Gjest Peidi81 Skrevet 26. november 2009 #1 Skrevet 26. november 2009 Hvordan er den gyldne regelen når det gjelder hvilken type vin som passer til hvilken mat? Hvitvin til sjømat og hvitt kjøtt, rødvin til resten? Eller? Er det helt feilt å servere rødvin til kylling/kalkun? Mvh en litt uerfaren vertinne
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2009 #2 Skrevet 26. november 2009 Det går fint å servere rødvin til kylling, kommer an på tilbehøret til kyllingen. F eks er det godt med kylling i (eller med) tomat- og rødvinsbasert saus, og rødvin til. Vil tro det samme gjelder for kalkun, selv om jeg ikke har noe erfaring med å tilberede denne fuglen. Når det gjelder fisk er det også noe fisk som er best med rødvin til, enten pga smak på fiskekjøttet, eller tilberedelsesmåte/tilbehør. Så det er viktigere å tenke helhetlig på smakene (og sånt som sødme, syre, fett osv) for å få mat og drikke til å passe sammen, enn å tenke rødt til ditt og hvitt til datt
Samantha Skrevet 27. november 2009 #3 Skrevet 27. november 2009 Eg skal på kalkun- og vinkveld idag, og har planar om å drikke rødvin. rett og slett fordi eg syns det er best Kalkun med stuffing, grønsaker, waldorfsalat, fløtesaus++ trur eg. Nam nam. Har høyrt noko om at det er kvitvin til kvitt kjøtt, men har også sett at mange drikk rødvin til kylling/kalkun. Så veit jammen ikkje kva som er "riktig". Men skulle gjerne visst det!
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2009 #4 Skrevet 27. november 2009 Som forrige gjest sier - det kommer an på tilbehøret om rødvin eller hvitvin passer best til kylling og kalkun. I tillegg kommer det også an på vinen og druetypen. De letteste og mest mineralske hvitvinene passer bedre til sjømat enn til hvitt kjøtt, mens feks rieslinger er supre til kylling (og selvsagt mange andre hvitviner med litt frukt og fylde). Med rødvin er det de lette, unge og fruktige vinene som går best til lyst kjøtt. Pinot noir er feks en klassisk drue til fugl, og er den rødvinen som brukes til coq au vin. Valpolicella-viner er også fine til kylling og kalkun.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå