk om ca 2.400 kr i året - det er mindre enn 200 kr/mnd - hvem bryr seg???

200 kroner i måneden på noe man ikke bruker er mye, det. Ikke engang internett abonnementet mitt (trådløst bredbånd til 99 kr mnd)koster så mye. Dessuten binder man seg forsåvidt for resten av livet. Og det å betale nærmere 100 000 kroner på ingenting, bryr i hvertfall meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...