Gå til innhold

Når man er på utkikk etter bruktbil

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Mariell_*
Skrevet

Vi lurer litt på om vi skal kjøpe en nyere bil i en bilforretning. Har veldig lyst til å prøvekjøre bilen først, men føler kanskje at presset for å kjøpe bilen blir veldig stor? Går det an å be om et skriftlig tilbud på bilen som man kan ta med hjem og tenke litt på? Er jo ikke bare bare å betale f.eks 170 000 for en bil. Vet ikke helt hva som er vanlig

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når man skal bruke 170 000 på en vare er det ingen grunn til å føle kjøpspress dersom man prøvekjører den. Prøvekjøring er helt vanlig :)

DEt er jo som du sier et stort steg og ta da dette er snakk om mye penger. Angående det andre spørsmålet ditt så tror jeg noen med mer peiling skal få svare.. :)

Gjest Gjest_Mariell_*
Skrevet
Vi lurer litt på om vi skal kjøpe en nyere bil i en bilforretning. Har veldig lyst til å prøvekjøre bilen først, men føler kanskje at presset for å kjøpe bilen blir veldig stor? Går det an å be om et skriftlig tilbud på bilen som man kan ta med hjem og tenke litt på? Er jo ikke bare bare å betale f.eks 170 000 for en bil. Vet ikke helt hva som er vanlig

Og er det vanlig/lov å prute litt på prisen elller er den stort sett fast?

Skrevet

Selvsagt går det an. Det er de færreste bruktbilselgere som forventer at du skal ta bilen på stedet. Er bilen noen år, si mer enn 4-5 år ville jeg faktisk tatt den med meg til et verksted og fått dem til å tatt en kikk på den. Det kan være mange stygge lekkasjer, farlig rust og andre potensielle store utgiftsposter.

En annen ting er at bruktbilselgere stort sett gir noen måneders garanti på dyrere bruktbiler, så man er forsåvidt sikret en stund. Det som ikke skjer innen de vanlige 3 månedene med garanti er det som regel vanskelig eller umulig å forutsi.

Skrevet

Anbefaler en skikkelig NAF test på bilen før kjøp om man ikke har noen veldig bilkyndige mennesker som kan hjelpe deg.

Denne testen koster gjerne et par lapper, så man gjør jo ikke dette på alle biler man ser på ;)

Du MÅ prute litt, iallefall prøve seg =)

Skrevet

Selvfølgelig skal man prute. At prisen er oppgitt til 170 000 kr betyr at selgeren er kjempefornøyd hvis han oppnår en slik pris. Da feirer han med blomster til kona og nye ski til barna.

Skrevet

Jeg skal si dere en ting, bruktbilforhandlere har ikke så utrolig god fortjeneste som dere tror. Vi byttet inn en Mondeo hos Bertel O Steen og kjøpte bruktbil hos dem. Mondeoen fikk vi 155k for. Da skulle det utbedres en hel del. Frontruten skulle skiftes, det skulle lakkeres et panser pga. steinsprut og en del annet småfiks. Sikkert kostnader for rundt 10k vil jeg tro. Bilen gikk ut fra forhandleren litt senere for 170k, altså bar 15k mer enn vi fikk for den, og da har de utbedret en hel del ting...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...