Gå til innhold

Nå er jeg så lei av at NAV lager problemer for oss!

Anbefalte innlegg

Gjest sinte damen
Skrevet

Hva i svarte f…. er det egentlig som feiler NAV? Jada, jeg vet at etaten sliter etter omstillingen osv. osv., men de gjør jo for pokker ikke jobben sin! Mannen min var utsatt for en arbeidsulykke for noen år siden, og inntil arbeidsgivers forsikringsselskap gror litt moralsk ryggrad og slutter å trenere saken, så er vi prisgitt NAV. Selv om jeg er i full jobb så tjener jeg ikke nok til å forsørge oss begge to og betale alle regningene, så vi er helt avhengig av at pengene fra NAV kommer inn på konto når de skal.

Når månedens utbetaling lot vente på seg, ringte mannen min til NAV for å høre hva det skyldtes. For det første, så fikk han ikke snakke med sin lokale saksbehandler, men måtte snakke med en eller annen nobody på regionskontoret. For det andre, så kunne hun ikke si noe mer enn at ”det skulle komme et brev”. ”Det skulle komme et brev”???!!! Hva faen!! Hvordan i all videste verden kan de sende ut et brev ETTER at pengene skulle ha vært utbetalt? Skjønner de ikke at folk har regninger som skal betales? Hvorfor skal JEG få problemer med purringer etc. bare fordi jævla NAV ikke gjør jobben sin? Av en eller annen grunn så tviler jeg på at mobilselskapet eller kraftlaget bryr seg en døyt om at NAV ikke får ut fingeren (og pengene). Hvorfor skal JEG bli nødt til å be om utsettelse med betaling av regningene bare fordi jævla NAV ikke gjør jobben sin? Når de ikke klarer å gjøre det de skal, så burde DE ta ringerunden til kreditorene mine og forklare saken, det er ikke annet enn rettferdig. Jeg er så drittlei av at NAV skal lage problemer for oss at jeg holder på å spy! Inkompentente saksbehandlere, feil saksbehandling, forsinkede og manglende utbetalinger ….lista begynner å bli pinlig lang.

For to år siden fikk ikke mannen min utbetaling på 5 måneder , angivelig fordi han ikke hadde svart på et brev som etaten hadde sendt til ham. Etter mye kranglig viste det seg at NAV hadde gjort en feil, men tilbakebetalingen ble avkortet fordi det hadde gått så lang tid!! Jeg fatter ikke at det er lov!! Det var jo NAV sin feil! Størsteparten av vår økonomiske buffer gikk med de 5 månedene for å få betalt regningene i tide og unngå purringer og inkasso, i tillegg til at det skulle feires jul og fødselsdager. Hvorfor skal VI bruke av VÅRE sparepenger bare fordi jævla NAV ikke gjør jobben sin?

Jeg regner bare med at dette forbanna brevet kommer med dårlige nyheter (som det sikkert vil vise seg etter hvert skyldes en feil), så jeg antar at jeg kan glede meg til mange lange søvnløse netter der jeg ligger og prøver å tenke ut hvordan jeg skal få èn eneste helt vanlig lønning til å strekke til mat og regninger (både de som blir ubetalt denne måneden og de som kommer til neste måned) – julegaver ser jeg for meg at vi blir nødt til å droppe i år. Jeg tjener nemlig for bra til at mannen min kan få noe støtte fra sosialkontoret, så vi kan ikke regne med noe hjelp derfra heller.

Nå skal vi engasjere advokat, som forsikringsselskapet ikke kan sno seg unna å betale, og så håper jeg at både de (forsikringsselskapet) og NAV får skikkelig tyn! De har de virkelig fortjent!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff da...

Henvender du deg til NAV, som du gjør her.

Så er det (nesten) som jeg forstår dem.

Gjest Gjest_norah_*
Skrevet

vel, dere er ikke alene om å møte denne problemstillingen.

årsaken til dette er vel først og fremst at NAV har vært og er i krise, og mange peker på dårlig ledelse som årsaken til dette.

det er dessverre ikke annet å gjøre enn å bruke de klagemuligheter man har i ulike instanser.....hjelper jo ikke mye når regningene tikker inn.

Skrevet
Nå skal vi engasjere advokat, som forsikringsselskapet ikke kan sno seg unna å betale, og så håper jeg at både de (forsikringsselskapet) og NAV får skikkelig tyn! De har de virkelig fortjent!

Hvorfor skalforsikringsselskapet betale for advokat?

Og jeg håper VIRKELIG du fører et bedre språk mot NAV, forsikringsselskaper og advokater (og alle andre egentlig) enn du gjorde i dette innlegget!

Gjest sinte damen
Skrevet
Uff da...

Nei, selvfølgelig ikke. Jeg henvender meg ikke til NAV i det hele tatt, det er det mannen min som gjør. Og det gjør han på en svært høflig og ordentlig måte. Jeg slipper ut damp her på KG, jeg, ville aldri ha tiltalt noen direkte på denne måten. Men jeg utrykker en generell frustrasjon over alle problemen vi har fått pga NAV.

Gjest sinte damen
Skrevet
vel, dere er ikke alene om å møte denne problemstillingen.

årsaken til dette er vel først og fremst at NAV har vært og er i krise, og mange peker på dårlig ledelse som årsaken til dette.

det er dessverre ikke annet å gjøre enn å bruke de klagemuligheter man har i ulike instanser.....hjelper jo ikke mye når regningene tikker inn.

Nei, det er jo nettopp det. De har jo underskudd på saksbehandlere også, så det tar forferdelig lang tid å få behandlet klagesaker. Den siste tok over 2 mnd......

Skrevet (endret)

Vet du hva? Selv om jeg i de aller fleste tilfeller er veldig opptatt av å se mennesket som bare gjør jobben sin, og vise forståelse for at det ikke er de som styrer hele greia, så forstår jeg deg veldig godt.

Og jeg snakket faktisk ganske likt som dette til NAV til slutt den gang jeg slet. Jeg stod høy og rank foran kjerringa i desken, og sa at "NÅ er det NOK! Enten gjør DU jobben din skikkelig, behandler meg som et verdig menneske, og får deg litt oppdragelse, eller så sender du meg til noen som kan det!"

Og VIPS, så var saken min løst på 2 timer, gitt!

PS: Jeg tror faktisk til og med jeg tok frem pekefingeren! :fy_fy:

Endret av kaprifolen
Gjest sinte damen
Skrevet
Hvorfor skalforsikringsselskapet betale for advokat?

Og jeg håper VIRKELIG du fører et bedre språk mot NAV, forsikringsselskaper og advokater (og alle andre egentlig) enn du gjorde i dette innlegget!

"...i personskadesaker dekkes utgifter til advokatbistand av det ansvarlige forsikringsselskapet på lik linje med alle andre utgifter du har som følge av personskaden" se http://www.personskadeadvokater.no/advokat/rettshjelpsdekning/ ://http://www.personskadeadvokater.no/...hjelpsdekning/

SELVSAGT fører jeg et høflig, rolig og ordentlig språk når jeg henvender meg til andre mennesker samt div instanser og etater! Jeg ville aldri ha uttrykt meg på denne måten direkte overfor mennesker. Her på KG slipper jeg ut flere års damp, rett og slett. Jeg må jo få det ut, og da tenker jeg at det er bedre å gjøre det anonymt her på KG enn å gå å gnage og kjefte på mannen min eller være uhøflig i telefonen - er du ikke enig?

Gjest sinte damen
Skrevet
Vet du hva? Selv om jeg i de aller fleste tilfeller er veldig opptatt av å se mennesket som bare gjør jobben sin, og vise forståelse for at det ikke er de som styrer hele greia, så forstår jeg deg veldig godt.

Og jeg snakket faktisk ganske likt som dette til NAV til slutt den gang jeg slet. Jeg stod høy og rank foran kjerringa i desken, og sa at "NÅ er det NOK! Enten gjør DU jobben din skikkelig, behandler meg som et verdig menneske, og får deg litt oppdragelse, eller så sender du meg til noen som kan det!"

Og VIPS, så var saken min løst på 2 timer, gitt!

PS: Jeg tror faktisk til og med jeg tok frem pekefingeren! :fy_fy:

Jeg har faktisk også forståelse for at det sikkert ikke er helt enkelt å jobbe i NAV, og ja, man skal se enkeltmennesket. Men det skal saksbehandlerne i NAV også - se enkeltmennesket, ikke bare et kasus eller en masete plageånd. Dessverre så kjenner jeg til flere som har kommet ut for saksbehandlere som ikke kan jobben sin godt nok, og det er ikke bra. Det skal ikke være slik at man som bruker må kunne regelverket bedre enn saksbehandleren.

Nå er det jo mannen min som har all kontakt med NAV, og de gangene han har satt hardt mot hardt, så har det skjedd ting. Men han blir jo lei av det han også, han har vært nødt til å gjøre det flere ganger. Og det er jo for ille at det skal være nødvendig å gjøre det på den måten.

Takk for forståelsen!

Skrevet
Jeg har faktisk også forståelse for at det sikkert ikke er helt enkelt å jobbe i NAV, og ja, man skal se enkeltmennesket. Men det skal saksbehandlerne i NAV også - se enkeltmennesket, ikke bare et kasus eller en masete plageånd. Dessverre så kjenner jeg til flere som har kommet ut for saksbehandlere som ikke kan jobben sin godt nok, og det er ikke bra. Det skal ikke være slik at man som bruker må kunne regelverket bedre enn saksbehandleren.

Nå er det jo mannen min som har all kontakt med NAV, og de gangene han har satt hardt mot hardt, så har det skjedd ting. Men han blir jo lei av det han også, han har vært nødt til å gjøre det flere ganger. Og det er jo for ille at det skal være nødvendig å gjøre det på den måten.

Takk for forståelsen!

Forståelse for aggresjon mot NAV kan du finne tonnevis av her, om du trenger det! :gjeiper:

Søsteren min jobber faktisk i NAV nå. Og jeg ga henne klar beskjed, om at hvis hun blir en slik sosionom med papirer som forsvinner og legger skylden på brukerne, så får hun juling av lillesøster! :tannverk: :slår: :sinnatagg: :slåss: :frustrert:

Det som er problemet er at jeg har fortsatt ikke hørt en i NAV ta ansvar for sine handlinger eller unnskylde/innrømme andres når de så tydelig gjør feil.

Når DE gjør feil og roter bort papirer, skal DE få ta ansvar for det, DE må innrømme at det er DERES feil, og kan gjerne også si UNNSKYLD!

Jeg var bare 19/20 år gammel da jeg slet med NAV, og følte at jeg ble sett på med samme holdning som de avdanka, skoleleie rusmisbrukerne på samme alder som satt i samme kø som meg. Da hadde jeg jobbet nærmest fullt ved siden av skolen i 4-5 år allerede, bodde for meg selv, og trengte bare hjelp til å klare meg i en periode mellom én jobb hvor jeg gikk fra å være NK til å ikke ha noen jobb (ikke min skyld ;) ), til den andre jobben min åpnet noen måneder senere.

INGEN kunne fortelle meg hvilke papirer jeg skulle ha med, folk møtte ikke opp til avtaler, jeg ble sendt fra person til person, og ble da snakket nedlatende til for at jeg ikke hadde med papirene jeg hadde spurt etter tidligere. For DET måtte jeg da vite......

Til slutt kjefter man, og synd å si det, men det er det eneste som hjelper, selv om man blir drittlei av det til slutt også!

Gjest sinte damen
Skrevet
Forståelse for aggresjon mot NAV kan du finne tonnevis av her, om du trenger det! :gjeiper:

Søsteren min jobber faktisk i NAV nå. Og jeg ga henne klar beskjed, om at hvis hun blir en slik sosionom med papirer som forsvinner og legger skylden på brukerne, så får hun juling av lillesøster! :tannverk: :slår: :sinnatagg: :slåss: :frustrert:

Det som er problemet er at jeg har fortsatt ikke hørt en i NAV ta ansvar for sine handlinger eller unnskylde/innrømme andres når de så tydelig gjør feil.

Når DE gjør feil og roter bort papirer, skal DE få ta ansvar for det, DE må innrømme at det er DERES feil, og kan gjerne også si UNNSKYLD!

Jeg var bare 19/20 år gammel da jeg slet med NAV, og følte at jeg ble sett på med samme holdning som de avdanka, skoleleie rusmisbrukerne på samme alder som satt i samme kø som meg. Da hadde jeg jobbet nærmest fullt ved siden av skolen i 4-5 år allerede, bodde for meg selv, og trengte bare hjelp til å klare meg i en periode mellom én jobb hvor jeg gikk fra å være NK til å ikke ha noen jobb (ikke min skyld ;) ), til den andre jobben min åpnet noen måneder senere.

INGEN kunne fortelle meg hvilke papirer jeg skulle ha med, folk møtte ikke opp til avtaler, jeg ble sendt fra person til person, og ble da snakket nedlatende til for at jeg ikke hadde med papirene jeg hadde spurt etter tidligere. For DET måtte jeg da vite......

Til slutt kjefter man, og synd å si det, men det er det eneste som hjelper, selv om man blir drittlei av det til slutt også!

Ja, dessverre så ser det ut til at mange har hatt liknende opplevelser i møtet med NAV, jeg kjenner som sagt til mange! Det virker nesten litt merkelig at det ikke gjøres noe med det.

Skrevet
Uff da...

Prøv og sett deg i andres situasjon før du uttaler deg! Det er klart man blir frustrert over økonomiske problemer man ikke selv rår over. Vi betaler skatt når vi jobber, og dette er ytelser vi har KRAV på. Skjønner ts inderlig godt.

Jeg opplevde at Nav brukte 7 mnd på å behandle en bidragssøknad. I mellomtiden betalte far altfor mye. Når nav endelig hadde avgjort nytt bidragsbeløp, sto det ingenting om at far hadde betalt mange 1000 for mye og at jeg skyldte han penger. For dette slette arbeidet måtte vi betale et gebyr hver, samtidig som vi selv måtte ordne opp. Vi har nå privat avtale. Og da tenkte jeg at det tross alt bare var barnebidrag det var snakk om. Hva om det var en ytelse jeg virkelig trengte og var avhengig av for å få det til å gå rundt. Jeg hadde antageligvis klikket.

Håper det ordner seg for dere ts!! :klem:

Skrevet
Uff da...

Det mest triste med ett sånt innlegg er at du avslører alt for godt at du ikke har spesielt mye livserfaring. Hvorfor mener du at man ikke skal få lov til å blåse ut i ett forum?

Skrevet

Jeg jobber i Nav. Jeg skjønner forsåvidt at mange blir frustrerte fordi det har vært mange utfordringer for både brukere og ansatte, særlig det siste året. Mitt inntrykk er likevel at vi som jobber der henger i stroppen og prøver så godt vi kan å hjelpe våre brukere. Vi er også blitt tappet for kompetanse de siste årene. Men noen ganger holder det selvsagt hardt, særlig når brukerne lar sin frustrasjon gå ut over alle de møter på Nav kontoret. Vi skjønner at mange blir frustrerte, men en oppnår sjelden noe ved å skjelle ut alle saksbehandlerne som går i to sko. Nå for tiden går det i at folk er rasende fordi reiseregningene blir fjernet fra kontoret. Vi blir skjellt huden full og folk er spydige og nedlatende. Som om det er vi som har bestemt dette.. Nei- tror vi hadde vunnet en del forståelse for hverandre dersom både bruker og ansatte kunne ha forsøkt å sette seg litt inn i hverandres situasjon innimellom. Eller?

Skrevet

Jeg føler virkelig med de som jobber i NAV, nå kjenner jeg ikke til NAV (har ikke hatt behov for å kontakte dem enda), men det kan da umulig være BARE inkompetente, ufordragelige ansatte som kun står opp om morgenen for å gjøre hverdagen sur for brukerne sine?

Etter min erfaring så er det bare sutrete folk som klager for de ikke får viljen sin som har såpass mye i mot NAV.

Kunden har sjelden eller aldri rett....

Dette gjelder vel ikke nødvendigvis 100 % av innlegget til TS, syns bare det er så ufattelig mye fjas og mas om NAV her. TS har jo sine poeng, men når språket blir så usaklig og hun kan kalle noen for NOBODY uten å blunke, så har du ikke mye forståelse hos meg altså.

Skrevet

Har full forståelse for at ansatte på NAV er frustrerte, men enda mer forståelse for at brukerne er frustrerte.

De NAVansatte får tross alt sin lønn til å betale regningene sine med. Vi opplevde i tillegg til de problemene som førte til at vi ble NAV brukere tynget oss i tillegg til at det var null hjelp å få.

Jeg ble ufrivillig stående mellom 2 jobber en periode på 3 mnd, og trengte hjelp til å overleve den knipa det satte oss i økonomisk.

Vi fikk aldri hjelp, noe de i senere tid har inrømmet at var en feil. Vi gikk i manko med 5000 kr hver mnd i 3 mnd, og klarte aldri å hente oss helt inn igjen.

6 år senere har disse 15000 kr blitt til inkassogjeld på godt over 100000 kr og vi holdt på å miste alt.

Det tragikomiske i denne saken er at det nå er NAV sin gjeldsrådgivning som hjelper oss. Men vi opplever allikevel at den ene avdelingens regler slår i hjel den andre.

For å få gjeldsrådgivning måtte jeg si opp SFO plassen til ungene, 2 mnd senere blir arbeidsplassen min kjøpt opp av en annen bedrift og jeg står arbeidsledig. For å få dagpenger må jeg ha sfo plass og for å opprettholde nedbetalingsplanen min har jeg ikke penger til dette.

Gudskjelov for en oppegående gjeldsrådgiver som tok tak i saken, jeg fikk dagpengene mine frem til jeg skal begynne på skolen igjen i NAVs regi, og da dekker NAV i samarbeid med kommunen SFO regningen for meg.

TUSEN TAKK til NAV for at dere dytta meg ned i søla, men endelig drar meg opp igjen. Jeg velger å være mer takknemlig for det de gjør for meg nå enn alt det negative de bidro til tidligere. Det som har vært har vært, men nå er det på tur opp igjen.

Mye takket være en saksbehandler som ser meg som en person enn ett saksnummer.

Skrevet
Har full forståelse for at ansatte på NAV er frustrerte, men enda mer forståelse for at brukerne er frustrerte.

De NAVansatte får tross alt sin lønn til å betale regningene sine med. Vi opplevde i tillegg til de problemene som førte til at vi ble NAV brukere tynget oss i tillegg til at det var null hjelp å få.

Nettopp, det er ingen konkurranse om hvem som har det verst. Hvorfor sette seg opp mot hverandre? Og enda verre, hvorfor setter de ansatte - som har en profesjonell rolle i forhold til mennesker som ofte befinner seg i en krise - seg opp mot brukerne? Det er bak mål.

Gjest Gjest_Meg_*
Skrevet

Kjente det stakk litt når jeg leste innleggene ovenfor. Vi er et par på 20, bodd sammen 2år og de siste 6 månedene har nav ødelagt alt for oss. Sånn som økonomien er nå klarer vi oss akkurat, men null til sparing!-Noe man virkelig bør og som vi gjorde før sommeren.

Fra juli har de utbetalt 15000 for lite, FORSKJELLIGE summer annen hver uke, og vi skjønner ingenting for ingen av de summene kan plasseres noe sted!

Samboeren måtte ned der 4 ganger for å få ny saksbehandler, noe han fikk i september og den forrige slutta i juni...da pluselig pengesummene endret seg.

Saksbehandleren har brytt avtaler ang. ringing, han har påstått ting som er helt klinkende klart i papirer at er tull, og han lyver rett ut! Det eneste som har fått han til å stamme var da samboeren sa han kom til å kontakte Vidar Kleppe (som er villig til å hjelpe oss i saken).

Når man lever på stønad, den laveste inntekten som er mulig å ''leve'' på skal jeg love det er vanskelig å se på visse saksbehandlere som mennesker.... ''Gudsjelov'' at jeg har rehabliteringspenger og en sammarbeidsvillig saksbehandler for det gjør virkelig vondt å se typen min komme hjem psykisk utmattet av å ha vært på navkontoret for å ''ordne opp''.

Skrevet
Nettopp, det er ingen konkurranse om hvem som har det verst. Hvorfor sette seg opp mot hverandre? Og enda verre, hvorfor setter de ansatte - som har en profesjonell rolle i forhold til mennesker som ofte befinner seg i en krise - seg opp mot brukerne? Det er bak mål.

De ansatte setter seg også opp mot hverandre...det er ofte verre enn ansatt/bruker.

Skrevet
Jeg føler virkelig med de som jobber i NAV, nå kjenner jeg ikke til NAV (har ikke hatt behov for å kontakte dem enda), men det kan da umulig være BARE inkompetente, ufordragelige ansatte som kun står opp om morgenen for å gjøre hverdagen sur for brukerne sine?

Etter min erfaring så er det bare sutrete folk som klager for de ikke får viljen sin som har såpass mye i mot NAV.

Kunden har sjelden eller aldri rett....

Dette gjelder vel ikke nødvendigvis 100 % av innlegget til TS, syns bare det er så ufattelig mye fjas og mas om NAV her. TS har jo sine poeng, men når språket blir så usaklig og hun kan kalle noen for NOBODY uten å blunke, så har du ikke mye forståelse hos meg altså.

Jeg har aldri hatt problemer med at NAV-ansatte har vært noe annet enn imøtekommende og hjelpsomme når jeg har kontaktet dem. Det jeg derimot har erfart gang på gang på gang, er at det viser seg i ettertid at disse svært så hyggelige menneskene jeg snakker med, svarer meg uten å vite hva de snakker om. Jeg har opplevd å ringe og snakke med 3 forskjellige mennesker som ga meg samme feilinformasjonen, som endte med at jeg plutselig satt med 2 ukers lønn for lite utbetalt. Da jeg snakket med nr. 4 i etterkant av utbetalingen, mente denne i utgangspunktet det samme som de andre jeg hadde snakket med, men da jeg påpekte hva arbeidsgiveren min hadde gravd fram av info, fikk jeg bare beskjed om at: "Åja, det stemmer visst det, når jeg tenker meg om." Ingen beklagelse verken på egne eller andres vegne. Jeg tar aldri noe for gitt når det gjelder NAV lenger, og stoler ikke på at noe har blitt gjort, eller at informasjon jeg har fått er riktig, før jeg har dobbelt- eller trippelsjekket det. Synd at det er sånn, men på den måten sparer jeg i alle fall meg selv for en del av den frustrasjonen som følger med det å være avhengig av NAV, og oppdage at det nok en gang er gjort en feil....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...