Gå til innhold

Fastlege er no' bæsj!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dere får ha meg unnskyldt mitt lille utbrudd, men nå har jeg hatt 4 fastleger på 2 år. De begynner og slutter i et sett. Det eneste de rekker er å sende min journal mellom seg....

Noen med samme erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Huff, så kjedelig da. Ordentlig ustabilt, og nettopp ustabilitet var vel noe man ønsket å unngå med fastlegeordningen.

Selv er jeg utrolig fornøyd med ordninga. Har hatt tre fastleger, men alle byttene har vært pga flytting. Nå har jeg verdens beste (kvinnelige) lege. Skal holde på henne så godt jeg kan :D Håper inderlig hun holder seg på dette legekontoret leeeeenge - ellers må jeg jo bare flytte etter ;)

Skrevet

Fastlegeordningen er en eneste stor VITS.

På legekontoret hvor jeg går var det tidligere SVÆRT vanskelig å få time pga. for liten kapasitet. Etter at fastlegeordningen kom er det nær sagt UMULIG.

Jeg ringte legekontoret en gang før sommerferien da jeg hadde et lite akutt problem -det ville ta en normalt oppegående lege ca. 20 min. å "behandle" meg (les: skrive ut en resept, det er jo det eneste de kan -de har jo faen ikke peiling på ÅRSAKENE til at man blir syk, langt mindre klarer de å gjøre noe med det). Jeg fikk tilbud om time en eller annen gang i november -det var første ledige mulighet.

Jeg tenkte for meg selv at hele det jævla legekontoret kunne dra til helvete, så ringte jeg en homeopat i stedet. Fikk time neste dag, og ble kvitt mitt akutte problem for godt nesten like raskt. Helt uten bivirkninger.

Det er tragisk at alternative behandlingsformer ikke får mer aksept og anerkjennelse i den vestlige delen av verden -som jo liksom skal være så jævla "oppegående" på alt.

Nelle :briller:

Skrevet

Har hatt samme "fastlege" i 4 år vel, men har hatt vikarer stort sett hele tiden pga. svangerskapspermisjon, permisjon for å jobbe annet sted..

Jeg ringte dit da jeg trodde jeg hadde brukket en finger, og de sa de hadde ledig time om 6 uker ! På akutten sa de at fastlegen MÅ ta deg inn da. Hvis jeg trenger resepter (UTI eller halsbetennelse eller noe) så går jeg på akutten en morgen før 12, da er det sjelden særlig kø.

Skrevet

Nei, har ikke samme erfaring.

Er kjempe fornøyd jeg. :)

Skrevet

Tror jeg må ha landets beste fastlege jeg. Er veldig fornøyd :)

Skrevet

Jeg er også kjempefornøyd med fastlegen min - får time i løpet av en dag eller to, og hun er kjempetrivelig. Men så er jeg så frisk at jeg nesten aldri oppsøker henne heller, da.

Gjest Anonymous
Skrevet

Greit at det kan ta lang tid å komme inn til fastlegen ettersom det er eneste lege som du egentlig skal gå til.

Men med akutte plager kan du faktisk få komme inn på dagen eller de nærmeste dagene, til f.eks fastlegen eller til en annen lege.

Eneste er at mange nekter å oppgi grunnen til hvorfor de vil inn med det samme og for at helsesekretæren skal klare å skille ut vanlige timebestillinger og akutte ting må de få vite grunnen noen ganger.

Helsesekretæren har faktisk taushetsplikt og er avhengig av å vite årsak til pasient for å avgjøre viktigheten med å komme inn.

Det er alltid 3-4 akuttimer ledig hver dag hos legen, og på morgenen ringer ofte mange som ønsker å komme inn på dagen. De fleste får faktisk time, men ved svært stor pågang må man sile ut de som er mindre viktige, uansett om helsesekretæren synes at alle er like viktige.

Minst like irriterende er de pasientene som ringer sånn litt ute på ettermiddagen og må på død og liv komme inn i dag, pga forkjølelse. Og når vi prøver å forklare pasienten at det er fuldt opp og at h*n evt. må ringe legevakt eller fra morgenen dagen etter blir h*n sur og slenger ut beskyldninger om hvor vanskelig det er å få time, og at helsenorge er helt tragisk.

Greit nok at det tar legen 20 min, og gjøre færdig en pasient, men hvis alle hadde en slik innstilling og alle ville inn på samme dag, ville det faktisk ta hele dagen bare på akuttpasienter. Noe som faktisk er umulig ettersom de også pas. som har ventet en måned på å få komme inn denne dagen.

Alle 20 min. pasientene kan ikke få komme inn samme dag hvis det absolutt ikke er nødvendig.

Det er faktisk helsesekretæren som tar i mot alle telefonene og må avgjøre hvem som kan komme i dag, og hvem som kan vente noen dager.

Skrevet

Jeg er også opgitt over fastlegen min, og da er hovedproblemet HVOR han holder til kontra hvor JEG bor. Jeg må ta buss og TOG! for å komme til ham....

Derfor:

www.fastlegen.no

HERE I CUM!

:blunke:

Gjest Fuglehue
Skrevet

fastleger er mongo. Da jeg gikk med spiseforstyrrelsene mine til min, sa han at jeg var deprisiv og ga meg lykkepiller!

Gjest Zalomine
Skrevet

Ehh, da tok kanskje den legen feil, men det har da ikke noe med FASTLEGEORDNINGA å gjøre.....

Har bytta fastlege en gang jeg, fordi den forrige legen min var i Ålesund, og jeg bor i Bergen, så ren praktsik var det greit å bytte. Har bare vært der en gang, fikk time ganske lenge etter at jeg ringte, men det var fordi jeg bare skulle fornye noen resepter og sånn, og hadde medisiner ut en måned, så jeg fikk time i slutten av måneden. Hun var grei hun, uten at jeg var der så lenge at jeg kan si så mye om henne etter et besøk. Men... fastlegeordninga synes jeg er helt grei. Har da null og niks med om man liker legen eller ei det da....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...