Gjest Gjest_Ragnhild_* Skrevet 26. november 2009 #1 Skrevet 26. november 2009 Hei! Jeg har sett ormer i bakenden på katten min, men de er først lange, også krymper de seg liksom sammen igjen, så de blir nesten runde og små. Har søkt litt etter det på internett, men det står ikke noe om det noe sted. Noen som vet hva slags orm det er, og hvordan man kan behandle det? Er det smittsomt for mennesker og hunder?
Gjest Shock Skrevet 26. november 2009 #2 Skrevet 26. november 2009 Ta med pus til dyrlegen, så får du resept på ormkur.
Sandie Skrevet 26. november 2009 #3 Skrevet 26. november 2009 (endret) Det finnes flere ulike invollsormer. Spolorm og bendelorm er vanligst. Spolorm er runde med gulhvit farge og er spisse i begge ender. Bendelorm er hvite og flattrykte med leddet kropp. Eggene kommer ut sammen med avføringen. Det finnes flere reseptfrie legemidler å få kjøpt på apoteket. Men det er best å ta en tur til dyrlegen først for å fastslå hvilken type orm det er. Hvis det skal smitte til mennesker og andre dyr må man vel ha direkte kontakt med eggene i avføringen vil jeg tro, men kanskje noen andre her vet mer om det? Endret 26. november 2009 av Sandie
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2009 #4 Skrevet 26. november 2009 Det finnes flere ulike invollsormer. Spolorm og bendelorm er vanligst. Spolorm er runde med gulhvit farge og er spisse i begge ender. Bendelorm er hvite og flattrykte med leddet kropp. Eggene kommer ut sammen med avføringen. Det finnes flere reseptfrie legemidler å få kjøpt på apoteket. Men det er best å ta en tur til dyrlegen først for å fastslå hvilken type orm det er. Hvis det skal smitte til mennesker og andre dyr må man vel ha direkte kontakt med eggene i avføringen vil jeg tro, men kanskje noen andre her vet mer om det? Ormekurene er ikke lenger reseptfrie. De ble reseptpålagte 1 juli-09. Ring veterinæren din og si at katten har påvist orm, så fakser han over resept til apoteket, eller så selges ormekurer hos dyrlegen. Dette MÅ du behandle, det er veldig smittsomt blant dyr, og kan også smitte over til mennesker.
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2009 #5 Skrevet 26. november 2009 Det finnes flere ulike invollsormer. Spolorm og bendelorm er vanligst. Spolorm er runde med gulhvit farge og er spisse i begge ender. Bendelorm er hvite og flattrykte med leddet kropp. Eggene kommer ut sammen med avføringen. Det finnes flere reseptfrie legemidler å få kjøpt på apoteket. Men det er best å ta en tur til dyrlegen først for å fastslå hvilken type orm det er. Hvis det skal smitte til mennesker og andre dyr må man vel ha direkte kontakt med eggene i avføringen vil jeg tro, men kanskje noen andre her vet mer om det?
Gjest Glør Skrevet 26. november 2009 #6 Skrevet 26. november 2009 Det finnes flere reseptfrie legemidler å få kjøpt på apoteket. Markkur til katt selges kun på resept nå.
Morea Skrevet 26. november 2009 #7 Skrevet 26. november 2009 Vi ga katta vår ormekur to ganger i året som en regel. Han var en typisk utekatt, og lå ofte og lekte med mus og annet. Og fikk orm da, og gikk ned i vekt etc. Katta var verdens snilleste, men et digert beist. Fremgangsmåten var at begge foreldrene mine tok på seg tykke jakker og hagehansker (jo da, vi prøvde med leverposteigjemming, men den gikk han ikke på gitt). Fattern holdt katta mens mamma skulle få tabletten inn i munnen på dyret. Katta var mildt sagt misfornøyd med ørene bakover, vred seg som en sterk orm og knep den lille munnen sammen. Mamma måtte da jenke opp munnen og puttet tabletten inn. Katta spyttet den ut, og langt også. Til slutt, og mange kloremerker senere, så oppdaget muttern at dersom hun puttet den i munnen på katta,og så holdt igjen munnen mens hun gned den på halsen så gikk tabletten ned. Høres nesten ut som mishandling dette her, men dette var nok verdens mest bortskjemte katt. Og den ble fornøyd dagen etter, selv om det måtte betales med indrefilet....
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #8 Skrevet 30. november 2009 okei, tusen takk, da tar vi med katten til dyrlegen!
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2009 #9 Skrevet 30. november 2009 Det er antagelig bendelorm, spolorm kan ikke "krympe seg" pga begrenset muskulatur og høyt indre trykk (nerd, jeg?). De leddene som faller av og kommer ut av katten er levende og har bevegelse, så det høres logisk ut, jeg har også sett dette mange ganger på vår egen katt. Men ta gjerne med katten eller et dødt/tørt ledd til dyrlegen. Når det gjelder leddene er det bare å begynne å lete rundt på tepper o.l hvor katten liker å ligge :hår:
Siiw Skrevet 6. desember 2009 #10 Skrevet 6. desember 2009 uff - glad jeg bor så nærme sverige:p der slipper man respet... kjekt og ha noen liggenes!!!
Gjest Gjest Skrevet 6. desember 2009 #11 Skrevet 6. desember 2009 okei, tusen takk, da tar vi med katten til dyrlegen! Gikk det bra?
Gjest Gjest Skrevet 9. desember 2009 #12 Skrevet 9. desember 2009 man er ikke nødt til å ta med katten til dyrlegen fordi den har orm.. reis heller til dyrlegen uten katten da slipper man styret emd å kjøre med dem i bilen siden det er mange katter som ikke liker det og kjøp en ormkur, da kan du høre hva slags utvalg han har. i såfall vil jeg fåreslå en pipett du kjøper og spruter i nakken på dem, hvis dyrlegen har det der.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 9. desember 2009 #13 Skrevet 9. desember 2009 Heisann Ene puselusen min fikk dråper dryppet i nakken av dyrlegen. Ikke noe mas med tabletter.
Gjest Gjest_Kitty_* Skrevet 10. desember 2009 #14 Skrevet 10. desember 2009 Heisann Ene puselusen min fikk dråper dryppet i nakken av dyrlegen. Ikke noe mas med tabletter. Hva koster en sånn kur? Drar man bare til veterinæren og kjøper den der uten å ta med katten? Jeg vet ikke om katta mi har orm, men hun har vært ute/inne-katt i over et halvt å nå, og har fanget mange mus og har faktisk sett henne spise på ei også.. fisj! Burde jeg kanskje gi henne en kur for sikkerhets skyld? Ser ikke ut som hun er dårlig, og tror hun holder vekten, vil bare ikke at hun skal være/bli syk eller se noen ormer komme ut av rompa hennes,- da tror jeg at jeg svimer av.. er rimelig naturveik!
Gjest Gjest Skrevet 10. desember 2009 #15 Skrevet 10. desember 2009 Katter bør ha ormekur hver 3. mnd. Katter kan godt ha orm selv om det ikke tyter ut av rompa.
tigerpus1 Skrevet 10. desember 2009 #16 Skrevet 10. desember 2009 ingen av mine katter har noen gang påvist orm men jeg gir de alle 4 samtidig kur 1 gang på våren og 1 gang på høsten. de fleste dyrleger har kur du kan kjøpe. både tab, pasta og dråper. jeg pleier å bruke forskjellige kurer så er jeg på den sikre siden
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 10. desember 2009 #17 Skrevet 10. desember 2009 Hva koster en sånn kur? Drar man bare til veterinæren og kjøper den der uten å ta med katten? Jeg vet ikke om katta mi har orm, men hun har vært ute/inne-katt i over et halvt å nå, og har fanget mange mus og har faktisk sett henne spise på ei også.. fisj! Burde jeg kanskje gi henne en kur for sikkerhets skyld? Ser ikke ut som hun er dårlig, og tror hun holder vekten, vil bare ikke at hun skal være/bli syk eller se noen ormer komme ut av rompa hennes,- da tror jeg at jeg svimer av.. er rimelig naturveik! Heisann! Regningen ligger ute i bilen, og det er altfor kaldt å hente den nå, men en utvidet blodprøve (den husker jeg at kostet 429 kr), allmenn sjekk, temperaturmåling og dråpene kostet tilsammen 1690 kroner. Mine har aldri fått ormekur før, fordi de er innekatter, og da har dyrleger jeg har spurt samtlige sagt at en kur er unødvendig. Hun har ikke vist noen typiske tegn på orm heller, men hun har kastet opp maten sin daglig. Derfor jeg tok henne til dyrlegen, og han utelukket alt, og ga henne en kur for sikkerhetsskyld. Det er fire dager siden, og hun har ikke kastet opp ennå *bank i bordet* Om du får kjøpt disse utenom kontroll vet jeg ikke, når jeg var inne med pusen gjorde dyrlegen det fordi det var enklere. Hun var jo allerede oppe på undersøkelsesbordet.
Gjest Gjest Skrevet 11. desember 2009 #18 Skrevet 11. desember 2009 Katter bør ha ormekur hver 3. mnd. Katter kan godt ha orm selv om det ikke tyter ut av rompa. Hvis du ikke ser symptomer på orm holder det å gi utekatter kur en gang i halvåret (vi pleier å vente til vi ser orm, og det tar mellom 3 og 6 mnd hos vår pus). Overforbruk og utvikling av resistens var årsaken til at disse midlene ble reseptbelagt i utgangspunktet
Gjest Cipheria Skrevet 11. desember 2009 #19 Skrevet 11. desember 2009 (endret) Katter bør ha ormekur hver 3. mnd. Katter kan godt ha orm selv om det ikke tyter ut av rompa. Som sagt, ormane kan bli resistente. I tillegg er ikkje ormekur førebyggande. I teorien kan du gi ein ormekur, for så å oppleve at katten får orm ei veke etterpå. Ormekur er for å drepe det som allereie er der. Det positive ved å gi regelmessig, er jo at du kanskje tar ormen i eit tidleg stadium. Personleg ventar eg til eg har mistanke. Endret 11. desember 2009 av Cipheria
Gjest Glør Skrevet 11. desember 2009 #20 Skrevet 11. desember 2009 Hva koster en sånn kur? Drar man bare til veterinæren og kjøper den der uten å ta med katten? Noen dyrleger tar en femtilapp for å printe ut resepten, andre gjør det gratis. Selve kuren koster vel rundt 100 kroner pr katt, for den man drypper i nakken, og som er enklest å gi. Det hender at jeg først ser at mine har mark når jeg kan se dem, men som regel tar jeg det på at de spiser unormalt mye, uten å legge på seg. de får også veldig løs avføring av å ha mark. Noen katter får også matt pels og lavt aktivitetsnivå når de har mark. Overdreven slikking i rompa og rødt/irritert rompehull er også ett tegn, siden det klør der når de har mark. Katter bør ha ormekur hver 3. mnd. Katter kan godt ha orm selv om det ikke tyter ut av rompa. Det er ikke anbefalt å gi så ofte, og overmedisinering er hovedgrunnen til at markkur kun gis på resept nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå