Gå til innhold

Dyre grønnsaker sunnere enn billige grønnsaker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man får grønnsaker fra First Price, og man får grønnsaker fra andre produsenter. Prisene varierer veldig. Men betyr det også at næringsinnholdet og kvaliteten øker med pris?

Er f.eks. tomater fra First Price mer "vannete" og har de mindre vitaminer? Er vekstforholdene dårligere til de billigste grønnsakene?

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tviler jeg sterkt på. Når det gjelder frukt og grønt er billigvarene ofte de som ikke er "pene" nok til å selges som vanlige varer, dvs. at de er for små, for krokete eller slikt. Dessuten selges de nesten alltid i flerpakninger, og da tjener butikken litt på det likevel.

Billigmerker er ikke synonymt med "dårligere kvalitet", det er ikke derfor de selges billigere. Billigmerker er del av en økonomisk strategi. Det er et trekkplaster for å kapre kunder, og det er varer hvor kjedene har spart masse penger på reklame, vareutvikling etc., slik at inntjeningsandelen blir større.

Skrevet

Nei, det kan jeg ikke tro. Jeg pleier å se på produksjonsland, det kan gi en pekepinn om dyrkningsmåte dersom man har litt greie på det, både hvor intensiv gjødsling og hva slags sprøyting som er bedrevet. Mye av First Price-grønnsakene er faktisk norske, eller de kommer fra akkurat samme sted som de dyrere. Skal du regne med å få sunnere grønnsaker bør du heller velge økologisk enn de dyre konvensjonelle (og derom strides fortsatt de lærde, selv om ting tyder på at økologisk er bede).

Prisen på frukt og grønt er mye avhengig av sesong rundt omkring i verden, og som Pingting sier; utseende.

Skrevet
Noen som vet - og ikke bare tror?

Mulig jeg uttrykte meg uklart, men jeg "vet". I den grad man kan vite sånt, jeg har ikke gått rundt og målt vitamininnholdet i grønnsakene selv. ;) Det jeg har gjort er å jobbe i butikk og fått litt opplæring innen frukt og grønt. Pluss at jeg spurte og grov en masse.

Vekstforholdene for grønnsakene er nok relativt likt hele veien, det som kan variere er pakking, oppbevaring og modenhet/hvor modne de var da de ble plukket. Slike ting kan påvirke næringsinnhold og smak, men det vil nok også være minimale forskjeller her.

Håper det var litt tydeligere :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...