Gå til innhold

Traumer fra barndommen

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_heidi_*
Skrevet
Hufsa syntes jeg også var skummel. Men var hun ikke egentlig snill? Eller hvordan var det? Og de øynene bak det maleriet i brødrene Dal ja! For ikke å snakke om den søppelhaugen eller hva det nå var, i Fraglene.

At barne-tv ikke er så skummelt lenger, har vel noe med at man som voksen forhåpentlig er blitt litt tøffere :fnise:

Ja, den søppelhaugen kan jeg huske at jeg syntes var skummel. Og de øynene bak maleriet likeså. (Det må ha gjort et sterkt inntrykk på mange, forstår jeg :))

Ellers var jeg fryktelig redd disse figurene til Ivo Caprino, kan jeg huske. Karius og Baktus, og de gamlingene i Syvende far i huset, hadde så skrekkelige øyne! De øynene var liksom oppsperrede, og beveget seg på en spesiell måte.

Pompel og Pilt er jeg akkurat på grensen for ung til å huske noe av, men har sett det som voksen. Har ingen problemer med å forstå at barna syntes de var skumle, nei. Dyster musikk og dystre figurer i svart-hvitt er ikke akkurat så oppmuntrende for barn. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Litt OT her, men de der makkapakka figurene som finnes idag må da være potensielle traumeskapere....

Skrevet

For oss i Pompel og Pilt generasjonen, så husker jeg såvidt et program som virkelig skremte meg i barndommen. Jeg tror programmen het "Den hemmelighetsfulle øya" Det som var skremmende var det som dukket opp over åsen, muligens det bare var et lys, tror ikke vi noengang fikk se det, hva det egentlig var. Noen som har peiling på hva dette var?

Skrevet
Øynene bak bildet i "Brødrene Dal og spektralsteinene". Grøsser av det enda.

He-he! Det husker jeg og. Husker storesøskenene mine satt og lo av hele serien. Det skulle visst liksom være morsomt da.. Og der satt lille meg og ikke skjønte hva som var morsomt. Bare nifst hele greia. :sjenert: Egentlig dumt at det ble sendt som barnetv, for barn skjønner som kjent ikke ironi.

Skrevet (endret)

Kom på en til - de dukkefilmene med Pernille og Mr. Nelson. Husker vagt at det var et eller annet med han Tralle tonetroll, som bodde i en hule. Og den familien hans var sånn kjempestore, man kunne bare se bena på dem, var det ikke sånn? Jeg syntes i alle fall det var skikkelig skummelt husker jeg.

Og så så jeg en reklameplakat for filmen E.T en gang, og ble livredd for E.T, husker jeg ikke fikk sove og greier, fikk ikke det bildet ut av hodet :ler:

Endret av imli
Skrevet

HVorfor leste jeg denne tråden? De øynene!!!

Ellers var jeg ikke særlig lettskremt, men mamma var, så hun satt og skrek og skrudde av TV.

Pappa skrudde av da det var puling eller banning.

Pedagoger på 70-tallet på sørlandet skal man ikke spøke med. :ler:

Skrevet

Var livredd Hufsa og musikken som kom på slutten av brødrene dahl episodene.

Skrevet

Melder meg som "Pompel og Pilt" traumatisert... Og så var jeg livredd for Mr. Nelson i Pernille-serien. Husker spesielt jeg var redd for den episoden som het "Pernille og Bjørnen" - men kan ikke for mitt bare liv huske hva det var som var så skummelt.

De øynene som mange av dere husker fra Brødrene Dal må jeg ha fortrengt, tror jeg :ler: . Dem kan jeg rett og slett ikke huske. Var det et maleri av en fyr i 1600-talls klær, med et par "levende" øyne bak? Eller blander jeg med noe annet? :klø:

Skrevet

Jeg var redd for vaktmesteren i Pompel og Pilt, når han ropte "pompel og piIIIIIiiiilt!" hele tiden. Og når han sa "Reparere, revidere, registrere, reflektere, reformere.." TRAUMATISERE!!!

Fyttegrisen for et ondt, ondt program! Til og med NRK mente det ikke var egnet for barn!

Gjest Gjest Pest
Skrevet
Melder meg som "Pompel og Pilt" traumatisert... Og så var jeg livredd for Mr. Nelson i Pernille-serien. Husker spesielt jeg var redd for den episoden som het "Pernille og Bjørnen" - men kan ikke for mitt bare liv huske hva det var som var så skummelt.

De øynene som mange av dere husker fra Brødrene Dal må jeg ha fortrengt, tror jeg :ler: . Dem kan jeg rett og slett ikke huske. Var det et maleri av en fyr i 1600-talls klær, med et par "levende" øyne bak? Eller blander jeg med noe annet? :klø:

Tror det var et slikt skummelt maleri i en av Olsenbanden filmene også. I den filmen der hvor de er i huset til en baron, på jakt etter en mingvase. Egon sto på baksiden av et slik maleri, og tittet ut i rommet :unsure:

Skrevet
Tror det var et slikt skummelt maleri i en av Olsenbanden filmene også. I den filmen der hvor de er i huset til en baron, på jakt etter en mingvase. Egon sto på baksiden av et slik maleri, og tittet ut i rommet :unsure:

Det er sikkert den jeg husker. Pokker også, nå ble jeg så nysgjerrig at det er like før jeg går på jakt etter "Brødrene Dal" på CDON. :fnise:

Skrevet

Hufsa skremte vettet av meg da jeg var liten! Savner den tiden litt, da man var redd for alt mulig rart:P

Benny i The Julekalender var ganske skummel han også, ihvertfall musikken da han var den mystiske mannen :fnise:

Skrevet

Melder meg som vettskremt av augene bak maleriet i Brødrene Dahl eg også. I tillegg var det nok eit par auge som fekk meg til å skvette godt: Augene på organisten i Nidarosdomen i same serie. Sjølvlysande raude auge ... æææh!

Skrevet

Jeg mener å huske at det var med en gammel, blek dame i en av brødrene Dal episodene, som jeg syntes var kjempeskummel. Jeg husker ikke hvilken av episodene det var, men jeg ble skikkelig redd henne. Jeg husker henne bare vagt, og jeg tror hun bare hadde en liten rolle i serien. Er det noen andre som husker henne og kanskje vet hvem som spilte denne damen? :)

Skrevet

Jeg husker et barneTVprogram som jeg ikke kan sette navn på, og som jeg har lett og lett etter. Jeg husker det var om en kompakt liten figur som dro til et digert herskapshus, og det var en jungel involvert. Jeg husker en av episodene sluttet med at han skulle åpne et gammelt skap. Om jeg skal beskrive opplevelsen så var den surrealistisk og fengslende, men merkelige 'dryppe' lyder hele tiden.

Vet ikke hva dette var..

Og så redda Joppe. Det var drittskummelt når de lette etter Joppe blant dekk og dritt. Stakkars Joppe.

Skrevet

Jeg var drit redd de store fraglene i bakgården der jeg. HUFF så stygge og store....

Skrevet

Brødrene Dahl. Den gangen de var på mumijakt eller noe slikt.

Jeg var overbevist om at det bodde mumier under sengen min etter dette.

Fraglene, og Hufsa var og forferdelig.

Som barn er vi i en tilstand hvor hjernebølgene vår, mesteparten av tiden vibrerer i theta.

Det vil si at: I theta oppfattes 90% av alt som blir sagt og hørt til oss, som en sannhet. M.a.o: Pass på hva du lar barna dine se på, og hvem de omgåes.

Man skjønner ikke som lite barn ordet "ikke". Så la oss si du sier: "Petter, IKKE gjør det der". Petter hører da: "Petter, GJØR det der. Deretter kommer du bort, irritert og oppgitt over at Petter ikke hørte på deg, uvitende om at Petter trodde han hadde gjort en bragd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...