Gjest Gjest_caroline_* Skrevet 26. november 2009 #1 Skrevet 26. november 2009 Jeg har brukt mange år på å finne ut hva jeg vil, og jeg er enda ikke sikker. Har nå kommet i midten av 20årene og holder på med høyere utdanning. Tar parallelt 2 bachelorgrader innenfor økonomiske emner, kan sammenlignes med å ta vernepleie og sykepleier samtidig omtrent, jeg får to separate bachelorgrader, men er det er en del felles fag, og dette tar jeg da på normert tid for en grad. Nå har jeg imidlertidig begynt å snuse på markedsføring også, og jeg kjenner meg selv såpass godt at jeg greier å ta disse fagene før jeg er ferdig med de to andre gradene mine, bortsett fra en tredje bacheloroppgave da, den sløyfer jeg enn så lenge. Er du dumt av meg å ta 3 beslektede bacheloroppgaver parallelt? Når jeg er ferdig ønsker jeg ikke å gå mer på skole annet enn kortere kurs osv, så noen master er ikke aktuelt på veldig veldig veldig mange år i så fall. Jeg er redd for at jeg skal fremstå som forholdsvis grunn med stor bredde i forhold til å spisse de økonomiske emnene mine mot siviløkonomstudiet som da er 5 årig. Jeg har ikke spesielt høye ambisjoner i forhold til jobb, men ønsker på sikt å jobbe med bedriftsrådgiving, derfor har jeg mye regnskap og revisjon i de økonomiske gradene mine, og her tenker jeg det kunne være nyttig å også ha markedsføringsfag? Markedsføringen blir sistepri, jeg prioriterer de to første gradene mine i forhold til karakterer, men jeg kjenner jeg har mer kapasitet. Noen gode råd? Skolen har sagt at det er helt ok praktisk å gjennomføre, men jeg vil jo vite hva som kan være "smart" også?
Hanselot Skrevet 26. november 2009 #2 Skrevet 26. november 2009 Men herregud a jente... må si jeg er mektig imponert over arbeidskapasiteten din. Jeg har ingen dyptgående svar, men en med din kapasitet må da få jobb hvor som helst... tror ikke du skal bekymre deg for noe annet.
Annikken Skrevet 26. november 2009 #3 Skrevet 26. november 2009 Kjør ferdig bachelorgradene, dropp markedsføring, bli siviløkonom. Er du sivøk med gode karakterer kan du få mange forskjellige jobber - økonomer trengs overalt i både støtte- og rådgivningsstillinger. Du trenger ikke markedsutdanning for å få jobb innen markedsføring så lenge du er sivøk, etter min oppfatning hvertfall. Økonomer med erfaring kan brukes til mye. Du kan jo prøve å få sommerjobb eller deltidsjobb innen økonomi, dette tror jeg du kan ha mye nytte av.
Gjest Gjest_caroline_* Skrevet 26. november 2009 #4 Skrevet 26. november 2009 Jeg kommer ikke til å ta master, for da går jeg 8 år med studielån siden jeg har sulla bort litt av hvert på utenlandsstudier, folkehøgskole så jeg vil ikke satse på siviløk, siden jeg er redd for å få masse masse masse i lån før jeg er sikker på hva jeg vil bli. Det må i såfall være etter x antall år hvor en eventuelt arbeidsgiver kan betale for videre utdanning. Dessuten må jeg flytte for å gå master, og da må jeg holde to bosteder. Det er en organisasjon som dekker mesteparten av utgiftene i forbindelse med studiet mitt nå, men jeg har jo fortsatt levekostnader, så i praksis vil det jo egentlig bare si at jeg slipper deltidsjobb som veldig mange andre er avhengige av, og ergo får jeg tid til mer skole :-) Men jeg er jo redd for at 1000 fag på lavere nivå vil slå negativt ut og, fremfor å ha spisset kompetansen sin. Trenger ikke å bestemme meg for det før 1. mars uansett, men det er kjekt med andre sine synspunkt i denne vurderinga også:-)
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2009 #5 Skrevet 26. november 2009 Å ikke ha noe dybde er ikke så veldig positivt. Det er færre jobber hvor de trenger folk med mye bredde men ikke så mye dybde enn det er jobber hvor de trenger folk med dybde. Om en stilling innebærer en viss type arbeid, vil de med spisskompetanse på akkurat dette komme før deg i køen.
Gjest Gjest_caroline_* Skrevet 26. november 2009 #6 Skrevet 26. november 2009 Men hvis alternativet er lite bredde og? Hvis alternativet er en enkelt bachelorgrad? Skal ikke være enkelt, men skjønner jo at dybde er bra/bedre. Men jeg bor i en middels liten by på østlandet, og jeg finner ikke en eneste stilling for folk med økonomisk mastergrad i nærheten, kontra stillinger hvor de ønsker personer med 3-4 år på høyskole innenfor øk/adm, men nå er det ikke jeg som ansetter, så kan jo hende at de med 5 årig master bare suser inn i disse stillingene.
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2009 #7 Skrevet 26. november 2009 Jeg vil tro at to bachelorgrader tatt på normert tid for én er en fordel framfor en enkelt, dersom fagene er relevante for stillingen. Det sier jo også noe om arbeidskapasiteten din og forståelse innen større deler av fagområdet, dersom du får gode karakterer. Kan i hvert fall ikke se hvorfor det skulle telle negativt, men noen ganger kan det jo være lurt å ta flere spesialiserende emner på bachelornivå innen ett område i stedet for å ta tilsvarende fler "grunnkurs". I den grad man kan snakke om spesialisering på det nivået da. Markedsføring tror jeg jeg ville droppet å ta bachelor i i tillegg, men det går jo an å ta enkeltfag for å få mer innsikt innen det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå