Gå til innhold

Samboere-Felles økonomi

Anbefalte innlegg

Gjest MarenAmalie
Skrevet

Jeg og min kjære har nå kjøpt et hus, og skal endelig flytte sammen. Vi har diskutert litt hvordan vi skal gjøre det i forhold til økonomien. Begge er i fast jobb med relativt ok inntekt.

Vi skal dele på lånet, faste utgifter og annet.

Hvordan skal vi gjøre dette praktisk? Har lurt på å ha to felles kontoer, hvor vi hver måned setter inn et fastsatt beløp. Den ene av de går til å dekke lånet, og den andre til andre utgifter som regninger, mat, turer osv. (er det mulig å få to minibankkort på samme konto?)

Hvordan gjør dere det i forhold til økonomien? Gode råd mottas med takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som en grei plan det. Pass på å være enige om hva som skal dekkes fra hvilken konto og hvor mye som skal inn fra hver. Er en god ide å sette opp et budsjett for å se hvor mye dere har tenkt å bruke på det. Viktig at dere blir enige om dette.

Ingen problem med to kort nei!

Hos oss trekkes lånet av hans konto, mens jeg betaler felleskostnader, strøm og en liten andel til han. Matpenger settes på en annen konto som vi har et kort hver til.

Han betaler mer enn meg, for han tjener mer enn meg. Vi er begge fornøyde med ordningen.

Skrevet

Då vi begge var i faste jobbar, så satte begge to 10 000,- innpå ein felleskonto.

Frå den kontoen vart huslån og alle fellesutgifter trekt. Vi hadde òg kort på den, så den vart brukt til mat og alt sånt. Fungerte veldig fint for oss! :)

Vi har berre eit kort, men planen er å få eit til, då det er styrete å dele på eit.

Skrevet

Vi har to felleskontoer, en regningskonto (uten kort) og en husholdningskonto med kort). Hver mnd setter vi inn en avtalt sum på begge kontoene.

Vi har satt opp et budsjett over faste utgifter (strøm, tlf, forsikringer, husleie, internett, avis abb, osv) og disse trekkes fra regningskontoen med avtalegiro. Vi setter inn like mye hver mnd, sånn at vi slipper å ha det trangt de mnd forsikringer, lisens studielån osv skal betales (som bare kommer hver 3. mnd) og vi merker ikke spesielt til de.

Husholdningskontoen med kort brukes til mat, osv. Vi setter inn litt mer enn det vi bruker på husholdningsartikler og bruker også dette kortet når vi er ute og spiser, el på kino osv.

Vi har det ikke, men mange har i tillegg en felles sparekonto til ferier, oppussing og andre større utgifter.

Gjest MarenAmalie
Skrevet

Takk for gode svar :)

Blowers daughter: Det høres ut som dere har det slik vi ønsker. Har dere to kort til husholdningskontoen eller? Betaler dere inn like mye til felleskontoene eller er dette avhengig av inntekten deres?

Har masse å tenke igjenom for tiden, men synes det er greit å ha slike ting klart med det samme, så slipper vi småkrangling om penger. Det vi har kjøpt fra felleskontoen, er vårt. Ikke mitt og ditt.

Skrevet
Takk for gode svar :)

Blowers daughter: Det høres ut som dere har det slik vi ønsker. Har dere to kort til husholdningskontoen eller? Betaler dere inn like mye til felleskontoene eller er dette avhengig av inntekten deres?

Har masse å tenke igjenom for tiden, men synes det er greit å ha slike ting klart med det samme, så slipper vi småkrangling om penger. Det vi har kjøpt fra felleskontoen, er vårt. Ikke mitt og ditt.

Vi har to kort til husholdningskontoen ja. Vi setter inn etter inntekt, sånn at vi sitter igjen med ca like mye,men her må dere bli enige. Etter å ha vært på forumet i en del år, vet jeg at folk er så forskjellige at det må diskuteres nøye mellom det enkelte par. Noen er fornøyd med en prosentvis deling, andre vil dele på krona likt. Det ene er ikke mer riktig enn det andre. Vi har felles økonomi, så til syvende og sist må den som har penger betale. Vi er også gift, så da har vi underholdningsplikt overfor hverandre uansett og det synes jeg er greit. Min personlige mening er at etter å ha levd sammen en stund, og man tenker at man skal holde sammen, så blir det naturlig å ha felles økonomi. Lykke til!

Skrevet

Vi har felleskonto som dekker alt av fellesutgifter, og betaler inn til denne etter eierandel i i bolig, dvs 30 - 70%, for å gjøre det så enkelt som mulig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...