Gjest Gjest_lala_* Skrevet 26. november 2009 #1 Skrevet 26. november 2009 Det er røkelaks på tilbud, så jeg kjøpte i dag nesten en kilo. Pleier å ha det på brødet, men tenkte kanskje jeg skulle eksperimentere litt! Vet det går an å bruke røkelaks i salat og pastaretter, men aldri prøvd selv. Noen som har noen gode forslag med oppskrifter?
Pingting Skrevet 26. november 2009 #2 Skrevet 26. november 2009 Jeg har en veldig god, men syndig fet spaghettisaus jeg pleier å lage av røkt laks. Jeg pleier å slumpe litt, men jeg tror jeg bruker ca dette pr. porsjon: 50-100 g røkt laks (jeg liker mye laks) 1 liten tomat i terninger 1/4 til 1/2 hakket løk (litt avhengig av størrelsen) MYE dill MYE revet parmesan (disse to er jo mye en smakssak) 1/2 (kanskje?) dl fløte. Både matfløte og kremfløte fungerer bra Stek løk til den er myk, ha i tomat, laks, dill og fløte. la det koke inn i noen minutter, og smak til med nykvernet sort pepper (om du har) og salt. Rør inn parmesan på slutten, det er best om sausen ikke koker etter det. Ha på nykokt spaghetti eller annen pasta. Nammm Denne sausen kan også varieres ganske mye, bl.a. har jeg byttet ut løken med vårløk, hatt oppi en klunk med hvitvin, lagt til asparges og scampi, og det ble så godt så! Et bittelite dryss med chillipulver er også godt. Om du ikke har parmesan kan revet Jarlsberg være en god erstatning, norvegia og slikt synes jeg blir litt for kjedelig. Røkt laks i salat: røkt laks og fetaost er så genialt sammen at jeg ikke har ord på det engang. Jeg pleier å lage salat av grønn salat, laks, fetaost, noen oliven, paprika og agurk. Ellers er wraps med avocado og røkt laks veldig godt på matpakka!
Gjest Idnar på jobb Skrevet 27. november 2009 #3 Skrevet 27. november 2009 Røykelaks og purreløk som fyll i pai er kjempegodt!!!
Gjest Gjest_lala_* Skrevet 27. november 2009 #4 Skrevet 27. november 2009 Pingting, Takk for svar, disse skal jeg prøve! Har du oppskrift på paien?
NenaT Skrevet 28. november 2009 #5 Skrevet 28. november 2009 Kjempegod mexicansk-japansk rett: Kok sushiris, server i suppebolle. Oppå risen danderer du stykker av røkelaks, avocado og filadelfiaost (og gjerne andre ting også, om du vil, reker, stekt kylling, etc.) Ha soyasaus blandet med litt sitron og appelsinsaft og med grønn løk i småbiter til å helle over. Nyyyyydelig!
skrue Skrevet 28. november 2009 #6 Skrevet 28. november 2009 Røykelaks og purreløk som fyll i pai er kjempegodt!!! Skulle akkurat til å nevne det selv. Jeg pleier, om mulig, å ha litt kantarell i også. Man kan sikkert bruke tørket skogsopp som en god erstatning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå