Gå til innhold

Pstbudet

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mimosa_*
Skrevet

Er det vanlig å gi postbudet en påskjønnelse til jul? mange gir til avisbudet,men ike hørt noe om postbudet.

Allerede nå med all reklamen og julegreier så komer de senere og senere i all slags vær.

Snøen kommer,ikke like enkelt å komme seg frem. umerkede kassser ol.

mørkt er det mange ganger, syns de sliter mye for å få posten frem.

Tenkte å gi en konfekteske,men er det vanlig?

eller er det slik at folk tenker at de har sin lønn, og valgt sin jobb?

Nå tipser jo folk kelnere,frisører og hva det måtte være.

noen andre som tenker på postbudet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror ikke det er så vanlig lenger, men synes absolutt at du skal gjøre det hvis du har lyst. Spesielt dersom du vet at det er samme bud som "alltid" går hos deg.

Min bror er postbud og har vært det i mange år. Da han startet fikk han faktisk ganske mye ekstra til jul (både konfekt, men ikke minst penger). Dette skyldtes nok også at han hadde mange gamle på sin rute som var vant med en slik påskjønnelse, men også fordi han ytet ekstra service med levering på døren til de eldste osv.

Tror det har blitt betraktelig mindre de siste årene rett og slett fordi mange ikke er kjent med dette, og at det nok byttes på med hvilken postmann som går hvor slik at folk ikke har et like personlig forhold til sin postmann.

Gjest Cipheria
Skrevet

Eg køyrde post for nokre år sidan. Då var det ein familie som kvart år la twist e.l i postkassa deira med lapp der det stod "til postbudet". Eg trur ikkje du skal vegre deg for det, dei syns vel berre det er hyggjeleg.

Skrevet

Det er ikke vanlig, men jeg kan love deg at du kommer til å gi postbudet ditt verdens beste dag! :)

(har jobbet som postbud selv)

Skrevet

Jobbet som avisbud bare, men fikk et par gaver til jul det året jeg var avisbud og det er igrunnen den tingen jeg husker aller best fra den julen. Det var så utrolig uventet og koselig.

Fikk en hjemmelagd nisse og en eske moccabønner, forøvrig. Så store beløpene var det ikke snakk om ;)

Skrevet

Selvsagt blir det satt pris på, og egentlig synes jeg at vi burde være flinkere til å både smile til, komme med komplimenter og oppmerksomhet av denne typen - både til folk vi kjenner og til ukjente.

På den andre siden så ser jeg ikke helt hva som gjør postmannen må spesiell. Hvis jeg først skal kjøpe konfekt til han så bør gjerne kassedamen på butikken også få. Og slakteren. Og frisøren. Og de som står på postkontoret. Og læreren som retter en million heldagsprøver. Og drosjesjåføren og bussjåføren som må kjøre hjem alle som har vært på julebord. Ja, listen over folk som yter litt ekstra på jobb nå før jul er lang og jeg synes egentlig ikke at postmannen nødvendigvis hverken fortjener konfekt mer eller mindre enn veldig mange andre.

Betyr det at jeg mener at man ikke skal gi til noen? Nei, jeg mener vel egentlig ikke det. Det er hyggelig at du tenker på postmannen din, og jeg er helt sikker på at han setter pris på det. Vi liker vel alle å få en uventet oppermksomhet, som takk og bekreftelse for at vi gjør en god jobb som andre setter pris på?

Skrevet (endret)

Vel, om man går til den samme slakteren eller hos samme kassedama hver gang, da kan jo man gjerne ta med en liten pepperkake eller annen oppmerksmohet før jul ;)

Synes sånt er hyggelig, synes alle kunne vise litt mer omtankte i hverdagen, det kan faktisk gjøre noen dager mye finere!

Endret av Bond
Skrevet
Vel, om man går til den samme slakteren eller hos samme kassedama hver gang, da kan jo man gjerne ta med en liten pepperkake eller annen oppmerksmohet før jul ;)

Synes sånt er hyggelig, synes alle kunne vise litt mer omtankte i hverdagen, det kan faktisk gjøre noen dager mye finere!

Veldig enig i dette :)

Skrevet

hvert år legger jeg en liten gave (sjokolade, skrapelodd ol) i en konvolutt og henger den ut av postkassa mi som er under tak, skriver TIL POSTBUDET på det. Bruker å bli godt mottatt :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...