Gå til innhold

Hunden liker meg ikke

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Hedda_*
Skrevet

Hei

Har nå endelig flyttet sammen med min elskede, og er så lykkelig :=

Men har ett stort problem. Han har en sjefer han som ikke liker meg. Hunden har alltid vært litt små sjalu når vi har vært sammen men vi tenkte at det ville gi seg når jeg flyttet inn. Men det har heller eskalert.

Sammboeren min ligger borte en uke i mnd, da er jeg hjemme alene med hunden.

Vi har prøvd alle mulige middler for å få han bedre, men ikke noe har hjulpet.

Har også vært på hundetrening med han og fått råd og veivisning av ekspert.

Synes dette er veldig tungt særlig når jeg er hjemme med han alene. Han knurrer etter meg når jeg seter på han båndet, knurrer når jeg komanderer han ned fra soffaen, det er en stor hund og jeg blir redd han. Huff, vet ikke hvordan jeg skal løse dette.

Tror ikke han liker meg detminste. Jeg går turer med han, jeg prøver å heve meg som sjef, går alltid ut døren før han osv, men ser ikke ut til at dette letter. Har blitt værre de siste seks mnd.

Det hender at det er kvelder jeg ikke tørr å ta han ut. pleier å gå tur på kvelden med han også sånn at han får tisse før vi legger oss.

Hvis han ikke vil gå tur når jeg ber han komme så knurrer han til meg og slår bust hvis jeg går bort til han og huker meg ned for å lokke han, tørr ikke å gjøre noe da jeg.

Noen som kan hjelpe en knust skjel. Synes det er så fælt for sammboeren min er så glad i hunden og jeg begynner å bli redd for at jeg skal bli bitt.

Mulig jeg tolker feil og at hunden bare murrer og slett ikke tenker på å bite??? men jeg blir veldig skremt.

Videoannonse
Annonse
Gjest WildRider
Skrevet

Dette minner veldig om da venninna jeg delte leilighet med tok med seg hunden sin. Alt var i orden mellom meg og hunden helt til hun flyttet inn med ham, han oppførte seg mot meg nøyaktig slik du beskriver at hunden til samboeren din oppfører seg mot deg. Det viste seg i vårt tilfelle at hunden så på venninna mi som flokkleder, så seg selv, så meg til sist i rangstigen. Da hjalp det ikke med kurs hos ekspert, vi måtte på samme kurset alle tre, og jeg og venninna mi måtte lære å omgås hunden slik at det aldri var noe spørsmål om hvem som var lavest i rang.

Gjest Gjest_hedda_*
Skrevet
Dette minner veldig om da venninna jeg delte leilighet med tok med seg hunden sin. Alt var i orden mellom meg og hunden helt til hun flyttet inn med ham, han oppførte seg mot meg nøyaktig slik du beskriver at hunden til samboeren din oppfører seg mot deg. Det viste seg i vårt tilfelle at hunden så på venninna mi som flokkleder, så seg selv, så meg til sist i rangstigen. Da hjalp det ikke med kurs hos ekspert, vi måtte på samme kurset alle tre, og jeg og venninna mi måtte lære å omgås hunden slik at det aldri var noe spørsmål om hvem som var lavest i rang.

Ja det var det vi lærte på kurset vi også. Jeg og min sammboer skal alltid være lederene, jeg gjør alt jeg kan av alle mulige ting for å vise at jeg er over hunden i rangstigen, men hjelper ikke.

Det har faktisk blitt værre som sagt. Sammboeren min passer også på å behandle meg på en måte som skal si klart ifra til hunden at jeg er over den, men har ikke hjulpet.

Finner meg selv gråtende noen kvelder når sammboeren min ligger borte, særlig hvis hunden har vært ekstra vanskelig.

Nå er jeg redd for at det ikke hjelper hvor mye jeg gjør ting riktig ang det å bevise at jeg er hundens leder siden jeg nå alltid er redd. Prøver å ikke vise hunden det men de sier jo at de merker sånnt???

Skrevet

Ikke alle hunder og mennesker har kjemien heller da.

En kamerat av meg har drevet med den rasen vi holder på med, i mange år. Han fikk en hund av denne rasen en gang, og de kom ikke over ens i det hele tatt.

Dette er en mann som har drevet oppdrett og trening med hunder i maaaange år, likevel endte det til slutt med at hunden ble omplassert til noen andre og den har det kjempefint i dag.

Så noen ganger hjelper det ikke å trene dette bort.

Om han borte til faste tider, det er ingen andre som kan passe hunden denne uka da?

Skrevet

Jeg syns absolutt du skal poste en tråd på

www.canis.no

Der finner du stort sett folk som ikke har tro på snakket om rangstige og lederskap, men vet veldig mye om relasjonsbygging og hundeatferd. Ikke minst kan du få råd om hvor du skal henvende deg for å få hjelp av en god instruktør, som har en sunn innstilling. (ikke kadaverdisiplin og hvem som er først ut døra)

Skrevet (endret)

Spør i forumet på canis.no. Mange erfarne hundefolk der. :)

(Men obs: Ikke ta deg nær av eventuelle krasse svar, canis-folket er opptatt av hundenes beste og nedprioriterer av og til å ta hensyn til menneskenes følelser...)

Det eneste jeg kan foreslå er holdningsendring; du må rett og slett ta deg sammen og begynne å forholde deg likegyldig til hele bikkja. Skjønner at det er vanskelig, men om hunden oppdager at du ikke bryr deg om "truslene" dens, at du er glad og lykkelig uansett, så vil den sannsynligvis slutte med dem. Etterhvert blir den forhåpentlig så nysgjerrig på deg at den tar initiativ til positiv kontakt selv, og da har du vunnet. Jeg ville ikke begynt med noe slags harde metoder mot denne hunden. En annen ting du kanskje kan prøve er å skaffe deg ressurser - dvs, du har kontroll over godbiter hunden er veldig glad i, og for å få dem må den adlyde noen enkle kommandoer. Da får hunden noe positivt ut av forholdet til deg, og du får føle at du har litt kontroll. Men canis.no har garantert et bedre svar til deg. :)

Endret av Sheenaca
Skrevet

Her tror jeg man må legge bort silkehanske og ta på boksehanskene. Ta en slåsskamp med den og tving på rygg når den knurrer til deg. Jeg tuller ikke. Du skal ha hunden nederst på rangstigen enten den vil eller ikke.

Obs: Det er ikke snakk om å påføre hunden smerte, men å vise at du er sterkere enn den så den ikke har lyst til å utfordre deg igjen. Temmelig likt slik to hunder som ikke er enige om rangstigene avgjør diskusjonen.

Skrevet
Her tror jeg man må legge bort silkehanske og ta på boksehanskene. Ta en slåsskamp med den og tving på rygg når den knurrer til deg. Jeg tuller ikke. Du skal ha hunden nederst på rangstigen enten den vil eller ikke.

Obs: Det er ikke snakk om å påføre hunden smerte, men å vise at du er sterkere enn den så den ikke har lyst til å utfordre deg igjen. Temmelig likt slik to hunder som ikke er enige om rangstigene avgjør diskusjonen.

Neineineineineinei!!! Canis!

Skrevet

Sett litt for mye på Cæsar Milan? De metodene gjelder for folk som ikke klarer å komme på noe bedre.

Skrevet

En redd person som ikke har kunnskap med hunder, skal IKKE ta på seg boksehansker og slåss med hunden, og heller ikke tvinge den på rygg når den knurrer. For å kunne gjøre det du sier her (minus slåssingen, da man ikke slåss fysisk med en hund!!) må man være kunnskapsrik på hva man skal gjøre når og hvordan, det virker IKKE som ts er det.

Dersom du ser f.eks Hundehviskeren, legger han problemhunder på rygg, men for det første sier han klart ifra at det ikke skal gjøres av ukyndige personer, og han vet når han skal reagere, hvordan han skal behandle hunden og legger mye fokus på sinnsstemningen man har når man gjør noe. TS vil neppe klare å ha kunnskape eller sinnsstemningen hun trenger til å gjøre det, eller få noe ut av det annet en en illsint hund som risikerer å bite henne.

Ikke vet vi om dette er særlig til problemhund heller, situasjon og vaner kan ha mye å gjøre, sjalusi kan ramme mange, trenger ikke være en generellt problematisk hund fordet.

Canis har sikkert gode tips, og om du skal bruke hundetrener ts, undersøk NØYE!! Sjekk referanser, hvordan vedkommende jobber, se på hva slags resultater vedkommende har fått før.

Hvordan løste din kjære det før du flyttet inn? Med hunden når han var borte altså.

Gjest Ingeniøren
Skrevet

Å gå ut døra først er totalt meningsløst. Du kan også glemme tullball som å spise mat først.

Enkleste løsning på det hele er bestikkelser eller belønning som mange vil si. Kommer virkelig ikke hunden ned fra sofaen dersom du står og vifter med en pølsebit?

Jeg synes du skal ta på deg ett belte med en godbitpose og så belønner du ALT som er bra. Ja, strengt tatt belønner du hunden bare for å være rolig sammen med deg. Hver gang du kommer, hiv en godbit til den. Hver gang den lystrer, godbit.

Snill og kul venn løsningen fungerer langt bedre enn diktatorløsningen.

Skrevet

enig med Ingeniøren.

Jeg tror ikke at hunden har bestemt seg for å ikke like deg, men den hadde kanskje ett annet forhold til eieren sin før du kom inn i heimen? slik at hunden faktisk forbinder deg med noe som ikke er så bra, derfor liker den ikke at du er der.

snu den, lær hunden at den for noe godt om den oppfører seg pent rundt deg. Som ingeniøren sier, ros og gi godbit for all positiv oppførsel rundt deg, og IKKE gi etter å gi godbit fordi den knurrer eller annet, gjør den ikke det den skal, ignorer og snu ryggen til dårlig oppførsel.

Skrevet

Tror ditt største problem er at du er redd hunden. Og det vet han. og dermed er du lavere i rang enn han.

Du må få mer tillit, ikke vær redd hunden, og jeg skulle sikkert gå med han og samboeren på kurs igjen, kanskje hos andre enn du har vært med på.

Jeg har altid vart redd hunder. Until jeg fikk en som jeg skulle passe på. Han prøvte med en gang å være høyere i rang enn jeg, fordi jeg var litt redd og usikker. Men jeg tenkte : nei, han er 'bare' en hund, jeg er sjeffen! Så veldig bestemmt var jeg da, og han prøvte seg litt i begynnelsen, men viste fort at det var jeg som bestemmte. Det tok litt tid før vi fikk en kjemi.

Nå har jeg 2 hunder og er ikke redd i det hele tatt lenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...