Gå til innhold

Hvordan handle mat billigst mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har noen gode forslag? Jeg syns jeg bruker så mye penger på mat, er innom butikken flere dager i uken og handler for mye hver gang.. Dette blir dyrt i lengden!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Handle stort en gang i uka er jo en grei start.

Brød som kanskje ikke smaker så godt etter noen dager, kan du istedenfor skjære opp og fryse ned, så holder det seg lenge. Ta bare opp de skivene du planlegger å spise.

Sett opp ukesmenyer og handle kun inn det som trengs til menyene, i tillegg til nødvendig pålegg, melk.

Selv pleier jeg å handle inn stort av dopapir, vaskepulver, tørrvarer etc på billige steder (svinesund) og trenger derfor ikke handle dette dyrt på Meny (som er den eneste butikken jeg kommer meg til på dagtid her hjemme), og det blir mindre å handle når man ellers er i butikken.

Man kan også gå for de mer billige varene som t.ex. First Price o.l., men åersonlig syns jeg mange av disse varene ikke holder mål (etter min smak altså - ikke at det er noe negativt med selve varen).

Skrevet

Aldri gå sulten på butikken. Da handler du faktisk mye mer enn om du ikke er sulten. Handlelister og ukemenyer er gode råd det også. Billige butikker som rema 1000 er en god ide, og som en liten bonus er ikke de spesielt pene. Jeg handler mer i butikker som meny enn rema, fordi det virker med innbydende...

Gjest Gjest_hm_*
Skrevet

Bruk handleliste. Skriv på forhånd opp hva du skal handle. Se etter hva du trenger. Bruk også tid på å se i tilbudsavisene eller bruk nettsidene til butikken. Da får du vite hva som er på tilbud, og du planlegge det også, så blir det ikke noe spotankjøp.

Ha faste dager som du handler på, f.eks. mandag og fredag.

Gjest Gjest_P_*
Skrevet

Ferdigmat er mye, mye dyrere enn råvarer, så hvis du har fryser kan du lage opp mat i store porsjoner og fryse ned.

Benytt deg av tilbud, særlig på kjøtt. Aller billigst blir det om du bestiller et helt slakt og skjærer ned selv.

Kjøttpålegg er dyrt. Lag lammerull, svinesteik, kokt skinke, kjøttpudding, leverpostei og ribberull når det er tilbud på råvarene. Frys feks 10 skiver i plastfolie.

Benytt rester. Har du svinesteik til tretti kroner kiloet til middag i dag, blir det lapskaus med restegrønnsakene i morgen. Det blir gjerne nok til noen porsjoner til fryseren også.

Bak brød, rundstykker, kaker selv. Joda, det tar litt tid, men brøddeigen setter du fint mens potetene koker, bak ut når du er ferdig med middagen, og stek brødene mens du hviler middag.

Det kommer ikke an på hvor du handler, men hva du handler.

Skrevet
Noen som har noen gode forslag? Jeg syns jeg bruker så mye penger på mat, er innom butikken flere dager i uken og handler for mye hver gang.. Dette blir dyrt i lengden!

Hvis du klarer å unngå å handle mer når du bruker kredittkort burde du vurdere å skaffe deg enten Trumf visa eller flexivisa. Henholdsvis 3 og 4% rabatt på matvarer med disse to.

Gjest Agurkolat
Skrevet

Sett av x antall penger du kan bruke på mat i mnd. Vi er to stykker og har budsjett på 3000 penger, og vi går med alt frå ein 1000 kr til 100 kr i overskudd kvar mnd. på da.

Del x penger på 4. Altså 4 uker, så ser du kor mykje du kan bruka på ei veka. Ta x penger og ta minus det du bruker på brød, mjølk og slike ting på ei veka, så deler du det på 7 og så sitter du igjen på kor mykje du kan bruka på ein middag. Detta er min metode, og den funker bra.

Finn ut kva middagar som er billige, og kva som er dyrt. Lapskaus i pose er steikje billigt f.eks.

Hvis man spiser lapskaus og slikt, så kan man ta seg råd til ein litt dyrare middag, som f.eks taco/wraps.

Bruk og billig produkter som First Price, Landlord osv. FB har mykje bra, som f.eks kyllingfileter i frysedisken 2 KG til 157 pengar. Rundt 78 kr kiloen, i forhold til andre kyllingprodukter som har frå 120 og oppover som kilo pris :)

Men, som andre har sagt, bruk handleliste, handle ein gang i veka og ikkje kjøp noko anna enn da som står på handlelista.

Skrevet
Sett av x antall penger du kan bruke på mat i mnd. Vi er to stykker og har budsjett på 3000 penger, og vi går med alt frå ein 1000 kr til 100 kr i overskudd kvar mnd. på da.

Del x penger på 4. Altså 4 uker, så ser du kor mykje du kan bruka på ei veka. Ta x penger og ta minus det du bruker på brød, mjølk og slike ting på ei veka, så deler du det på 7 og så sitter du igjen på kor mykje du kan bruka på ein middag. Detta er min metode, og den funker bra.

Finn ut kva middagar som er billige, og kva som er dyrt. Lapskaus i pose er steikje billigt f.eks.

Hvis man spiser lapskaus og slikt, så kan man ta seg råd til ein litt dyrare middag, som f.eks taco/wraps.

Bruk og billig produkter som First Price, Landlord osv. FB har mykje bra, som f.eks kyllingfileter i frysedisken 2 KG til 157 pengar. Rundt 78 kr kiloen, i forhold til andre kyllingprodukter som har frå 120 og oppover som kilo pris :)

Men, som andre har sagt, bruk handleliste, handle ein gang i veka og ikkje kjøp noko anna enn da som står på handlelista.

Kyllinglår koster bare 18 kr kiloen. Selvom ikke alt kan spises blir det likevel billig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...