Gjest Gjest_Gjestemann_* Skrevet 26. november 2009 #1 Skrevet 26. november 2009 Jeg og mor ble enige om privat bidrag tidligere i sommer. Beløpets størrelse er fair og heller for høyt enn nødvendig. Dette har vi skriftlig. I tillegg har vi en muntlig avtale om at jeg betaler alle løpende utgifter på vårt felles hus som hun og ungene fortsatt bor i og trekker av bidraget (lån, strøm, telefon osv). Alle disse utgiftene kommer etterhvert i hennes navn, men foreløpig har dette vært en god løsning og det har sikret at regningene har blitt betalt. Det hører med til historien at mor er meget konfliktglad og bitter. Det er 6 måneder siden separasjonen, men hun har hittill tatt i bruk de fleste av de skitne knepene i boka. Men for å holde oss til denne saken... Det som skjer er at jeg holder på avtalen vår; betaler regninger og lån og overfører resten til henne. Men for 6 uker siden kom et brev fra NAV der hun krever omregning av bidraget samt tvangsinnkrevning fordi jeg ikke betaler henne. Dette er jo ikke sant og jeg kan dokumentere alt. Sendte inn dokumentasjon til NAV- alle kvitteringer, alle regninger- men likevel får jeg kravet. Og det er datert tilbake sånn at de vil kreve inn 2 bidrag jeg allerede har betalt. Dette utgjør nesten 23 000.- (Jeg tjener ok, hun lite og vi har flere barn). Men selv om jeg har ok lønn så har jeg ikke råd eller lyst til å betale trippelt bidrag, og hun har jo allerede fått de pengene hun har krav på fra meg. Jeg skal selvfølgelig ta kontakt med NAV i dag. Ex-kona har jeg forsøkt å få tak i i feler uker, men hun vil ikke snakke med meg etter at hun satte frem tvangskravet. Er det noen som kan gi meg noen tips og råd. Dette går desverre mot advokat. Utrolig synd, for jeg ville at vi skulle løse dette i minnelighet, men når hun forøker å lure meg, manipulerer ungene, lyver til NAV, jobber svart osv osv... Det er så utrolig trist for ungene, men på den annen side kan jeg ikke sitte med hendene i fanget og la henne ta fra meg alt.
leirbål Skrevet 26. november 2009 #2 Skrevet 26. november 2009 Jeg har ikke noen forslag til hvordan du kan løse det med bidrag som evt. blir krevet etterbetalt. Men jeg vil på det sterkeste råde deg til å få alle avtaler mellom dere skriftlig og godkjent av en advokat. Kanskje dere kan opprettholde ordningen, men skriftlig? Jeg håper også at dere har en skriftlig detaljert samværsavtale? Med løsninger på ulike mulige situasjoner skissert? Ellers ville jeg ordnet det også. En advokatgodkjent skriftlig ordning forebygger mange problemer senere. Jeg hadde engasjert meg minimalt i hennes liv sålenge ungene har det greit hos henne. Hvis de ikke har det kan du vurdere hva du vil gjøre utifra det. Hva hun gjør når det gjelder jobb Nav ol. er det lurest å ikke legge seg oppi. Det øker kun konfliktnivået dere imellom. Og det er ungene som lider mest da. Hvis du må betale flere ganger får du jo en avbetalingsordning. Du trenger ikke betale alt på en gang. Mager trøst, men. Lykke til.
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 26. november 2009 #3 Skrevet 26. november 2009 Jeg vil råde deg og forholde deg til NAV - ikke privat avtale. Det vil bli krøll og bråk når situasjonen er som den er. En kan si hva en vil om NAV - men ved bidrag så kjører de sak ihenhold til regleverk - ikke mye å krangle om der. Ikke verdt å bruke energien sin på ihvertfall. Mitt råd er å rydd opp i situasjonen - ta oppgjør vedr hus og bli ferdig og legg ballen død.
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2009 #4 Skrevet 26. november 2009 Jeg opplevde andre veien, at bidragsbetaler plutselig endret vår skriftlige avtale (som faktisk fulgte veileder). Og tøt NAV full av løgn. Begge deler er like feil! Du må rett og slett bare ta kampen. Du har bidragsavtalen deres? Du har kvitteringer på de regninger du har betalt? OG kvittering på summen som er overført mor? Sammen blir vel summen og regningene lik bidraget. Så du kan dokumentere dette. Nå har du fått krav og vedtak, og lite gjøre med det. Men du må klage på vedtaket fort som fy. Send med all dokumentasjon på nytt. Har mor søkt om bidrag gjennom NAV også? Eller bare innkreving av deres avtale? Har følgende forslag til deg: 1. Søk om fastsettelse av bidrag gjennom NAV 2. Klag på vedtaket som er kommet 3. Stopp betaling av bidrag nå inntil nytt bidrag er behandlet av NAV, men sett av pengene 4. Ikke betal regninger på tidligere felles hus 5. HAr dere ikke skiftet så få gjort det fort Mor skal også bidra med sitt ihht barna.
Gjest ? Skrevet 26. november 2009 #5 Skrevet 26. november 2009 Så lenge kravet kommer via NAV, viser dette at kravene til din X er akseptert som rettmessige, og da må dette betales. Det er slett ikke rimelig at husutgiftene du betaler, skal trekkes fra barnebidraget. Barnebidraget skal dekke utgifter til barnas underhold (utenom større engangsutlegg som det skal deles på). Det er derfor forståelig at NAV mener at du skal betale mer.
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 26. november 2009 #6 Skrevet 26. november 2009 Jeg opplevde andre veien, at bidragsbetaler plutselig endret vår skriftlige avtale (som faktisk fulgte veileder). Og tøt NAV full av løgn. Begge deler er like feil! Du må rett og slett bare ta kampen. Du har bidragsavtalen deres? Du har kvitteringer på de regninger du har betalt? OG kvittering på summen som er overført mor? Sammen blir vel summen og regningene lik bidraget. Så du kan dokumentere dette. Nå har du fått krav og vedtak, og lite gjøre med det. Men du må klage på vedtaket fort som fy. Send med all dokumentasjon på nytt. Har mor søkt om bidrag gjennom NAV også? Eller bare innkreving av deres avtale? Har følgende forslag til deg: 1. Søk om fastsettelse av bidrag gjennom NAV 2. Klag på vedtaket som er kommet 3. Stopp betaling av bidrag nå inntil nytt bidrag er behandlet av NAV, men sett av pengene 4. Ikke betal regninger på tidligere felles hus 5. HAr dere ikke skiftet så få gjort det fort Mor skal også bidra med sitt ihht barna. Ja, dette er rette måten og komme inn i langvarig konflikt. Hvis trådstarter har en komplisert avtale om å betale hus/regninger - så må det separeres fra bidraget. Ved bare å stoppe å betale vil vedkommende knekjøre barn og x økonomisk.......kjempefin måte å starte en langvarig og vond konflikt. Nei, her er det viktig å fokusere på de rette tingene; rydd opp i komplisert avtale; separer hus/regninger fra bidragsdelen. Forhold deg til regelverket og ha ett renskåret opplegg som ikke kan skape konflikter. Dette for å kunne ha ett godt samarbeide når tiden går. Nå er det bare 6 mnd etter separasjonen og da er det veldig ofte turbulent når ikke alle formelle ting er avklart som deling av hus osv. Og starte en konflikt i denne situasjonen er rett og slett lite klokt på sikt. Rydd heller opp og vær bevist på å ikke ta hevn men fokuser på å følge regelverk.
Gjest chickpea Skrevet 26. november 2009 #7 Skrevet 26. november 2009 Ja, dette er rette måten og komme inn i langvarig konflikt. Hvis trådstarter har en komplisert avtale om å betale hus/regninger - så må det separeres fra bidraget. Ved bare å stoppe å betale vil vedkommende knekjøre barn og x økonomisk.......kjempefin måte å starte en langvarig og vond konflikt. Nei, her er det viktig å fokusere på de rette tingene; rydd opp i komplisert avtale; separer hus/regninger fra bidragsdelen. Forhold deg til regelverket og ha ett renskåret opplegg som ikke kan skape konflikter. Dette for å kunne ha ett godt samarbeide når tiden går. Nå er det bare 6 mnd etter separasjonen og da er det veldig ofte turbulent når ikke alle formelle ting er avklart som deling av hus osv. Og starte en konflikt i denne situasjonen er rett og slett lite klokt på sikt. Rydd heller opp og vær bevist på å ikke ta hevn men fokuser på å følge regelverk. Nå har jo mor allerede satt i gang konflikt, med å lyve om bidraget! Ellers så er jeg enig i at hvis mor vil fremdeles bo i huset, så må hun klare den biten selv, det var jo i avtalen at betaling av regninger på hus og denslags, var en del av selve bidraget. Ikke i tillegg.
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 26. november 2009 #8 Skrevet 26. november 2009 Nå har jo mor allerede satt i gang konflikt, med å lyve om bidraget! Ellers så er jeg enig i at hvis mor vil fremdeles bo i huset, så må hun klare den biten selv, det var jo i avtalen at betaling av regninger på hus og denslags, var en del av selve bidraget. Ikke i tillegg. Man er da ikke nødt til å hive bensin på bålet av den grunn. Far føler mor lyver om bidrag. Mor ser kanskje annerledes på dette. Det er viktig å skille bidrag fra andre utgifter på hus osv. Far er tydeligvis også eier av huset - og derav så betaler han vel ikke mor - men betaler likemye til seg selv. Nei, ordne opp på minneligvis og ikke fortsette på den konfliktspiralen men forholde seg til regelverk. Det er ett rimelig dumt argument å fortsette kampen på grunnlag av den andre har begynt eller satt i gang konflikten.
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2009 #9 Skrevet 26. november 2009 Kjære jomfrua, stort sett er vi to enige, men tydeligvis ikke bestandig. Noen ganger må man føre striks linje om man skal unngå konflikter. At jeg råder far til ikke å betale utgifter for mor, betale kun bidraget, skifte og kreve bidrag gjennom nav har nok sin grobunn i egne erfaringer. Jeg mener bstemt at når den ene ikke klarer å forholde se til en privat avtale og sender denne til innkreving, så er det brudd på avtalen. Da mener jeg det bare rett og rimelig at avtalen også fastsettes av NAV. Da er det ikke kilde til konflikt, beløpet er som det er. Og hvorfor skal far betale regningene til mor? Han skriver han gjør det for at de skal bli betalt, mulig da at mor ikke helt har styring? Halve beløpet av løpende utgifter skal man betale frem til skifte, men ikke strøm, tv, etc. Som du også vet er det råtne folk hos begge kjønn. Selv har jeg en eks som er sånn og ikke betaler bidrag. Men jeg har også en kjæreste som har slitt med noe av det samme ts sliter med.
Gjest chickpea Skrevet 26. november 2009 #10 Skrevet 26. november 2009 Man er da ikke nødt til å hive bensin på bålet av den grunn. Far føler mor lyver om bidrag. Mor ser kanskje annerledes på dette. Det er viktig å skille bidrag fra andre utgifter på hus osv. Far er tydeligvis også eier av huset - og derav så betaler han vel ikke mor - men betaler likemye til seg selv. Nei, ordne opp på minneligvis og ikke fortsette på den konfliktspiralen men forholde seg til regelverk. Det er ett rimelig dumt argument å fortsette kampen på grunnlag av den andre har begynt eller satt i gang konflikten. Så lenge de hadde en avtale (både skriftlig og muntlig) om at betaling av regninger skulle være en del av bidraget og ikke i tillegg, så er det ingen grunn til at far skal finne seg i dette! Her er det ikke snakk om hva far "føler", det er snakk om hva to voksne mennesker har avtalt seg imellom, men nå har den ene ikke bare brutt avtalen, men skal også tvangsinnkreve penger hun har allerede fått! Når mor nekter dessuten å snakke med far når han prøver å få tak i henne for å få ting avklart og ordnet opp i, hvordan skal han da gå frem? Jeg ville ikke funnet meg i dette, ville du det?!
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 26. november 2009 #11 Skrevet 26. november 2009 Kjære jomfrua, stort sett er vi to enige, men tydeligvis ikke bestandig. Noen ganger må man føre striks linje om man skal unngå konflikter. At jeg råder far til ikke å betale utgifter for mor, betale kun bidraget, skifte og kreve bidrag gjennom nav har nok sin grobunn i egne erfaringer. Jeg mener bstemt at når den ene ikke klarer å forholde se til en privat avtale og sender denne til innkreving, så er det brudd på avtalen. Da mener jeg det bare rett og rimelig at avtalen også fastsettes av NAV. Da er det ikke kilde til konflikt, beløpet er som det er. Og hvorfor skal far betale regningene til mor? Han skriver han gjør det for at de skal bli betalt, mulig da at mor ikke helt har styring? Halve beløpet av løpende utgifter skal man betale frem til skifte, men ikke strøm, tv, etc. Som du også vet er det råtne folk hos begge kjønn. Selv har jeg en eks som er sånn og ikke betaler bidrag. Men jeg har også en kjæreste som har slitt med noe av det samme ts sliter med. 3. Stopp betaling av bidrag nå inntil nytt bidrag er behandlet av NAV, men sett av pengene 4. Ikke betal regninger på tidligere felles hus Jeg regner med at du er denne gjesten? Nettopp ett slikt råd ved å si: Stopp betaling av bidrag .......det vil få konsekvenser og fyre opp under enda mer. Og hva er vitsen? Det far kan gjøre er å regne bidrag på bidragskalkulator og betale det - så følger han ihvertfall en regel fremfor å knekjøre motparten økonomisk. Ja, det er mye makt i det.......men en skal tross alt ha ett samarbeidsklima siden også. Det står ikke, som jeg har sett, at mor eier huset. Poenget er at de må rydde opp i den saken......fordele huset og komme til en løsning (da mener jeg evnt salg) - og så kan de legge den ballen død. Pr. idag, slik jeg har oppfattet dette, så har de ett sammensurium av økonomiske avtaler; hus/levekostnader/bidrag..........dette må de separere og ta hver for seg. Og den jobben må gjøres - man kan ikke bare slutte å være en del av det og la den ene sitte i saksa - man må rydde opp og bestrebe seg på å gjøre det på en real måte. Noen vil kanskje si at hun er ikke real.....ja, kanskje er hun ikke det. Men hun har nok en annen opplevelse av situasjonen enn den situasjonen som far opplever. Og da må en bare jobbe mot en løsning som er realistisk - og starte med maktkamp ved å kjøre hverandre i vanskelige økonomiske situasjoner kommer det bare dritt ut av. Nå er jo bidragssak hos NAV - vel da gjenstår det å få orden på andre ting også - men gjør det ikke med slag under beltet. Det er mitt råd.
Gjest TS Gjestemann Skrevet 26. november 2009 #12 Skrevet 26. november 2009 Hei TS her Takk for alle svar. Jeg er enig i at det har vært forsåvidt rotete økonomisk, men ikke ugjennomsiktig. Det tar tid å si opp alle abbonemneter og avtaler osm man har i felles hus, så derfor var avtalen helt krystallklar mellom oss at jeg skulle betale husrelaterte regninger og trekket det fra på bidraget som en helhet. Disse utgiftene utgjør ca 10 000 per måned. Bidraget er på 11 500. Hun var helt enig i at det var hun som skulle stå for alle utgiftene med huset siden hun og ungene bor der. Men nå som hun krever bidrag via NAV så skal hun ha fullt bidrag 11 500 i tillegg til husutgiftene jeg betaler for henne. Det er jo selvfølgelig ikke fair! Jeg har ikke råd til betale nesten 22 000 i bidrag hver måned. Så mye tjener jeg ikke!! Og hva skal jeg leve av selv? Hun har innrømmet over telefon tidligere at hun hadde fått bidraget selv om hun sa til nav at hun ikke hadde fått det.
Gjest Gjest_Grethe_* Skrevet 26. november 2009 #13 Skrevet 26. november 2009 Jeg og mor ble enige om privat bidrag tidligere i sommer. Beløpets størrelse er fair og heller for høyt enn nødvendig. Dette har vi skriftlig. I tillegg har vi en muntlig avtale om at jeg betaler alle løpende utgifter på vårt felles hus som hun og ungene fortsatt bor i og trekker av bidraget (lån, strøm, telefon osv). Alle disse utgiftene kommer etterhvert i hennes navn, men foreløpig har dette vært en god løsning og det har sikret at regningene har blitt betalt. Det hører med til historien at mor er meget konfliktglad og bitter. Det er 6 måneder siden separasjonen, men hun har hittill tatt i bruk de fleste av de skitne knepene i boka. Men for å holde oss til denne saken... Det som skjer er at jeg holder på avtalen vår; betaler regninger og lån og overfører resten til henne. Men for 6 uker siden kom et brev fra NAV der hun krever omregning av bidraget samt tvangsinnkrevning fordi jeg ikke betaler henne. Dette er jo ikke sant og jeg kan dokumentere alt. Sendte inn dokumentasjon til NAV- alle kvitteringer, alle regninger- men likevel får jeg kravet. Og det er datert tilbake sånn at de vil kreve inn 2 bidrag jeg allerede har betalt. Dette utgjør nesten 23 000.- (Jeg tjener ok, hun lite og vi har flere barn). Men selv om jeg har ok lønn så har jeg ikke råd eller lyst til å betale trippelt bidrag, og hun har jo allerede fått de pengene hun har krav på fra meg. Jeg skal selvfølgelig ta kontakt med NAV i dag. Ex-kona har jeg forsøkt å få tak i i feler uker, men hun vil ikke snakke med meg etter at hun satte frem tvangskravet. Er det noen som kan gi meg noen tips og råd. Dette går desverre mot advokat. Utrolig synd, for jeg ville at vi skulle løse dette i minnelighet, men når hun forøker å lure meg, manipulerer ungene, lyver til NAV, jobber svart osv osv... Det er så utrolig trist for ungene, men på den annen side kan jeg ikke sitte med hendene i fanget og la henne ta fra meg alt.
Gjest Gjest_grethe_* Skrevet 26. november 2009 #14 Skrevet 26. november 2009 du trenger en god advokat, forøvrig må du ta kontakt med innkrevnings sentralen om du kan få delt opp regninga. Så sender du inn klage til nav, får du medhold får du pengene tilbake...
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 26. november 2009 #15 Skrevet 26. november 2009 Hei TS her Takk for alle svar. Jeg er enig i at det har vært forsåvidt rotete økonomisk, men ikke ugjennomsiktig. Det tar tid å si opp alle abbonemneter og avtaler osm man har i felles hus, så derfor var avtalen helt krystallklar mellom oss at jeg skulle betale husrelaterte regninger og trekket det fra på bidraget som en helhet. Disse utgiftene utgjør ca 10 000 per måned. Bidraget er på 11 500. Hun var helt enig i at det var hun som skulle stå for alle utgiftene med huset siden hun og ungene bor der. Men nå som hun krever bidrag via NAV så skal hun ha fullt bidrag 11 500 i tillegg til husutgiftene jeg betaler for henne. Det er jo selvfølgelig ikke fair! Jeg har ikke råd til betale nesten 22 000 i bidrag hver måned. Så mye tjener jeg ikke!! Og hva skal jeg leve av selv? Hun har innrømmet over telefon tidligere at hun hadde fått bidraget selv om hun sa til nav at hun ikke hadde fått det. Mitt råd. Betal bidraget som du skal (gjerne etter fastsatt av NAV). Hold roen der. Betal andre utgifter iflg avtale - men hiv deg rundt og få orden på ting. Det tar ikke 6 mnd å ordne opp i det - det står på vilje til løsning Rent formelt så har hun retten på sin side ved å gå om NAV. Avtale dere har gjort utover det burde du fikse og rydde opp i raskt. Ta lærdom av at det var en dum løsning for dere å inngå slike avtaler - gjør det ikke igjen - forhold deg ryddig til avtaler. Men vær bevisst på hvilke avtaler du inngår. Også ta lærdom av situasjonen du har kommet i.....bruk hodet og lag avtaler som dekker mest mulig og mest mulig detaljer - noen ganger så er det det som skal til for å unngå konflikter. Og det synes jeg du burde i den fasen dere er nå. Å høyne konflikten vil bare bety desto mer bråk over lengre tid. Bruk fornuften og tenk på barna.
Gjest Gjest_jomfrua_* Skrevet 26. november 2009 #16 Skrevet 26. november 2009 du trenger en god advokat, forøvrig må du ta kontakt med innkrevnings sentralen om du kan få delt opp regninga. Så sender du inn klage til nav, får du medhold får du pengene tilbake... Vit at om du får medhold så må du selv søke pengene tilbake evnt gjennom rettsvesenet hvis hun ikke betaler frivillig. Nav gjør ikke det.
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2009 #17 Skrevet 26. november 2009 Jeg vil råde deg og forholde deg til NAV - ikke privat avtale. Det vil bli krøll og bråk når situasjonen er som den er. En kan si hva en vil om NAV - men ved bidrag så kjører de sak ihenhold til regleverk - ikke mye å krangle om der. Ikke verdt å bruke energien sin på ihvertfall. Mitt råd er å rydd opp i situasjonen - ta oppgjør vedr hus og bli ferdig og legg ballen død. Som jeg skulle sagt det selv, fornuftig råd:)
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2009 #18 Skrevet 26. november 2009 Jeg og mor ble enige om privat bidrag tidligere i sommer. Beløpets størrelse er fair og heller for høyt enn nødvendig. Dette har vi skriftlig. I tillegg har vi en muntlig avtale om at jeg betaler alle løpende utgifter på vårt felles hus som hun og ungene fortsatt bor i og trekker av bidraget (lån, strøm, telefon osv). Alle disse utgiftene kommer etterhvert i hennes navn, men foreløpig har dette vært en god løsning og det har sikret at regningene har blitt betalt. Det hører med til historien at mor er meget konfliktglad og bitter. Det er 6 måneder siden separasjonen, men hun har hittill tatt i bruk de fleste av de skitne knepene i boka. Men for å holde oss til denne saken... Det som skjer er at jeg holder på avtalen vår; betaler regninger og lån og overfører resten til henne. Men for 6 uker siden kom et brev fra NAV der hun krever omregning av bidraget samt tvangsinnkrevning fordi jeg ikke betaler henne. Dette er jo ikke sant og jeg kan dokumentere alt. Sendte inn dokumentasjon til NAV- alle kvitteringer, alle regninger- men likevel får jeg kravet. Og det er datert tilbake sånn at de vil kreve inn 2 bidrag jeg allerede har betalt. Dette utgjør nesten 23 000.- (Jeg tjener ok, hun lite og vi har flere barn). Men selv om jeg har ok lønn så har jeg ikke råd eller lyst til å betale trippelt bidrag, og hun har jo allerede fått de pengene hun har krav på fra meg. Jeg skal selvfølgelig ta kontakt med NAV i dag. Ex-kona har jeg forsøkt å få tak i i feler uker, men hun vil ikke snakke med meg etter at hun satte frem tvangskravet. Er det noen som kan gi meg noen tips og råd. Dette går desverre mot advokat. Utrolig synd, for jeg ville at vi skulle løse dette i minnelighet, men når hun forøker å lure meg, manipulerer ungene, lyver til NAV, jobber svart osv osv... Det er så utrolig trist for ungene, men på den annen side kan jeg ikke sitte med hendene i fanget og la henne ta fra meg alt. Få deg en god advokat. krev at dama betaler deg ut av felles hus. Evnt krev huset solgt. Krev daglig omsorg for barna eller minimum 50% samvær. Sjansen for at du når frem er faktisk rimelig god så fremst du har et sted å bo, og at barna evnt ikke må bytte skole etc.
Gjest Inkas Skrevet 26. november 2009 #19 Skrevet 26. november 2009 Mitt råd er; Ikke selg huset, eller på annen måte avvikle huset! Hvis du flyttet ut og barna har adresse til huset, vil ett godt råd være - få den kvinnen ut av huset og fort som .......... Deretter overtar du omsorgen for barna. Krev deretter bidrag fra henne og lev vell og med vissheten om at du er like god omsorgperson som din X. Hun har bevist sinudugelighet, falskhet, hevngjerrighet og grådighet som beviselig er mange forsmådde kvinners adferd i slike saker. PS!! VIKTIG Å IKKE SelGE HUSET FØR AVTALE I OG RUNDT BARNA ER PÅ PLASS!!!!!!!! Om så overta huset selv og behold barna på den adressen. Lykke til med advokat, hvis du ikke mot formodning skulle finne en veileder på ett Familivern Kontor som kan jobben sin og som tør være den som VEILEDER mor mot rimelig og kostruktive former for samhandling - og ikke hva hun har krav på. Husk dette handler om hva barna har rett til og krav på. Tips - I ht krav fra NAV, hvis dette er avgjort. Betal og ank sak, legg ved dokumentasjon og HUSK!!!! DET ER BESTEMT AT MUNTLIG AVTALE SKAL VÆRE LIKE RETTSGYLDIG SOM SKRIFTLIG!
Gjest Gjest Skrevet 26. november 2009 #20 Skrevet 26. november 2009 bruk hodet og lag avtaler som dekker mest mulig og mest mulig detaljer - noen ganger så er det det som skal til for å unngå konflikter. Hva slags detaljer egentlig? Feks at noen utgifter til barna ikke skal gå på bidraget?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå